Люис Хамилтън и Шарл Леклер бяха дисквалифицирани часове след Гран при на САЩ, завършило след полунощ в неделя срещу понеделник наше време, и спечелено от Макс Верстапен.

Пилотът на "Мерцедес" и седемкратен шампион Хамилтън остана втори само на 2 секунди зад актуалния първенец, но болидът му не издържа техническата проверка след състезанието. Нарушението е "твърде сериозно износване на контролни планки на пода на колата". Това се смята за техническо нарушение на правилника, което води до дисквалификация.

По същата причина и проблем в болида, Леклер ("Ферари") е отстранен от класирането и губи шестото си място. Така втори става Ландо Норис ("Макларън"), а трети - Карлос Сайнц ("Ферари").

Тези контролни планки (skid blocks - оригиналното им название на английски език) са поставени, за да не пада при движението си твърде ниско колата до пистата, което се смята, че води до предимство в аеродинамиката.

Смята се, че за да бъдат "твърде сериозно износени" в края на състезанието, те са поставени или грешно, или умишлено на място, което дава предимство на болида. Затова и отборите (и пилотите в следствие на това) се наказват за това техническо нарушение.

В случая "Мерцедес" и "Ферари" са изслушали обяснението на стюардите и са приели наказанието.

Любопитното е, че такава дисквалификация е налагана едва два пъти в историята на Формула 1, като в единия случай наказанието е обжалвано успешно и пада.

Точката за тези контролни планки влиза в сила през 1994-а, а първият санкциониран е великият Михаел Шумахер, който губи победата си на "Спа" в Белгия през същата година.

Вторият е Ярно Трули от "Джордан" през 2001 т., отново в Гран При на САЩ, както се случи сега с Хамилтън и Леклер. Но тогава отборът внася официален апел и печели в него, като наказанието пада.