Преди сезона във Формула 1: Как избират номерата върху болидите си асовете?
Защо Верстапен взе №1, а Хамилтън - 44?
Преди старта на сезона: Как пилотите във Формула 1 избират своите номера?
Още по темата
Сезонът във Формула 1 започва този уикенд с Гран при на Австралия и ще предложи на вниманието на феновете петима дебютанти, старт на кариерата на Люис Хамилтън в отбора на "Ферари" и пълна мистерия кой е най-бързият тим на пистата.
Една от любопитните подробности около пилотите е номерът на автомобила, който те избират и който остава до края на кариерата им във Формула 1.
В миналото номерът не е означавал нищо повече от индикация къде се е класирал отбора в таблицата при конструкторите, но отдавна не е така.
От 2014 година организаторите направиха така, че пилотите сами избират номера си, за да бъдат разпознавани по-ленсо през годините. Всеки състезател може да избира от №2 до №99, като единствено единицата е резервирана за световния шампион, но не е задължителна за използване.
Единственият номер, който е замразен и не може да бъде използван е №17 в чест на трагично загиналия през 2015 година Жул Бианки
Ето някои от по-интересните факти по тази тема.
№1 - Макс Верстапен ("Ред Бул")
Преди 4 години нидерландецът реши да използва този номер след първата си титла.
Сега е вече четирикратен пореден шампион във Формула 1 и едва ли ще реши да смени единицата, ако не спира серията му от триумфи.
№4 - Ландо Норис ("Макларън")
Счита се, че ще е основен конкурент за титлата. Британецът дълго години караше в различни серии на картинг и нивата преди Ф1 с номер 46. Това е в чест на любимеца му от MotoGP Валентино Роси. Но сега е решил да остави само първата част - четворката, без да има точно обяснение за това.
№5 - Габриел Бортолето ("Кик Саубер")
Бразилецът избра този номер по три причини. Първата е, че в картинг сериите на старта на кариерата си носеше 85, но победите дойдоха, когато махна осмицата. С 5 печелеше и във Формула 3 по-късно, като стигна и до титлата преди 2 години. Номерът е с легендарен статут във Ф1, като Себастиан Фетел го избираше всеки сезон, преди да се откаже през 2022-ра.
№7 Джак Дуън ("Алпин")
Първият му избор е бил №12, но е изпреварен за него от Андреа Кими Антонели ("Мерцедес"), който пък го взима по различни причини от тези, заради които го е искал автстралиецът. Дуън се утешава със 7, защото някога с него е карал Кими Райконен, един от любимците му.
№10 Пиер Гасли ("Алпин")
Запален футболен фен, Гасли се спира на десетката още през 2013-а, когато става шампион в сериите Formula Renault Eurocup 2.0. И тогава, и до днес, причината е една - Зинедин Зидан, легендата на френския футбол. С номер 10 на гърба по терена твореше Зизу.
№12 Андреа Кими Антонели ("Мерцедес")
Той взима 12 заради идола си Айртон Сена. Това е един от номерата на бразилеца, трагично загинал преди 31 години. Андреа е само на 18, но татко му Марко - пилот в ралита и други автомобилни надпревари, го е направил фен на Сена, с когото се е познавал и лично.
№14 Фернандо Алонсо ("Астън Мартин")
Изборът е лесен. На 14 юли 1996-а испанският ас спечели титлата в картинга. Тогава бе на 14. Номерът на машината му бе 14. Почти 30 години по-късно един от ветераните във Формула 1 няма намерение да променя нищо.
№16 Шарл Леклер ("Ферари")
Тук е любопитно, че пилотът от Монако дълго се чуди кой номер да избере. Първата му идея е за №7 (което смята за щастливата си цифра), но той постоянно е зает от момента, в който Шарл влезе във Ф1. След това иска десетката, но там Гасли не дава никому шанс. Леклер пресмята, че 1 плюс 6 е 7, та - така.
№27 Нико Хюлкенберг ("Кик Саубер")
Ако оставим настрана единицата, това е най-култовият номер в историята на Формула 1. Хора като Вилньов, Сена, Прост, Алези и Менсъл са го използвали в различни периоди от кариерата си. Любопитно обаче, германецът не го избира заради това. А защото е роден на 19 август (19/08). Събираш двете числа и имаш 27...
№44 Люис Хамилтън ("Ферари")
Използвал го е почти през цялата си кариера, още в картинг сериите. Британският ас помни как го избира като 8-годишно хлапе, защото номерът на автомобила, с който баща му го е карал до пистите като дете се учи да кара, е започвал с F44. Днес Хамилтън е част от "Ферари" и реално наистина е в кола F44 - "Ферари" с 44-и номер. Това е начинът да благодари на татко си за това, че е направил и невъзможното да му даде път в спорта.
№55 Карлос Сайнц ("Уилямс")
Искаше да вземе петицата, но го изпревариха. И затова просто събра две петици. Това е цифра с голямо символно значение за испанеца, а отскоро и профилите му в социалните мрежи са съобразени с номера, като играе с него в името си, изписвайки го Carlo55ainz.
Петици вместо S.