Нина усеща, че нещо не е наред още от сутринта. В онзи ден на тренировките на "Монца", тя си знае, че нещо лошо ще се случи.

Бърни Екълстоун, неин добър приятел, я вижда няколко пъти замислена и подпряна в коридорите на помещенията до пистата. Не е заинтересувана да гледа надпреварата.

Няколко минути по-късно съпругът на Нина - Йохен Ринт, се удря фатално с 240 км/ч в една от оградите край пистата, след като спирачките му отказват.

Той е махнал от болида си някои от предпазните колани и прегради, за да може да излезе по-лесно от колата в случай на пожар - а по това време те са редовни, както и катастрофите във Формула 1. Но именно това струва живота му, макар да не е ясно дали с тях той щеше да бъде спасен.

На 5 септември 1970 г. Ринт е мъртъв още преди да стигне до болницата.

Загива секунди след сблъсъка от удара в главата, от това, че ремъците му се приплъзват и прерязват гърлото му, от травмите по тялото си. Обречен е от момента, в който спирачките отказват в завоя ""Параболика". Край мястото минават неговите приятели и конкуренти в шампионата на Ф1 - Греъм Хил, Джаки Стюърт, Джак Брабъм, Джаки Икс, Клей Регацони...

Те не могат да повярват, че Йохен не излиза от болида.

Един от първите на ужасната сцена на катастрофата е Екълстоун, добър приятел на австрйския пилот и съпругата му Нина. Бърни е нещо като личен агент на Ринт, двамата са започнали заедно от нула, закупувайки болид за Формула 2, с който младият и ентусиазиран тип започва да се състезава из Великобритания в началото на 60-те.

"Не стигнах навреме, за да го видя за последен път - разказва Екълстоун за инцидента. - Дадоха ми каската му. По нея имаше кръв, всичко наоколо бе в кръв. Скрих я от Нина, не исках да види това в този момент, и без това вече бе изпаднала в шок."

Историята не започва така, но и не завършва така. Хронологията на пътя към върха и смъртта на един от малко популярните, но изключително влиятелни пилоти в историята на Формула 1, е друга.

Снимка: Getty Images

А съдбата му - изумителна.

50 години след кончината на този позабранен кумир на спорта, има далеч повече от 50 причини да си спомним за него.

Йохен Ринт се ражда в Майнц, Германия, през април 1942 г., но не е навършил и 2 години, когато бомбаридровките над Хамбург, където се е преместило семейството му, отнемат живота на майката и таткото. Как оцелява детето, не е много ясно. Но дядото го отвежда в Грац, Австрия, където му дава едно далеч по-спокойно детство. Или поне - така се надява.

Но какво ти спокойно детство за едно толкова неспокойно и живо дете!?

Като юноша страстите му са ски и мотопеди, а след едно падане по снежните склонове чупи прешлени във врата и по гръбнака. Остава леко накуцващ с единия крак след това до края на живота си.

Заради мотопедите в училище нещата куцат, стига се и до изключване, а той заминава на 17 години за Англия, където иска да преследва голямата си мечта - моторните спортове.

Негов идол е Волфганг фон Трипс, който е напълно луд - кара на ръба на риска, предпочита олекотени от предпазни атрибути коли, за да е по-бърз. Гледа го няколко пъти на живо, а през 1961 г., когато Йохен е едва на 19, Фон Трипс загива в катастрофа на ... "Монца".

Кръг преди края на сезона във Формула 1 той преследва титлата, но така и не успява да стигне до нея, губейки я само с една точка и... един живот цена. Посмъртно му присъждат второто място, а младият Ринт е сериозно повлиян от трагедията с любимия му пилот. Седмици по-рано го е гледал на живо на "Нюрбургринг".

Но Йохен вече е разбрал в началото на 60-те, че автомобилният спорт по това време е "побеждаваш или умираш". Буквално е така - 20 пилоти загиват за 60-те и 70-те години само във Ф1.

Embed from Getty Images

През 1964-а купува заедно с Бърни Екълстоун един "Brabham BT10" и още същата година, едва на 22, печели Трофея на Лондон на пистата в Кристъл Палас, изпреварвайки великия Греъм Хил. Всички са впечатлени, а младокът вече е карал и в други надпревари. В следващите месеци кара постоянно, включително и на "24-те часа на Льо Ман", а Екълстоун се грижи за ангажиментите му.

"Той имаше ключ за дома ми в Лондон. Прибираше се, когато се прибиреше, влизаше спокойно у нас и оставяше парите, спечелени от поредното състезание, на масата в дневната. Идвах си, пиехме по чай и разделяхме парите. След това обсъждахме следващия ангажимент.

Не съм му бил официален мениджър никога. Бяхме приятели и планирахме заедно как да правим нещата. Мечтаехме заедно той да стане световен шампион", разказва ветеранът във Формула 1, видял какво ли не през годините - Бърни.

Ринт стига до Формула 1 през следващата 1965-а като пилот на Cooper и печели четири точки в шампионата. Три пъти отпада през сезона, след като е изискал твърде много от болида, а той никога не щади нито себе си, нито колата.

След година вече е трети в генералното класиране и загатва, едва на 24 години, че бъдещето му е страхотно.

Но и "Cooper", и с "Brabham" през сезон 1968, не успява да се доближи до мечтата си - а тя е титлата във Ф1.

Embed from Getty Images

По това време вече до него е Нина, сама дъщеря на голям пилот - Курт Линколн. Тя е най-известният финландски модел по това време, а в Европа името също е познато. Както и това на Ринт. През 1968 г. се ражда дъщеря им Наташа и Нина моли Йохен да обещае, че няма да се състезава още дълго.

"Детето трябва да расте с двама родители", казва му тя, осъзнавайки какви рискове крие спортът Формула 1 в онези години.

През 1970 г. пилотът вече е достатъчно опитен, а отборът на "Gold Leaf Team Lotus" - достатъчно амбициозен, за да посегнат заедно към титлата. Ринт лети по пистите, печели пет от първите 9 старта, а само четири кръга преди края на шампионата води с цели 20 точки пред втория - Джаки Икс. Няма съмнение, че титлата е страшно близо.

По това време за победа се дават по 9 точки, което значи, че Йохен просто трябва да завършва в първата шестица, а Икс да не спечели всеки от четирите старта, и титлата е за момчето от Грац.

Но... Той не е пилот, който търси сигурното класиране и точките. "Смърт или победа", нали помните. В този сезон той има пет победи, три пъти не завършва, а веднъж е едва 13-и с повреда в болида. Средно положение няма. Форсира докрай и или е първи, или е никой.

Embed from Getty Images

На "Монца" мечтата си отива с духа от тялото му, когато ударът на "Параболика" го убива. Каква съдба само... Девет години по-рано на стотина метра от там издъхва неговият любимец Фон Трипс. И пак, докосвайки титлата и мечтата, точно като Йохен Ринт!

Шокът е голям, но смъртта по това време наистина е част от състезанията.

Месеци преди да загине, във втория кръг от шампионата, Ринт катастрофира ужасно тежко в Испания, болидът е смазан, а той е окървавен, но се отървава със счупен нос и охлузвания. Нито за момент това не внася колебание в природата му на победител. Единственото, за което мисли, е победата. Всичко друго е маловажно, дори ... животът му. Седмици след ужаса в Испания записва най-славната си победа - изпреварва на последния завой в последната обиколка в Монако Джак Брабъм, като неговият "Лотус" просто се плъзга край смаяния трикратен световен шампион и го оставя втори.

На "Монца" всичко свършва. Загубено е нещо много по-важно от една спортна титла.

Регацони печели състезанието, но в Канада първи е Икс, което означава, че още две негови победи в оставащите стартове до края - САЩ и Мексико, ще го направят шампион. В Щатите обаче белгиецът е разочарован, защото заелият мястото на Ринт в "Лотус" бразилец Емерсон Фитипалди печели първата си победа във Формула 1. Той не позволява на Икс да изпревари Йохен.

И така, сезонът завършва с шампион, който гледа състезанията от небето. Джаки Стюърт, много близък на семейство Ринт, носи купата на шампион във Формула 1 в дома им в Швейцария, където Нина я приема и прибира във витрина. Събитието става водеща новина за медиите по света.

Така Йохен, пак досущ като идола му Фон Трипс, получава посмъртно наградата си една страхотна спортна година. Само че го надминава - девет години по-рано Волфганг е втори в крайното генерално класиране, а Ринт печели титлата.

Крал на Формула 1. Тъжно, защото не доживя да види короната на главата си.

Снимка: Getty Images

Снимка: Getty Images