Екълстоун за Формула 1: Кой е фаворит в лудата битка за титлата и кой е №1 в историята
Британецът с обширно интервю преди епилога на сезона
91-годишният Бърни Екълстоун е една от големите фигури на Формула 1 и мнението му винаги е интересно. Най-вече, защото не говори често. И обикновено думите му се следят внимателно, защото ги подбира. Бившият шеф на най-популярната автомобилна надпревара даде любопитно интервю пред "Дейли Мейл", в което говори за настоящата ситуация на пистата и посочи своите фаворити.
Наскоро Екълстоун стана баща, въпреки че има още 66-годишна дъщеря и две, които са в 30-те си години. В момента живее в Ибиса заедно с 45-годишната си съпруга Фабиана.
Британецът следващата неделя ще прекъсне поне частично раздялата си с Формула 1, като ще присъства на финалното състезание от сезона в Абу Даби. За последно бе там преди две години.
След няколко дни ще стане ясно дали Макс Верстапен ще прекъсне доминацията на Люис Хамилтън и ще отмъкне шампионската титла. Ето избрано от интервюто на една от най-символните фигури, свързани с Ф1.
"Не съм в Ибиса заради времето. Тук правя бизнес с недвижими имоти. За коледа ще се върнем в Гщаад. Напуснахме Лондон заради Ковид и искахме да движим нещата си в Швейцария. Нямам идея кога ще се върнем в Лондон. Ще видим как ще се промени света в следващите месеци и ще вземем решение", заяви бизнесменът, запитан къде ще се установи.
Изминаха 5 години откакто Екълстоун бе заменен на шефското място във Формула 1, но ентусиазмът му към спорта не е отминал и той гледа всяко състезание. Логично, той бе запитан кого подкрепя за световната титла през тази година:
"Трудно е да се каже кой ще е победителят. Зависи от малко добър или лош късмет. Генерално публиката иска да види различен шампион. Нищо лошо към Люис, но това ми споделят хората. Хамилтън е по-голям късметлия до момента и ще видим дали този късмет ще изчезне.
Макс би бил добър шампион на Формула 1. "Мерцедес" са страхотни, но ще е хубаво да видим различен победител. Макс се представи добре на публиката. Той бе неизвестен за няколко години, но се представя добре. Хората се чудят дали ще се получи инцидент в последното състезание, но не мисля, че би било нарочно. Ако се случи, няма да има общо с тях. За такъв късмет имам предвид. От такъв зависи дали ще си шампион или не.
Седем години чакахме за толкова интересен шампионат. Надявам се да се реши в последния момент и по-големият късметлия ще стане световен шампион".
Присъствието на Екълстоун във Формула 1 варира от 1950 година и той със сигурност има мнение кой е най-великият пилот за всички времена, а въпросът го принуди и да каже какво не му харесва в днешните състезания:
"Трудно е да се каже. Хуан Мануел Фанджо бе с контракти за 1 година и скачаше в различни коли, и все беше най-добрият. Това не го прави по-добър от други, но е факт.
Вярвам, че Ален Прост бе най-добрият. Трябваше да кара с различни съотборници, но когато започваше състезанието, той бе сам и трябваше да внимава за гумите и всичко друго. Днешните пилоти имат късмета да получават много информация по радиото - повече, отколкото трябва. За гумите и всичко останало.
Сега ръцете на пилотите биват държани от други хора в отбора. Имало е случаи, в които Люис не спазва съветите за гумите. Така трябва да бъде. Не трябва информацията да идва от пита или от фабриката в Италия или Великобритания. Трябва всичко да зависи от него или който и да е пилот.
Начинът, по който се развива състезанието, ме разочарова заради всички тези инструкции. "Не карай по бялата линия, не прави това, не прави онова". Може скоро да сложат изискване "не се състезавай". Казвам го, защото когато шоуто започне, тези момчета трябва да се състезават. Някой път един от тях ще поеме повече рискове и затова състезанието е интересно. Да излезеш от пистата с малко не е нещо, което прави голяма разлика, защото всички имат еднаква възможност да вземат предимство.
Винаги съм имал идеята да се дават златни и сребърни медали в края на състезанията. Винаги съм смятал, че един пилот е по-добре да се похвали, че има 12 златни медала вместо 342 точки. Другото, което ме притеснява, е броят състезания. Това губи много от интереса. Хората решават кои са шестте или осемте състезания, които ще са им интересни. Другите биват забравени. Даже погребани. По-лесно е да се концентрираш както преди, когато имаше 16 или 18 състезания, а не 22 или 23. Те трябва да са в правилните места по света. Сегашните шефове правят най-доброто според обстоятелствата. Лесно е да имаш мнение, но е трудно да движиш нещата", смята британецът.
Той имаше индиректни спорове със своя сънародник Хамилтън по въпроса за расовото неравенство във Формула 1, като каза, че то не е голям проблем. Тогава световният шампион го нарече "незаинтересован" и "необразован".
"Не съм говорил с Люис от месеци. Нямаме почти нищо общо по нещата, които искаме да дискутираме. Уважавам го и всичко, което опитва да прави, но той няма уважение към мнението на другите хора. Той приема, че неговото мнение е единствено, на което трябва да се обърне внимание", отсече Екълстоун.
Коментира и спора между шефовете на "Мерцедес" и "Ред Бул" Тото Волф и Кристиан Хорнер:
"Проблемът с Кристиан е, че не се уповава на фактите. Например - "Мерцедес" е по-бърз на правите в последните няколко уикенда, особено в Бразилия.
Кристиан вярва, че това е заради задното крило. Това ли е или заради двигателя?"