Преди старт №1000 във Формула 1 - историята на една велика надпревара
В летописите на най-популярното и обичано автомобилно състезание няма нито един пилот от Балканите
Най-популярната автомобилна надпревара Формула 1 навлиза в исторически уикенд. Предстои стартът за Гран при на Китай, който ще бъде №1000 в историята на спорта.
Мнозина фенове и специалисти, свързани с любимата на милиони надпревара, ожесточено оспориха този факт. Тезата им е, че през 1946-а в Торино се провежда надпревара с болиди и правила като тези във Формула 1.
В следващите години има доста подобни неофициални надпревари, което означава, че цифрата 1000 е задмината още през миналия сезон. Но всичко това е извън официалната статистика.
А според нея старт №1 е на 13 май 1950 г. на пистата "Силвърстоун" във Великобритания. Това стана и още една причина за спорове.
Имаше предложения старт №1000 отново да е на легендарната британска писта, или поне на емблематични трасета като "Монца" и "Спа".
Собствениците от "Либърти медия" обаче не се трогнаха и оставиха календара непроменен, като това определи историческият старт да бъде в Шанхай.
Но да се върнем към онзи уикенд през май 1950-а, когато 26 пилота с болидите си във Великобритания се готвят за първия официален старт под егидата на ФИА.
От тях само 21 стартират в квалификацията и състезанието, а само 11 завършват.
A fantastic historical @F1 review ahead of the 1000th Grand Prixhttps://t.co/bTiB9vWNTj
— NoBraking (@NoBrakingTweets) April 11, 2019
Първото състезание преминава под тоталната доминация на "Алфа Ромео", като и трите пилота на тима се качват на стълбичката. Първи е Джузепе Фарина, втори е Луиджи Фаджиоли, а трети остава британецът Рег Парнъл.
Сред стартиралите има представители на Франция, Белгия, Аржентина, Ейре, Швейцария, Монако, както и принцът на Тайланд.
През дебютния сезон се провеждат 7 старта, но този в САЩ не е признат от ФИА и класирането се формира на базата на шестте европейски състезания. Показателен за сгъстяването на календара във Формула 1 е фактът, че до 1990-а (40 години) има точно 500 състезания, останалите 500 са в следващите 29 сезона.
През първия сезон през 1950-а стартират 53 различни пилоти от 14 тима, а в крайна сметка шампион е Джузепе Фарина. Първият победител от "Силвърстоун" взима и първата титла.
До последното състезание на Монца, в борбата са трима пилоти - Фарина, Фанджо и Фаджоли. Болидът на аржентинеца Фанджо го предава, а италианеца Фарина печели старта и титлата.
Разочарованието за Хуан Мануел Фанджо не трае дълго и той печели 5 титли в следващите 7 сезона, превръщайки се в една от легендите на този спорт.
През миналия сезон британецът Люис Хамилтън изравни постижението му, а рекордът със 7 трофея държи Михаел Шумахер.
Немският пилот е №1 в историята, а днес се бори за живота си и пълното си възстановяване след ски инцидента в Алпите през 2013-а, който увреди сериозно мозъка.
Шумахер е и пилотът с най-много победи - 91. След него е Хамилтън със 74, а този рекорд може да бъде подобрен в близките години, предвид доминацията на британеца в момента.
Трима шампиони - Себастиан Фетел, Алан Прост и Айртон Сена допълват топ 5.
Званието "шампион на Формула 1" са носили общо 33 пилоти.
От Джузепе Фарина през 1950-а, до Люис Хамилтън днес. Последният пилот, грабвал титлата за първи път е Нико Розберг. Германецът триумфира с "Мерцедес" и сложи край на кариерата си, когато бе на върха.
Шампионите във Формула 1 идват от 14 различни страни. Номер едно в това отношение е Великобритания - 18 титли от 10 различни състезатели.
Следват Германия с 12 титли и Бразилия с 8. На победители в най-популярната автомобилна надпревара са се радвали пилоти от Бразилия, Аржентина, Финландия, Австралия, Австрия, Франция, Италия, САЩ, Испания, Нова Зеландия, ЮАР и Канада.
22 страни пък са имали победител в състезание. Очаквано, Великобритания води с 278, а дори Полша и Венецуела имат по един победител.
Единствените три титли на италиански пилоти идват през първите четири сезона, но пък хегемонът при контрукторите идва точно от Ботуша.
Това е легендарният червен болид на Ферари с неговите 15 отборни титли. Макар последната да бе през 2007-а, Скудерията все още се радва на милиони фенове от цял свят, израснали с успехите на Шумахер, Ники Лауда и Джеймс Хънт.
Общо 857 състезатели от 39 страни стартират в състезание от Формула 1. Най-много са британците - 163.
Участвали са пилоти от всички континенти и страни като Зимбабве (тогава Родезия), Мароко, Индонезия и Тайланд, но нито един от Балканите. Във всеки от големите индивидуални спортове този регион има поне по един голям шампион, записал името си в историята. Но не и в автомобилно състезание №1. Там дори не са записали участие.
71 писти в 24 страни са били домакини на стартове във Формула 1.
В Италия са се провели 96 старта, Германия е със 77, а Великобритания със 72. Най-новото трасе е това в Азербайджан, където очакваме старт №4 през този сезон. Най-малко са състезанията в Мароко, само едно през 1958-а, като го печели Стърлинг Мос.
В последните 100 състезания се наблюдава фрапираща доминация на Хамилтън. Не е случайно, че именно той грабна 4 от последните 5 титли. Британмецът е спечелил точно половината от тези 100 старта, следват го Нико Розберг с 19 и Себастиан Фетел с 13.
Днес надпреварата среща много критици заради новите правила, които може би отнемат голяма част от атракцията на спорта и дават предимство на силните отбори. "Либерти Медия" обаче готви реформи през 2021-а, които да изравнят възможностите на различните отбори и да направят шампионата още по-вълнуващ.
Факт обаче е, че 1000 състезания след първото на "Силвърстоун", трибуните отново ще са пълни, при това в далечен Шанхай. Формула 1 остава най-популярното и гледано автомобилно състезания, а това едва ли скоро ще се промени.