Супербоул е най-голямото спортно събитие за Северна Америка. Спорно е дали думичката "спортно" не е излишна в предишното изречение. Шоуто, изградено върху финалния мач между шампионите на двете конференции в американския футбол - NFC и AFC.

След седмица на терена ще са "Ню Инглънд Пейтриътс" и "Филаделфия Ийгълс". Двубоят на игрището е само част от зрелището и решава в ръцете на кого ще иде трофеят "Винс Ломбарди".

Купата, която е популярна по цял свят с формата си на топка за американски футбол, поставена в позиция за фийлдгол - шут, с който се постигат три точки в играта.

Историята на Супербоул е вече на половин век, след като през 1967 г. двете съществуващи лиги тогава - Националната Футболна лига и Американската футболна лига, се договарят за мач, който да определи шампиона, наречен "световен". Естествено, както в бейзбола и задокеанския баскетбол, това е доста претенциозно название. Първенецът все пак се определя само от тимове в Северна Америка.

Супербоул е риалити, музикално шоу, надпревара за най-добро излъчване, парад на реклами - коя от коя по-оригинални, побрани в 30-секундни спотове и помнени с години. Това е зрелище с огромен маркетингов ефект, а в дните преди и след него се продават запалянковски аксесоари за десетки милиони долари.

Глобалната аудитория расте с всяка година, което е огромно предизвикателство за НФЛ - не само заради факта, че американски футбол се играе в малко страни по света, а и заради началния час на финала. В половината свят той е дълбоко през нощта. Но за първи път се очаква зрителите на планетата в определени моменти от мача да докоснат четвърт милиард.

Прогнозираната аудитория в САЩ и Канада е около 118 милиона зрители в първата и последната четвърт на мача. Добавяме Мексико, Австралия, Русия, Великобритания, Германия и Китай, където в последните 3 години спортът става много попупярен, и получаваме очаквания в сферата на 240-250 милиона зрители по света.

Ето ви още малко от числата около супер спектакъла.

7,7 милиона долара ще струва всеки 30-секунден рекламен спот, излъчен по време на играта и в паузите. Едно от любимите упражнения на медиите в дните преди големия мач е да гадаят, да опитват да "откраднат" подробности коя реклама с какво ще изненада зрителите.

Естествено, част от стратегията на компаниите е да "подават" по някоя секунда и детайл, за да подразнят още любопитството.

Билети? Няма вече. Изкупени са отдавна, а последните бяха продадени за минути, след като "Патриотите" и "Орлите" си гарантираха място на финала. Сега в интернет можете да си купите "второ ниво" - тоест, да ви препродадат за минимална цена от 3407 долара.

Хотелите в Минеаполис са препълнени за уикенда на Супербоул, както и тези на 40 км от града. Традиционно около стадион "US Bank" ще изникнат палаткови лагери, в които 30-40 хиляди фенове ще чакат да гледат. Огромен народен пикник с екрани, бира, грилове и музика, както е обикновено за големи мачове в спорта, най-обичан зад Океана.

В трибуните ще влязат 73 000 запалянковци, а на полувремето на мача, което е по-дълго от обикновеното в двубои от редовния сезон, шоуто ще води Джъстин Тимбърлейк. Това е второто му участие на Супербоул.

Бюджетът на големия мач, плюс очакваните приходи от реклама, телевизионни излъчвания, продажби на артикули и премии за отборите и играчите, ще надхвърли 1 милиард долара. Вероятно ще е отново рекорден, а досега върховото постижение бе 1,061 млрд. преди година.

Ето и един детайл, който ще е "първи в историята" на Супербоул. Астероид ще "гледа" големия мач на 4 срещу 5 февруари. НАСА го следи от 14 години и се оказва, че в 16,30 ч следобед на 4 февруари местно време (2,30 ч в България), този астероид с име 2002 AJ129 ще е най-близо до Земята от целия период, в който ще е край планетата ни.

Близо... разбирай на 2,6 милиона мили от нея, което е 10 пъти повече от разстоянието между Земята и Луната. Шансът да се приближи повече е нулев. И все пак - ще е сравнително близо за разбиранията на НАСА и специалистите там ще му хвърлят по едно око, докато на мониторите пред тях куотърбекът на "Ню Инглънд" Том Брейди опитва да спечели шестия си Супербоул.

Съперникът "Филаделфия" никога не е печелил този двубой. 

Мачът е епичен, шоуто е световно значимо, колкото и спортът да е далечен и малко странен на масовия зрител у нас.

Планетата ще отвори очи за Супербоул, както е всяка година.