Цървена Звезда разтърси Европа с надписа на екипа си, натискат УЕФА да действа по случая
Европейската централа има правомощия да свали спонсора от фланелките
Сръбският първенец Цървена Звезда започна участието си в Шампионска лига с гостуване на възможно най-тежкия съперник - носителят на трофея Манчестър Сити. Западните ни съседи се представиха достойно, защото на почивката водеха с 1:0, но все пак капитулираха и записаха поражение с 1:3.
Като цяло нищо извънредно и шокиращо около мача между два тима с огромна разлика в класите, но скандалите последваха в часовете след последния съдийски сигнал.
Това, което от УЕФА сякаш бяха пропуснали, е, че от много години основен спонсор на Звезда е руският гигант "Газпром", а логото на компанията е ясно изписано на екипите.
Припомняме, че в продължение на няколко години именно "Газпром" бе най-големият спонсор на Шампионска лига, но след избухването на войната в Украйна, под натиск УЕФА бе принудена да прекрати многомилионните договори.
Подобно нещо направиха и няколко европейски клуба, а например немският Шалке изпадна във второто ниво на футбола след спирането на финансовите потоци от "Газпром", който бе основен спонсор на клуба.
Цървена Звезда обаче се появи с логото на компанията, при това в дома на актуалният носител на трофея. И вълната от негативни реакции бе неизбежна.
Знаем, че УЕФА може да принуждава отборите да играят без спонсор в европейските клубни турнири.
Подобен е казусът с родните тимове, които често махат логата на спонсори-букмейкъри, които нямат лиценз в дадената страна, в която отборът гостува.
На този принцип УЕФА може да свали надписа "Газпром" от фланелката на Звезда с довод войната и санкциите към Русия, руските компании и руския спорт.
Съперникът Манчестър Сити направи това във всеки свой пост в социалните мрежи преди мача със сърбите. Където имаше изображение на екип на съперника, логото на "Газпром" бе премахвано от графичните дизайнери в клуба.
Но УЕФА не направи нищо по въпроса, заради което централата е разкъсвана от критиките от медиите из целия континент.
А много от изданията посочват "Член 27" от правилника на централата, според който в европейските клубни турнири УЕФА има последната дума по одобрението на рекламите. Независимо дали на екипите, стадиона или панелите край терена.