"Аз съм състезател. От малък се опитвам да бъда по-добър и по-добър.

Това става с много работа, учиш се от грешките и продължваш да работиш.

Идвам от нормално семейство в Северна Испания, щастлив съм, че оставих името си в историята на този спорт, като спечелих уважението на всички".

Думите са на един от символите на "Формула 1" през този век. Състезател, с който надпреварата се сбогува в неделя в Абу Даби.

Фернандо Алонсо завърши своето 312-о и последно състезание след 17 сезона в болида.

ВИЖТЕ ТУК ГАЛЕРИЯ ОТ КАРИЕРАТА НА ФЕРНАНДО АЛОНСО

Той дебютира на 20, през 2001-а с отбора на "Минарди" в Австралия, а всичко свърши този уикенд, когато оранжевият "Макларън" прекоси пистата.

"Шампионе, каква кариера само! Ти си един истински шампион", казаха по радиото на пилота.

Фернандо казва чао

Снимка: Getty images/ Guliver photos

Две титли, 32 спечелени състезания и 97 места на подиума. Фернандо Алонсо е далеч от най-големите шампиони с по 7 и 5 титли, но остава един от специалните пилоти в историята на този спорт.

Според всички специалисти, едва двете му титли не отговарят на огромния талант, с който испанецът разполага. Кариерата му бе съпътствана с върхове и спадове, но уважението, което показаха пилотите към него в неделя показва влиянието, което имаше той върху този спорт.

Разбира се, като всеки голям шампион, Фернандо е труден характер. Забъркваше се в неприятности, скандали. Винаги имаше мнение, доста често различно, но нали точно характерите и ясната позиция правят от талантите - шампиони.

"С течение на времето осъзнах какво значат успехите ми за Испания и за моя роден регион Астурия. Преди мен моторният спорт като цяло не се следеше толкова, нямаше традиция. До 2003 г. дори състезанията не се излъчваха пряко по телевизията. Това е най-голямата ми гордост, че успях да прославя Испания и да проправя една пътека в родината ми", каза пилотът преди последния си старт.

Да сложиш край на една ера

Алонсо е човекът, който свали легендата Михаел Шумахер от трона и прекъсна серията му от 5 поредни титли.

Това се случи през 2005-а, когато испанецът се превърна в най-младият шампион (24 г.). Стори го с тима на "Рено". В този момент от талантлив млад пилот Фернандо се превърна в сериозен фактор, изписа името си със златни букви в историята на спорта и даде заявка за нещо значимо.

Испанецът празнува първата си титла с "Рено"

Снимка: Getty images/ Guliver photos

Шумахер и "Ферари" изглеждаха непобедими до началото на сезон 2005. В него обаче Алонсо беше безапелационен - седем победи и общо 15 качвания на подиума в 19 старта, за да се случи немислимото.

Той успя да защити титлата си година по-късно - през 2006-а, а Шумахер прекъсна кариерата си за 4 години.

"Няма една определена причина, заради която го считам за най-трудния ми съперник. Просто когато влизах във Формула 1, Михаел доминираше в спорта, а аз бях един новак. Да се видя няколко години по-късно, спорейки за титлата с него, а след това и да го победя два пъти поред беше немислимо. Битките ми с него винаги са били по-специални и емоционални", сподели Алонсо.

 Мрачните години

Годините след титлите определено не бяха сред най-успешните за испанеца. Той предприе ключова смяна на отборите, преминавайки в легендарния "Макларън". 

Там партньор на шампиона бе наперения дебютант Люис Хамилтън, а двамата бяха всичко друго, но не и отбор.

Друбата с Люис Хамилтън не започна по най-добрия начин

Снимка: Getty images/ Guliver photos

Тежкият характер на Алонсо започна да се проявява, а на всичкото отгоре през сезона избухна и сериозният шпионски скандал, след който "Макларън" отнесе глоба от 100 милиона долара и дисквалификация от шампионата при конструкторите.

Испанецът бе сред хората помогнали на ФИА при разследването. В крайна сметка Алонсо и Хамилтън завършиха на точка зад Кими Райконен от "Ферари". Сезонът за "Макларън" бе огромен провал, а Алонсо бе освободен да си търси нов отбор, тригодишният му договор на стойност 46 милиона долара бе прекъснат.

Алонсо се завърна за два сезона в "Рено". С френския тим той не бе в състояние да спори за титлата, но пък бе главно действащо лице в нов скандал - състезанието в Сингапур през 2008-ма.

Тогава съотборникът му Нелсън Пикет получи заповед да се блъсне в предпазните заграждения. Така на пистата се появи кола за сигурност, която даде предимство на вече преминалият през бокса Фернандо Алонсо и в крайна сметка той спечели състезанието, въпреки че стартира от 15-а позиция.

Мечтата "Ферари"

След двата сезона в "Рено", мечтата на Алонсо се сбъдна и той стана част от тима на "Ферари". За негово съжаление, това бяха едни от най-слабите години в историята на Скудерията, а болидът, с който талантливият испанец разполагаше, не бе на нужното ниво.

Въпреки това, той бе на косъм от титлите през 2012-а и 2013-а, но остана зад Себастиан Фетел от "Ред Бул". Именно германецът бе избран за заместник на Алонсо през сезон 2015.

В края на 2014-а испанецът отново показа рогата си, влизайки в открит конфликт с боса на "Ферари".

Алонсо празнува спечелено състезание със Скудерията

Снимка: Getty images/ Guliver photos

Така 7 години след скандалите, Фернандо Алонсо се завърна в "Макларън". Престоят му в британския тим обаче отново бе ужасен. 23 отпадания за 4 сезона. Множество проблеми и финиширане в долната половина на класирането.

Проблемите в британския тим пък бяха придружени и с непрестанното мрънкане на испанеца, който се превърна в един от яростните критици на "Формула 1" и това, в което се е превърнал спортът.

Той обвинява организаторите, че превръщат надпреварата в едно скучно въртене на обиколки, в което само три отбора имат шанс за успех.

ВИЖТЕ ТУК ГАЛЕРИЯ ОТ КАРИЕРАТА НА ФЕРНАНДО АЛОНСО

Тройният шлем

Краят на кариерата във "Формула 1" обаче не означава край на състезанията за Фернандо Алонсо.

Освен двете титли от "Формула 1', през миналата година испанецът спечели и "24-те часа на Льо Ман".

Сега той се е насочил към победа в "500-те мили на Индианаполис", с което ще постигне така нареченият "Троен шлем" в автомобилизма. Постижение, което само великият Греъм Хил е успял да направи.

Следваща цел е "Инди 500"

Снимка: Getty images/ Guliver photos