"Уилямс" продължава да е уважавано име във Формула 1 и днес, но вече години наред не е онова страшилище, печелещо титла след титла през 80-те и 90-те години на миналия век. Финансовите неуредици накараха семейството на сър Франк Уилямс да продаде контролния пакет акции на легендарния отбор и да напусне ръководството, като всичко това е с изцяло добри намерения...

Тимът има 105 победи и 16 титли общо при конструкторите и пилотите. Eдинствено "Макларън" и "Ферари" имат повече спечелени състезания, но пък и те са в спорта доста по-дълго време.

Малцина знаят, че началото е изключително трудно за "Уилямс" и сър Франк вероятно само е мечтал за ултрамодерната база в Гроув, която има днес. Всичко започва с едва осем служители, което е нищо на фона на сегашните стотици. Финансирането е трудна задача и в онези времена, като създателят редовно води бизнес срещи с потенциални партньори... в падока, край пистата.

Всъщност, през 70-те и 80-те години, британците не са единствените, които се борят за съществуването.

Парите от наградни фондове все още не са това, което са днес, Бърни Екълстоун точно е взел властта и тепърва ще превърне Формула 1 в империя за милиарди. За да имаш сериозен спонсор, трябва да имаш богат собственик. Това е схемата тогава. Иначе изчезваш.

Embed from Getty Images

Но "Уилямс" са късметлии. Сър Франк разбира, че кралското семейство на Саудитска Арабия цели да популяризира страната чрез спорта. Спонсорството на арабите изстрелва британците нагоре.

Заедно с парите на Бин Ладен. Точно така, Бин Ладен. Бащата на Осама - Мохамед, също се оказва сред спонсорите.

Първоначално "Уилямс" подписва договор със саудитските авиолинии за $280 000, а на следващата година сумата вече е $780 000. Нищожни за нашата епоха пари, но за онези времена - напълно достатъчни. Саудитците решават да промотират и друга своя марка - "Албилад". И точно чрез нея в отбора се вливат парите на семейство Бин Ладен.

Мохамед Бин Ладен е със статута на "най-богатият човек в Саудитска Арабия, който не е от кралското семейство". Има финансови структури, строителни компания, медии и много, много други занимания. Още в средата на 60-те години състоянието му е оценено на $5 милиарда.

Embed from Getty Images

Кралското семейство работи в тясно сътрудничество с "Албилад", особено стане ли дума за търговия. Всички сделки между "Уилямс" и арабите минават през "Албилад".

Споразумението за влизането на самата компания във Формула 1 пък е подписано от един от братята на Осама - Салем. През 1980 година Алан Джоунс стига до титлата с надпис "Бин Ладен" на болида.

По онова време Осама вече е на 23 и се е отказал от университета. Преминал е през Пакистан, за да стигне до Афганистан и да се бие с муджахидините срещу СССР. Години по-късно същият този човек ще шокира света - ще оглави "Ал Кайда" и ще организира най-известната терористична атака в света. 11 септември 2001 година. И дълго време ще е най-търсеният човек на планетата.

Всъщност Осама е едва едно от общо 56 официално признати от баща му Мохамед деца. Майка му е единадесетата от общо двадесет и две жени на баща му.

Embed from Getty Images

Но въпреки това, ако някой случайно види снимка от онзи болид на "Уилямс" и се зачуди дали това е тази фамилия Бин Ладен... Отговорът е "да".

Но цената да получаваш саудитско финансиране е висока. По онова време отборът е зависим изцяло от арабските пари и сър Франк лети по осем пъти в сезона, за да дава пълен отчет на спонсориращите го компании за това как се харчат парите им. Това на практика отваря широко вратата към Формула 1 за тези спонсори, които след това заработват с "Макларън", "Ферари", "Лотус" и редица други големи имена в спорта.

Другото твърдо "не" - алкохолът. Пилотите на "Уилямс" не трябва да пипат шампанско на подиумите. Победите не са изключение. Клей Регацони отпразнува първата победа в историята на отбора със... сок от ананас. 

Embed from Getty Images

Швейцарецът все пак хваща шампанското за секунди, само за снимка, за да не бъдат нарушени спонсорските договори. Но като цяло празненствата на британския тим в арабския период приличат на детски рождени дни...

Странни времена са, но и славни за отбора.

Партньорството приключва през 1983 година, но "Уилямс" вече са тръгнали нагоре и нямат спиране, а години по-късно пилотите на отбора побеждават великани като Айртон Сена и Михаел Шумахер. Бразилският мит пристига в тима в началото на сезон 1994 г., за да поеме към поредната титла и да вдигне още нивото на сините болиди, но за нещастие намира смъртта си именно като пилот на "Уилямс". 

И след тази трагедия, отборът печели още две титли при конструкторите, както и две при пилотите (с Деймън Хил и Жак Вилньов). Не престава да е фактор.

И всичко това стартира с парите, извиращи от Саудитска Арабия. И тези на Бин Ладен.