Заслужен шампион с впечатляващо представяне: Макс е сред най-великите във Формула 1
Макс стигна до титлата, макар през по-голямата част от сезона да не бе с най-бързия болид
Макс Верстапен спечели своята четвърта поредна титла във Формула 1.
Това се случи вчера в Лас Вегас, където нидерландският пилот на "Ред Бул" завърши на петото място, но изпълни единствената цел пред себе си - да бъде пред конкурента си Ландо Норис, а това бе с ценатала на титла.
Каквото и да се случи оттук насетне с кариерата на Верстапен, то тази четвърта титла го увековечи сред великаните в този спорт, а анализаторите смятат, че именно сезон 2024 е доказателството, че нидерландецът е един от най-добрите пилоти, състезавали се някога в болид от Формула 1.
Постижението на Макс е забележително, защото той е петият пилот, успял да спечели четири поредни титли. В историята това са правили Хуан Мануел Фанджо, Михаел Шумахер, Себастиан Фетел и Люис Хамилтън, чиято серия бе прекъсната именно от Верстапен.
С четвъртата си титла той остави зад себе си икони в спорта като Айртон Сена и Ники Лауда, изравнявайки се със Ален Прост и Себастиан Фетел, които също имат по четири шампионски титли.
Всичко започна с един от най-великите моменти в историята на Формула 1. Първата титла на Верстапен, която дойде при противоречиви обстоятелства в последната обиколка на последното състезание за сезона.
След това обаче дойдоха два сезона, в които просто болидът на "Ред Бул" бе твърде бърз за преследвачите. Макс и отборът му счупиха какви ли не рекорди по победи, точки и убедително спечелена титла, като особено показателен без миналия сезон 2023.
Тази година обаче бе по-различна, а както анализаторите, така и самите конкуренти на Верстапен отчитат, че нидерландецът по отличен начин е демонстрирал колко добър пилот е.
Докато в първите няколко месеца от сезона изглеждаше, че нещата ще напомнят на 2023-а и конкуренция за титлата няма да има, то с идването на лятото всичко се преобърна.
"Ред Бул" започна да изпитва сериозни трудности с болида, докато конкурентите напреднаха сериозно и изведнъж Макс Верстапен не просто нямаше най-бързият болид на пистата, но се озова в ситуацията, в която дори нямаше как да се бори за победа в някои от състезанията.
Натрупаният аванс на Верстапен бързо започна да се топи, а придружен от вътрешните скандали в "Ред Бул" и проблемите с наказания, които пилотът отнасяше, то в даден моменти ситуацията около уж сигурната му титла стана доста трудна.
Но с няколко отлични състезания в края на сезона, особено с победата в Бразилия, Макс Верстапен доказа, че е невероятен пилот и напълно си заслужи тази четвърта титла.
А много от специализираните около Формула 1 медии потвърдиха, че това е една от най-значимите и впечатляващи титли в новата ера на спорта, защото на практика накрая триумфира болид, който в никакъв случай не е най-бързият на пистата.
Именно този тип титли и победи са тези, които се отличават над всички останалите.
Ландо Норис, който бе основният претендент за титлата, сподели след края на състезанието в Лас Вегас:
"Той го заслужи. Не направи нито една грешка през целия сезон, това е неговата сила, а като цяло не виждам слаби страни в карането му.
Когато имаше най-бързата кола доминираше и не ни даваше шанс. Когато нямаше бърз болид, той пак успяваше да ни притиска и да печели точки. Нямаше слабо състезание, а успяваше да извлече максимума от болида си всеки един уикенд.
Перфектен е и смятам, че е заслуженият шампион".
Пилотът на "Мерцедес" - Джордж Ръсел, който взе победата в Лас Вегас, но все пак остана в сянката на спечелилия титлата Маск, сподели:
"Когато нямаше най-бързият болид, той успяваше да печели нужните му точки, докато конкурентите правеха грешки. В един момент вярвах, че ще има битка до последно и може би обрат, но Макс ме опроверга. Наистина беше невероятен".
Самият Верстапен сподели, че според него в 70% от състезанията болидът на "Ред Бул" не е бил най-бързият на пистата, но той все пак е съумял да грабне осем победи, към които прибави и пет подиума.
Изследване на "BBC" пък извади конкретни данни около това кой е бил най-бързият болид из пистите през сезона.
Данните показват, че болидите на "Ред Бул" са били най-бързи в първите четири състезания, след което "Макларън" има предимство.
То започва с около 0.006 секунди на обиколка, за да достигне до впечатляващите 0.124 секунди на обиколка в края на сезона. И въпреки това шампион с две оставащите състезания е Макс Верстапен.
Това е и шампионският сезон на Верстапен, в който той постигна най-малко победи. До момента те са 8, като с оставащи две състезания бройката може да се увеличи до 10, но сякаш това е малко вероятно.
Преди година той стана шампион с невероятните 19 победи, през 2022-а го стори с 15 успеха, а през 2021-а в луда конкуренция с Люис Хамилтън победите му бяха 10.
А сега въпросите в навечерието на сезон 2025 са дали "Макларън", "Ферари" и "Мерцедес" ще успеят да сторят нужното, за да спрат Макс по пътя към пета поредна титла.