Сезон 2020 във Формула 1, който със сигурност бе сред най-странните в историята на този спорт, официално приключи.

Заради пандемията от коронавирус той започна с 4 месеца закъснение, а календарът бе тотално объркан, като нови стартове се появяваха с течение на сезона.

Първоначалният план бе за 21 старта, през юли те бяха сведени само до 8, но за щастие в последствие крайната им бройка достигна 17. На четири пъти видяхме последователни стартове в една и съща страна, а пък Италия имаше щастието да посрещне три състезания.

Едва ли за някого бе изненада, че шампион, при това по доста категоричен начин стана Люис Хамилтън. Седма титла за британеца, който успя и да задмине рекорда на михаел Шумахер по брой победи.

През почти целия сезон Хамилтън нямаше никаква конкуренция на пистата, като в крайна сметка завърши със 124 точки преднина, макар да направи със сътезание по-малко от конкурентите си.

За 16-те си старта, Люис само на два пъти не успя да стъпи на подиума. Той постигна 11 победи, едно второ и две терти места.

Снимка: Getty images/Gulliver photos

Като цяло доминацията не бе само на Хамилтън, а на отбора на "Мерцедес". 15 от 17-те полпозишъна бяха за болидите на "сребърните стрели", победите в състезанията им пък бяха 13. Само в два старта пък нямаше пилот на "Мерцедес" на подиума.

Това ясно си личи от класирането при конструкторите, където "сребърните стрели" завършиха с 254 точки пред втория "Ред Бул".

Но да се върнем на крайното класирането при пилотите, където втората позиция зае Валтери Ботас от "Мерцедес". Само на 7 точки зад него пък остана Макс Верстапен с "Ред Бул".

Ботас и Верстапен успяха да спечелят по две състезания през този сезон, а на най-високото стъпало по веднъж се качиха Серхио Перес и Пиер Гасли.

Именно мексиканецът Перес е четвърти в крайното класиране. Бъдещето на опитния пилот все още е неясно, но той все пак успя да спечели победа след 190 старта. Триумфът му в Бахрейн наистина бе заслужен с оглед цялата му кариера до този момент.

Снимка: Getty Images

Най-голямата сензация през сезона обаче дойде в тотално обърканото състезание на "Монца". Пиер Гасли с "Алфа Таури" триумфира, втори завърши Карлос Сайнц с "Макларън", а трети остана Ланс Строл от "Рейсинг Пойнт".

Безспорно това състезание бе най-вълнуващо и непредвидимо, като завинаги ще остане сред класиките в този спорт.

Общо 23-а пилоти се включиха в този сезон. Нико Хюлкенберг, Джак Айткен и Пиетро Фитипалди се налагаше да заместват титулярните пилоти заради коронавирус или травми от катастрофа, какъвто бе случаят с Ромейн Грожан.

Любопитно е, че макар да участва само в две състезания, Нико Хюлкенберг събра повече точки от шестима свои колеги, които бяха част от всеки един старт.

Младият Джордж Ръсел от "Уилямс" пък се качи в болида на Люис Хамилтън за предпоследния старт от сезона и грабна три точки на деветата позиция. Те обаче отидоха в сметката на "Мерцедес", а "Уилямс" остана с нула точки в края на сезона.

При контрукторите отборът на "Ред Бул" бе единственият, който в някои от състезанията успяваше сериозно да се противопостави на "Мерцедес", но и това не бе достатъчно.

Битката за третата позиция обаче бе жестока, като се водеше от "Макларън", "Рейсинг Пойнт" и "Рено" до последния старт.

Драмата в Абу Даби означаваше, че "Макларън" окупира това трето място, "Рейсинг Пойнт" остава четвърти, а французите от "Рено" пети.

Снимка: Getty Images/Guliver Photo

Безспорно голямото разочарование се казваше "Ферари". Шеста позиция в крайното класиране за Скудерията, като пилотите в червено само на три пъти успяха да стъпят на подиума.

Феновете вече гледат към сезон 2021, който обещава да е малко по-интересен заради изравняването на бюджетите. През новия сезон ще има и доста промени при пилотите.

Себастиен Фетел за последен път кара за "Ферари", като от следващата година става част от "Астън Мартин" - новото име на розовия "Рейсинг Пойнт".

Легендата Фернандо Алонсо се завръща, за да подкара любимото си Рено, а Карлос Сайнц ще бъде втори пилот на "Ферари".

Неговото място в "Макларън" пък ще заеме австралиецът Даниел Рикардо.

Няма как феновете да не се вълнуват от очаквания дебют на Мик Шумахер за отбора на "Хаас", като с него ще кара руският милиардерски син Никита Мацепин.

Все още има три въпросителни в списъка с пилоти. "Ред Бул" ще трябва да избира между Алекс Албон и Серхио Перес за партньор на Верстапен.

Има едно свободно място в "Алфа Таури", а все още нов договор не е подписал Люис Хамилтън, но се очаква това да бъде факт до края на календарната година.

Снимка: Getty images