Титлата на Верстапен - признак за доминация или слаба конкуренция?
Вероятно отговорът е някъде по средата
Макс Верстапен спечели втората си поредна световна титла във Формула 1 след хаотично и напоено с много дъжд състезание за Гран при на Япония.
В драматична развръзка пилотът на "Ред Бул" видя първи карирания флаг, но в първия момент не осъзна всъщност колко значим момент е това за него.
Едва минути след края на състезанието, когато стана ясно, че Шарл Леклер получава наказание и че ще се раздаде пълният комплект от точки, нидерландецът разбра, че работата вече е напълно свършена.
Състезанието прати Верстапен на 113 точки пред съперника му от "Ферари" четири състезания преди края. Победата му на "Сузука" продължи доминацията му през 2022 година, който вече загатва, че може да е един от най-великите в историята.
През миналата година триумфът му беше опетнен заради споровете около последното състезание и дадената му възможност да изпревари Люис Хамилтън. През тази обаче не може да има никакви съмнения за доминацията му. Световната му титла бе очаквана не от няколко седмици, а от няколко месеци. Беше въпрос на време и тънки сметки.
Триуфмът на Макс идва във вълнуващо време, в което генерацията във Формула 1 се изменя почти изцяло. Велики пилоти като Кими Райконен, Себастиан Фетел и Фернандо Алонсо отстъпиха лидерските места на младата гвардия, в която са още Леклер, Джордж Ръсел и Ландо Норис. Няма съмнение, че точно те ще са новото лице на спорта.
Фактът, че Люис Хамилтън беше изтласкан в средата на колоната не е само въпрос до качество на автомобила. Британецът направи не малко индивидуални грешки в хода на състезанията, за които и самият той призна. А и изглежда, че вече при него онзи стремеж и спортна злоби, които го тласкаха напред, избледняват.
Няколко важни момента през сезона ни подсказаха рано, че Верстапен ще спечели втората си световна титла. Още в първите състезания се разбра, че това ще е надпревара между два отбора - "Ред Бул и "Ферари".
Леклер спечели откриващото Гран при на Бахрейн след двойно отпадане на големите съперници, което накара феновете на "черните кончета" да мечтаят. И то напълно основателно, ако съдим по случилото се в целия уикенд.
В Саудитска Арабия Верстапен отговори подобаващо в много драматичен финал. Той ни подсказа да очакваме люта битка между двамата пилоти в хода на цялата кампания. Заради темпото на "Ред Бул" на правите и това на "Ферари" на завоите.
В Австралия Верстапен отново отпадна и остана без точки, което го остави на 46 зад големия съперник. Австрийският тим имаше сериозен проблем с горивната система. За него беше забравено след Гран при на Емилия-Романя, а там започнаха големите проблеми на "Ферари" и в частност на Леклер. Младокът се завъртя и удари предпазната ограда и след пистоп завърши едва шести.
"Ред Бул" набра скорост в серията от европейски състезания, докато големият съперник започна да има огромни проблеми, включващи две отпадания в рамките на три състезания, случили се в Испания и Азербайджан. От 19-точков дефицит Верстапен успя да изгради преднина от 34.
Между въпросните две състезания, в Монако "Ферари" показа и стратегическо неумение да се противопостави на фаворита за титлата. На тесните градски улици тимът някак успя да превърне първо и второ място във второ и четвърто след карирания флаг. Това се дължеше на закъсняло повикване на Леклер в питстопа, което доведе в следващите състезания до още грешки, които не са присъщи на толкова опитен отбор.
На "Силвърстоун" Леклер също бе напът да спечели състезанието, но при "кола за сигурност" в края той получи нареждане да остане на пистата с износените гуми, а съотборникът му Карлос Сайнц да влезе. Испанецът спечели състезанието, а разликата в точките на върха се увеличи.
Да се говори обаче, че несполуките на Леклер се дължат само на отбора му, е несериозно. 24-годишният пилот сам допринесе за титлата на Верстапен, когато се завъртя на един от завоите на "Имола".
Това обаче не означава, че Верстапен няма заслугите за собствения си триумф. В Гран при на Унгария той стартира от десета позиция и направи едно от най-добрите състезания в кариерата си. Точно това му представяне сложи край на интригата за титлата и мечтите дори на най-оптимистично настроените фенове на "Ферари".
Шефът на "Ред Бул" Кристиан Хорнер е очарован от цялостното представяне на своя пилот.
"Да спечелиш с четири оставащи състезание е невероятно постижение. Макс през тази година беше от друга планета. Доминира шампионата и караше с много зрялост и вяра. Тази титла е много по-безспорна от миналата на Абу Даби, която дойде в титанична битка. В последните осем години не успявахме да спечелим титлата при конструкторите, но се надявам сега това да се случи също", заяви британецът.
За следващата година нито "Ферари", нито "Мерцедес" или който и да е от останалите отбори не дава заявка да обърне събитията в своя полза. Ако съдим по индивидуалното представяне на Макс през този сезон, може и да сме пред надмощие, подобно на това на Хамилтън.