Нито една глоба за кражба на парно не е била наложена през последните 20 години - това показва статистиката на Асоциация “Активни потребители”. Изрядните клиенти на “Топлофикация” са оставени сами да се борят с некоректните си съседи, докато плащат и изразходваната от тях топлинна енергия. Преминаването към ежемесечно отчитане на парното е единственият начин за борба с измамниците, твърдят специалистите. Най-честият начин за кражба е чрез така нареченото нулево потребление. За целта, преди началото на отоплителния сезон, измамникът заявява пред фирмите за топлинно счетоводство, че няма да живее в жилището си и няма да ползва парно. По този начин той необезпокояван подменя радиаторите си с други, на които няма монтирани топломери. “Най-често се вижда през сметката за сградна инсталация. Сумата, която се разпределя за сградна инсталация обикновено е индикаторът за увеличаване на кражбите”, каза председателят на Асоциация “Активни потребители” Богомил Николов. Специалистите обясняват, че практически няма сграда, в която да не е заявено нулево потребление. Този тип кражби могат да бъдат доказани само чрез внезапни проверки. Топлинните счетоводители откриват такива нарушения, но просто не ги докладват в органа, който може да наложи санкции, а пък и етажната собственост може да назначава проверки чрез сформиране на комисии и също да хваща такива злоупотреби.