Най-голямата новина във Формула 1 този път не е свързана с някой от пилотите. След като Люис Хамилтън обяви преминаването си от "Мерцедес" във "Ферари", изглеждаше сякаш няма какво толкова вече да се обсъжда от гледна точка на движение между отборите, ала се оказа, че това не е така.

Трансфер, но на ниво извън пистата, се превърна в едно от най-значимите събития в автомобилния спорт през годината, след сделката на сър Люис, разбира се.

Неговото име е Ейдриън Нюи. И новината, че ще печели по повече от 30 милиона евро на година от новия си работодател "Астън Мартин", определено развълнува любителите на високите скорости и по-конкретно F1?

Но пък по-незапознатите с материята веднага ще попитат? Кой е този Ейдриън Нюи и с какво е заслужил такава огромна заплата без да е пилот.

Отговорът на подобен въпрос може да бъде синтезиран по следния начин. Нюи е човекът, заради когото пилотите могат да карат за много милиони всеки сезон и заради когото могат да се борят за победи и титли.

Или иначе казано - 65-годишният британец е инженер с огромен опит зад гърба си. Не един или двама, а мнозина, при това все хора, свързани със спорта по някакъв начин, го смятат за най-великият дизайнер в историята на Формула 1. А и статистиката за свършеното от него също казва достатъчно сама по себе си.

Болидите, създадени по дизайн на мистър Нюи, имат общо 25 шампонски титли. 13 от тях са при пилотите, а останалите 12 - при конструкторите. До голяма степен "Ред Бул" е това, което е в последните петнадесетина години именно заради работата и влиянието на Ейдриън, който напуска отбора след почти две десетилетия на борда (пристига в тима през 2006-а).

Статистиката си е статистика, а наглед скъпото решение на Лорънс Строл, собственикът на "Астън Мартин", изглежда напълно логично и останалите на стартовата решетка със сигурност му завиждат за това, че направи такъв трансфер.

Снимка: Getty Images

Нюи е същински гуру в дизайна на болиди, особено когато стане дума за аеродинамиката на машината. Той разполага с невероятното качество да вникне по такъв начин в динамично променящите се правила, че да отключи възможно най-доброто представяне на колата, в чието създаване е участвал. Често се шегуват, че е толкова добър, че вижда въздушната струя, която свръхскоростните коли произвеждат.

"Разбира се, че няма как да виждам нещо подобно. Та това е е въздух. Но реално си го представям. И силното ми качество е, че се старая да бъда обективен и визуализирам нещата доста добре в съзнанието си", обяснява той относно тези въздушни струи и движението на въздуха около болидите. И винаги подчертава, че не е 'one-man show', а получава сериозно рамо и от други талантливи инженери.

Доминацията на "Ред Бул" с Нюи зад кулисите е достатъчно добро доказателство защо от новия му тим потриват доволно ръце за сделката. Между 2010 и 2013 година "червените бикове" неизменно печелеха със Себастиан Фетел, а в последните три сезона го правят с Макс Верстапен. Който през 2023-а направи най-доминиращото представяне в историята на спорта с 19 победи от 22 състезания.

И може би няма нищо случайно в това, че откакто раздялата между двете страни бе оповестена, представянето на шампионите рязко дръпна ръчната спирачка и за първи път от доста време СуперМакс и "Ред Бул" не се чувстват сигурни за върха в класиранията.

Философията му е простичка - иска болидите да се представят максимално добре за максимално дълъг период от време.

Снимка: Getty Images

До каква степен ще помогне на "Астън Мартин", отбор, който от появата си под тази форма през 2021 година никога не е бил близо до челната тройка при конструкторите? В последните тридесетина години няма по-добра гаранция за силно представяне от това да имаш Еидриън Нюи на борда.

И нека внесем малко повече конкретика.

Между 1992 и 1997 година "Уилямс" печели пет пъти титлата при конструкторите. И още четири при пилотите - шампиони стават Найджъл Менсъл, АЛен Прост, Деймън Хил и Жак Вилньов.

Кой отговаря за дизайна на болидите? Точно така, Нюи.

През 1998 и 1999 година Мика Хакинен триумфира с "Макларън Мерцедес", а през първия сезон "сребърните стрели" са №1 и при конструкторите, разбира се, с гуруто на аеродинамкита в екипа. Няма нужда да изброяваме по отделно седемте титли на "Ред Бул" при пилотите и шестте конструкторски такива.

Макар да е на 65, все още изглежда гладен за работа.

"Баща ми се пенсионира, когато беше на 65 и до някаква степен се чувстваше изгубен след това. Така че не искам да рискувам. А пък Формула 1 е развиващ се спорт, който изисква огромна отдаденост и аз все още съм влюбен в него", споделя той.

А като обобщение разказва, че цял живот е щастливец, защото от 10-годишна възраст прави това, което винаги е искал - да бъде около автомобилния спорт и след това да бъде инженер.

Остава да видим дали ще може да направи своята аеродинамична магия и за "Астън Мартин", където с канадските милиарди на Лорънс Строл и Фернандо Алонсо зад волана, амбициите са шампионски.

Снимка: Getty Images