Формула 1 изпрати един от най-вълнуващите сезони в цялата си история, в който битката между Макс Верстапен и Люис Хамилтън започна от първото състезание, за да продължи до последната обиколка на последния старт.

Страхотна драма, след която шампион се оказа нидерландският пилот на "Ред Бул".

За драмите, спорните моменти и всичко, случило се около този драматичен финал в Абу Даби, се изписа много, а и вероятно ще продължи да бъде така в следващите седмици. Все пак това се оказа събитие, излезло отвъд границите на Формула 1 и спорта. Превърна се в глобална новина.

Сезон 2021 ще остане в историята с това, че се реши с последната обиколка, по възможно най-драматчиния начин. Но все пак трябва да сме наясно, че говорим за надпревара в близо 10 месеца с 23 състезания.

23 отделни епизода, като случилото се във всеки един от тях доведе нещата до това, че двамата започнаха с равни точки последния старт, решил се в последния момент в полза на Верстапен. Десет от тези състезания бяха спечелени от нидерландския шампион, а други 8 от Люис Хамилтън, което само показва каква доминация имаха двамата над останалите си колеги.

В 14 случая именно двамата конкуренти за титлата бяха на първо и второ място, както бе и в последните шест състезания - същинската част на тяхната битка.

Все пак обаче и двамата преминаха през своите разочарования. Ето ги някои от основните моменти през сезона, които постлаха за невероятната драма в епилога му:

Както добре знаем, преди началото на всеки сезон отборите са наясно на кои писти имат предимство и на кои - не. Като дори и конкурентите за титлата са калкулирали къде могат да си позволят няколко по-слаби преставяния.

След прогнозируемата победа за Хамилтън в Бахрейн, очакванията бяха "Мерцедес" да имат аванс и на пистата "Имола", където от полпозишън тръгна именно Люис. Още в самото начало обаче Макс Верстапен избута Хамилтън с агресивно изпреварване в типичния си стил, а пък в средата на състезанието, когато британецът имаше по-добро темпо и се опитваше да изпревари конкурента си, той допусна глупава грешка и изхвърча от пистата.

Макар да се върна обратно и да се добра до второто място, той нямаше шанс за победата, която бе смятана за сигурна. Точки в минус от планираното за британеца.

Снимка: Getty Images

Шестият старт през сезона бе в Баку, като на този етап Хамилтън вече имаше леко изоставане заради седмото си място в Монако, където "Мерцедес" просто нямаше нужното темпо още в квалификацията. И там Верстапен победи.

В Азербайджан дойде може би най-шокиращият миг в сезона на Хамилтън, към който той ще се връща с огромно съжаление.

Макс Верстапен тотално доминираше състезанието, бе по-бързият пилот и три обиколки преди края изглеждаше, че ще спечели заслужено и убедително. Тогава обаче задна лява гума на нидерландецът гръмна и той се вряза в предпазните огради.

Състезанието бе рестартирано с оставащи две обиколки, а на първата позиция бе Хамилтън. Изглеждаше лесен шанс за него да вземе чисти 25 точки срещу нула за протвиника си. Шампионът тръгна отлично, обаче в първия завой блокира гумите си и излезе от пистата. Детинска грешка, която означаваше 15-о място за него и разликата в класирането се запази в полза на Верстапен.

Това бе първият преломен момент, защото в следващите три старта Верстапен постигна три поредни победи (във Франция и два пъти в Австрия), за да натрупа солиден аванс.

Снимка: Getty images

Тогава дойде митичният "Силвърстоун" - домашното сътезание на Хамилтън, което обаче Верстапен започна от полпозишън. Още в първата обиколка между двамата имаше удар, който запрати доста тежко Макс в предпазните ограждения. Вследствие на удара той дори бе откаран в болница за прегледи, за щастие без сериозни травми.

Хамилтън обаче имаше късмета да продължи състезанието, като въпреки наказанието си съумя да натрупа такава преднина, че да спечели. Нов драматичен и спорен момент, който върна Люис в играта за титлата. Помогна му и второто място след седмица в Унгария, където Верстапен бе едва девети.

В този унгарски старт никога не трябва да се забравя ролята на Фернандо Алонсо. Тогава той не позволяваше на Хамилтън да го изпревари, бранейки своя съотборник и лидер в състезанието Естебан Окон. Това в крайна сметка донесе победата на Окон, но и погледнато от днешната перспектива, бе един от миговете, които лишиха Люис от титлата. Защото точно тези точки не стигнаха накрая.

Няма как да подминен състезанието, или по-точно липсата на такова, на митичната "Спа" в Белгия. Там проливният дъжд не позволи да има старт, а ФИА взе спорното решение да приеме резултатите от квалификацията за крайни, като даде половината актив от полагащите се точки на състезателите.

Макс бе в позиция на полпозишън, докато Люис Хамилтън бе трети. Естествено, че от "Мерцедес" имаха огромни претенции, но в крайна сметка те не бяха уважени, а там Верстапен получи още няколко точки аванс. И то - без състезание.

Снимка: Getty images

Вторият изключително скандален миг след "Силвърстоун" се случи на друга легендарна писта - "Монца".

Тама сблъсък между двамата конкуренти доведе то тяхното отпадане, а виновният в цялата ситауция бе Макс Верстапен, който отнесе и сериозно наказание за следващия старт в Сочи. В "Монца" обаче и двамата не завършиха. Не само вината бе изцяло на нидерландеца, но и изгодата от това - разликата не бе намалена.

Санкцията му бе приложена в Сочи, където Хамилтън убедително спечели. Не е за подценяване фактът, че Верстапен там стартира последен, но завърши втори, което за него бе абсолютният максимум в този момент.

Той нямаше да се добере до тази втора позиция, ако Ландо Норис с "Макларън" не бе решил да се бори за победата с гуми за сух асфалт под дъжда. Това, освен първото място, му костваше и такова на подиума.

Снимка: Getty Images

Така настъпи последният етап от сезона, който включваше състезанията в Северна и Южна Америка, както и края на сезона в Близкия изток. Преди тези пет старта Макс Верстапен имаше 265,5 точки, а Хамилтън бе с 256,5.

Лидерът очаквано доминираше в САЩ и Мексико, където видяхме жестока и оспорвана битка помежду им, но след тези два старта авансът на нидерландеца вече бе 22 точки. В Бразилия пламнаха и първи признаци на напрежение с рязмяна на реплики между двата отбора.

Люис Хамилтън имаше две наказания както преди спринтовата квалификация, така и преди старта, като размерът им бе общо 25 места. В крайна сметка той стартира десети, но с едно от най-великите си карания изобщо в кариерата успя да завоюва епичната победа, която му убягна в Мексико и САЩ.

Снимка: Getty images

Невероятно състезание, което показа всъщност колко силен пилот е Хамилтън и му даде надежди до края на сезона да обърне нещата в своя полза. А Люис грабна шанса, защото с победи в Катар и Саудитска Арабия направи така, че да доведе нещата до равни точки преди последния старт.

Хаосът в Саудитска Арабия не бе по-малък. Тогава Макс Верстапен допусна грешка в последния завой на квалификацията, в която бе по-бърз. "Ред Бул" успя да поведе състезанието, но сблъсъци и опасно каране между двамата конкуренти доведе до спорни наказания, прехвърчне на искри и в крайна сметка - победа на Хамилтън.

И преди финалът в Абу Даби те двамата - Макс и Люис, бяха с напълно равен актив. Директен дуел за титлата - който изпревари другия, е шампион. Нататък сценарият вече е гледан, слушан и преразказван, дойде и онази последна обиколка, след която новият крал на Формула 1 се казва Макс Верстапен.

Но това бе епилогът. Преди него имаше 22 серии от едно уникално съперничество и битка, каквито всеки фен очаква всеки сезон от най-силното и елитно автомобилно състезание.