Историята на Формула 1 не е само бляскави победи и подиуми. "Кралските състезания" имат и своите тъмни страници, като именно една от тях ще ви представим днес.

През 70-те години на миналия век отборите от Формула 1 се оказват замесени във война на територията на Африка. Разбира се, не директно, но имат своето участие в конфликта в Родезия, започнал още през 60-те години и приключил в началото на 80-те.

Родезия, днес страна, носеща наименованието Зимбамбве, е наследник на Южна Родезия - една от британските колонии през миналия век. През 1963-а Иън Смит, министър-председателят на Южна Родезия, иска независимост от Обединеното кралство. И всъщност не изчаква отговор, а директно обявява непризната от никого независимост на страната.

Паралелно с това се активизира и бунтовническата група ЗАНЛА, водена от бъдещия президент на Зимбамве Робърг Мугабе, който обявява началото на въоръжена борба срещу бялото малцинство, организирайки атаки срещу правителствени сгради и сваляйки пътнически самолети.

Снимка: Getty Images

По-интересното в случая е, че Родезия има няколко пилоти, карали във Формула 1. А в онези години F1 има стартове в съседната Южна Африка. Един от въпросните състезатели, Джо Лов, дори стига до подиум в Гран при на ЮАР през 1967 година, след като дълго време води колоната, изпреварвайки звезди като Джеки Стюърт и Греъм Хил.

По време на войната в Родезия бунтовниците минират пътищата, по които местната армия се движи, а правителството не разполага с достатъчно работна сила и хора, за да изпълни мисия "разминиране". Но точно тук на сцената се качва местен фермер на име Ърнест Коншел, който освен всичко друго е и самоук изобретател. Така той сглобява сравнително евтина машина с прост дизайн, чиято цел е да помогне в процеса по разминиране.

Изобретението е кръстено "Пуки" - на малко животно с големи очи от местната савана, част от семейството на лемурите.

Въпросната машина е базирана на "Фолксваген Бийтъл", като различни части, включително двигателя, са заварени на рамка от тръби, повдигнати са на голяма височина и са обшити с метални листове. Едно от предимствата е намаленото налягане в гумите, намаляващо възможността от експлозия на мина.

А моделът гуми, който е най-добър за "Пуки", може да бъде намерен...точно така, във Формула 1.

Доста отбори от кервана на най-бързите тихомълком продават използваните си гуми на родезийската армия. По-късно оправданието на тимовете е, че военните са били представени като "просто търговци".

Но въпреки това този ход на местната власт дава резултат - използването на състезателни гуми намалява натиска върху земята с 40% в сравнение с човешкия крак.

Между 1972-а и 1980-а са произведени 76 подобни машини, ускоряващи до 60 километра в час, като основната им цел да осигуряват безопасност на военните конвои. И го правят - по време на ескорт с "Пуки", нито един случай на експлозия покрай колона с военни не е регистриран на родезийска територия.

За цялата война само 12 машини са загубени, но не заради мини, а заради минометен огън.

През 1980 година международната общност най-сетне принуждава самопровъзгласилият независимостта на Родезия Иън Смит да проведе избори, а те са спечелени от... Робърт Мугабе, който по-късно преименува страната на Зимбабве.

Така Формула 1, макар и уж случайно, става част от война в Африка през миналия век.