Малцина са очаквали, че най-голямото дете на едно съвсем обикновено семейство от Бреша, може да стане най-великият в мотоциклетизма за всички времена.

Джакомо Агостини е име, което носи тежестта на мит, на легенда и на купища рекорди. 15-кратният световен шампион не само е най-успешният в този спорт, но и сякаш оставя зад себе си модерните ездачи като Валентино Роси и Марк Маркес.

Италианецът, който е роден на 16 юни преди 80 години, още от малък се влюбва в моторите и често кара без знанието на своите родители. До 18-годишна възраст той е непознат за света, тъй като печели само местни състезания заради забраната толкова млади мъже да са в професионалния спорт.

Неговият баща е голям скептик за евентуална кариера на сина си, но през 1961-а Агостини получава мотора на мечтите си. Става дума за Moto Morini Settebello 175, италиански диамант, за който са платени 500 хиляди лири с 30 месечни вноски. Години по-късно става ясно, че инвестицията меко казано си е струвала.

Първото официално състезание на Агостини е на Тренто - Монте Бондоне през 1961-а. От Мото Морини са впечатлени от младока и го взимат в отбора си, като му дават още по-качествен мотоциклет.

Снимка: Getty Images

Така година по-късно Джакомо печели състезанието Болоня - Сан Лука пред погледа на шефа на отбора Алфонсо Морини. Всичко е супер с изключение на настроението на таткото, който е много притеснен за безразсъдната скорост от неговия син, възможността той да се пребие и скептицизма, който подсказва, че карането на мотори не може да бъде сериозна работа.

Само че е неизбежно. Професионализмът на отбор "Морини" и сериозното отношение към неговия син, кара Агостини-старши да приеме решението и да го подкрепи.

Като юноша новата звезда печели италианския планински шампионат, както и този за скорост. Триумфира във всички състезания през сезона с изключение на две, на които завършва на втората позиция.

Дебютът му като професионалист идва през 1964-а, когато участва както на "Монца", така и на Германското гран при, като на двете надпревари завършва четвърти. На 19 април същата година той печели първата си надпревара в 250-кубиковия клас и то на "Имола". Постига по-добри времеви резултати дори от мотоциклетистите в по-високия 350-кубиков клас. В това число и от 6-кратния световен шампион Джим Редман, който кара за "Хонда".

Снимка: Getty Images

Вече за всички е ясно, че Агостини има качества да е един от най-големите, но е с изпусната възможност, защото се намира в отбор с ограничен бюджет.

Тогава на сцената идва неговият легендарен сънародник Карло Убиали, който му помага да влезе в отбора на Доменико Агуста - организация, която дава шанс за изкачване на състезател към по големия клас на 350 и 500-кубиковите мотори.

Така през 1965-а Аго, както го наричат близките му, се класира втори в тези два класа, оставайки зад съотборника си Майк Хейлууд, както и зад Джим Редманд. Второто място при 350-кубиковите е удар от съдбата, защото идва след повреда в последното състезание.

След края на шампионата Хейлууд напуска отбора на Агуста, а в последствие битките му с Агостини се превръщат в исторически, защото събуждат интереса в този спорт на целия свят.

В своята велика кариера Джакомо печели 15 титли в различните класове. Триумфира в 123 от общо 190 състезания и в 117 от случаите дава най-бърза обиколка На подиума е 159 пъти, като единствено Валентино Роси може да се похвали с по-добро постижение.

Снимка: Getty Images

Огромна част от успехите му идват именно в отбора на Агуста, но през 1974-а той шокиращо обявява, че ще кара за "Ямаха" и още в първия си сезон печели на Дайтона 200. През 1975-а е последната му световна титла, като две години по-късно обявява края на блестящата си кариера.

В най-престижната надпревара от всички - 500-кубиковите, Агостини има осем световни титли между 1966-а и 1975-а. Съвременната легенда на този спорт Валентино Роси така и не успя да го изравни и остана със седем, от които последната през 2009-а. Към наши дни испанецът Марк Маркес застрашава този рекорд със своите шест титли.

Едно е сигурно - от младеж, който тайно от родителите се отдаваше на своята страст, Агостини се превърна в легенда на световния спорт.

Снимка: Getty Images