Трансферът на века е факт - най-силният футболист на планетата Лео Меси, за когото никога не сме предполагали, че ще облече екипа на друг тим, освен Барса, вече е играч на ПСЖ. Как се случи, защо стана, колко е абсурдна такава раздяла, която нито футболистът, нито клубът искаха - писа се и се говори достатъчно.

Ясно е, че Барса е пред спортно-технически катаклизъм.

Защото - как се заменят 672 попадения в 778 двубоя? Как се запълва празнина от 50-ина гола и още толкова асистенции всеки сезон? Как отново връщаш респекта и страха в очите на съперника, който имаше при вида на Меси в тунела към терена?

Но ударът за Барселона е колосален най-вече като маркетинг, в глобален план и дългосрочна перспектива. Нека ни го кажем направо - икономическата загуба е дори още по-тежка от спортната.

Компанията Brand Finance вече изчисли: Спадът в стойността на бранда "Барселона" вече е около 11 процента спрямо миналата седмица. Това е втората най-скъпа световна марка във футбола (оцениха я на 1.266 милиарда евро в началото на годината). Но скоро това вероятно ще се промени.

Embed from Getty Images

ПСЖ е седми в същата класация с оценка на бранда от 887 милиона евро, но се очаква тази стойност да излети в Космоса с поне 18-20 процента от момента, в който Лео се показа с екипа на отбора късно във вторник.

Парижкият клуб прави инвестиция от около 210 милиона евро, изчисли вестник "Екип". Това са сумите за годишна заплата на играча (два пъти по 70 милиона евро, които след данъци са 35 милиона чисти за него), сумата "на ръка за подпис" - традиционна за свободен агент (очаква се да е 25 милиона евро), комисионни, такси, предплащане на имиджови права и т.н.

Това са добре похарчени 210 милиона евро, обаче.

ПСЖ вече усети ефекта. Клубът пусна в продажба онлайн хиляди фланелки с номер 30 и името на Меси, които струват по 108 евро. Изчерпаха се в сайта на парижани за около 27 минути. Сигурно ще се продадат поне 50 милиона бройки в следващия месец.

Такива бяха темповете в Барселона, а по света се разхождат от Джакарта до Ню Йорк стотици милиони с неговия екип. Децата днес са от Меси и Роналдо, не от Барса, Реал или Ювентус - бъдете сигурни в това. И фланелката, която ще искат това лято, вече е на ПСЖ.

Спонсорските договори също са огромен фактор тук, като отново загубите на Барса ще са големи, а печалбите на ПСЖ - още по-сериозни.

Embed from Getty Images

Естествено, големите компании искат да са асоциирани с най-популярните лица на планетата. Меси има два пъти повече последователи в социалните мрежи от Барселона, три пъти от ПСЖ. Вече се говори неофициално, че спонсорските договори на каталунския клуб ще се свият, защото концерните искат най-отпред да е ликът на Меси, а него вече го няма.

Освен това има и контракти, обвързани пряко с неговите имиджови права и с неговото участие като лице на рекламите на съответните спонсори. Тази загуба само за първата година ще е около 77 милиона долара, смята каталунският в. "Мундо депортиво". Поне още за около 20-30 милиона ще са загубите в продажбите на артикули, най-вече - на фланелките, само за първата година.

Фланелките на Меси са бизнес за около 195 милиона долара годишно, но там парите отиват на 70 процента за Nike, а клубът взима останалото. Компанията няма да загуби, тъй като ПСЖ носи същата марка. Но Барса...

ПСЖ очаква да си върне инвестицията в рамките на около 18 месеца, че и по-малко. Освен супериграч, клубът привлече магнит за глобална популярност и много, много приходи.

Сравним е само с Кристиано Роналдо в съвременния свят и футбол, а когато той си тръгна от Реал преди 2 години, брандът загуби 19 процента от стойността си за по-малко от 18 месеца. А продажбите на белите фланелки намаляха почти двойно.

С две думи - Барса знае какво губи (стотици милиони), а ПСЖ добре е направил сметка колко голям удар спортно-технически, но и икономически, е този трансфер.

Embed from Getty Images