Завой №4 в Гран при на Бахрейн от Формула 1 се оказа "ябълката на раздора" в първото състезание за сезона.

През целия уикенд рейс контролът на Формулата наказваше излизането от пистата на този завой и отнемаше от квалификационните времена на пилотите, които са съгрешили.

По време на състезанието в неделя и по-конкретно обиколка №53, Макс Верстапен от "Ред Бул" задмина "мерцедеса" на Люис Хамилтън излизайки от пистата и веднага му бе наредено да върне позицията. Така световният шампион започна с победа и този сезон.

Обикновено подобно решение за връщане на позицията, пет или десетсекундно наказание, отнема време от няколко обиколки, за да бъде наложено от стюардите, но сега бе различно.

На Верстапен веднага му бе наредено да върне лидерската позиция, въпреки че Хамилтън направи същото нарушение общо 29 пъти. Да, повторенията показват, че англичанинът точно толкова пъти е излязъл от пистата на завой №4, което му носи предимство от общо около 3 секунди спрямо съперниците, които не го правят.

Там някъде по радиото се чу как от бокса на Хамилтън го информират, че са получили предупреждения за поведението му. Посъветваха го да опита да минава с по- вътрешна траектория или иначе казано поне едната му гума да е върху бордюра.

Оказва се, че правилото за завой №4 е променено по време на състезанието и новото нареждане е било следното: той може безнаказано да бъде използван за печелене на допълнително време, но излизането от пистата не е позволено за изпреварване.

Точно тази промяна "по никое време" разочарова пилоти и ръководители във Формула 1, които не разбират защо правилата не се опростяват максимално, за да няма подобни обърквания.

Рейс директорът на ФИА Майкъл Маси, от който зависят тези казуси, обясни ситуацията така:

"Всичко бе описано много ясно по време на пилотския брифинг, както и в бележките. Лимитите на пистата нямаше да се съблюдават с оглед даването на времена (в рамките на състезанието), но трябваше да се спазват в съответствие със спортните правила. Тоест не можеше да се печели дълготрайно предимство.

Беше обяснено, че ако се случи изпреварване, кола е извън пистата и спечели такова предимство, то ще се включа по радиото и ще помоля отбора съответният състезател незабавно да върне позицията. Това бе много ясно посочено. "Ред Бул" получиха веднага инструкция лично от мен. Предложих да върнат позицията, те това и сториха. Не беше за преминаване ограниченията на пистата, а за придобиване на трайно предимство чрез изпреварване на друг болид извън трасето."

Ако отборът бе решил да не върне позицията, въпросът щеше да бъде отправен към стюардите. Те щяха да решат каква санкция е подходяща за случая. По принцип се налага наказание с добавяне на време. От видяното можеха да са 5 или 10 секунди".

При евентуално решение на Верстапен и отборът му да не върнат позицията, той имаше вариант, при който след изпреварването да спечели над 5 секунди преднина спрямо съперника от "Мерцедес". Тогава въпреки 5-секундно наказание, щеше да е победител.

Полемиката обаче остава, а във Формула 1 трябва да са далеч по-пунктуални в правилата, които налагат преди всеки уикенд.