Навремето Йос Верстапен бе известен като един от най-популярните нидерландски пилоти, като в кариерата си между 1994-а и 2003-а записа 107 състезания във Формула 1.

Сега Йос е по-известен като бащата на Макс Верстапен. Младият Макс, който се бори за световната титла с доминатора от последните години Люис Хамилтън.

Кариерата на сина му започна през 2015 година едва на 17-годишна възраст и може да достигне своята първа кулминация днес в Саудитска Арабия, ако заработи с 18 точки повече от британеца. Изглежда малко-вероятно, още повече, че финалът на сезона е през следващата седмица в Абу Даби.

Йос понякога присъства на състезателните уикенди на сина си, понякога не. Понякога обядват заедно, понякога избира да не му досажда, но винаги е готов да му помогне с някой съвет или окуражаване.

По принцип рядко дава интервюта, но в дните преди да се реши титлата той избра да говори и да даде мнението си за противоречивия Хамилтън:

Снимка: AP/БТА

"Никога не съм говорил с Люис. Той няма нужда да говори с мен, защото не съм му никакъв. Уважавам го като пилот, но що се отнася до останалото... нищо. Макс и Люис говорят само на подиума и то много малко. Когато видя Макс с другите пилоти, мисля че се разбират. Но с Люис няма нищо - той си живее в свой собствен свят.

По мое време бях нищо в сравнение с Mакс, но и аз говорех с другите пилоти и всички бяха много приятелски настроени. Поне казваха "здравей" или каквото и да е. Често пътувахме в самолета заедно и винаги бяхме една групичка от пилоти, с които много се забавлявах.

Сегашните пилоти не те поглеждат, а предпочитат да гледат надолу. С Шумахер например имахме добри отношения. Срещахме се лично. Да, той бе различен на пистата, но въпреки това приятелски настроен. Люис си има собствен начин, за който не може да се каже, че е грешен, защото печели много състезания. Да, имал е различни съотборници, но атмосферата в отбора е правилна.

Той взе правилното решение да отиде в "Мерцедес" и дълго караше най-бързата кола. Но и със сигурност е много добър, в това няма спор. Уважавам го като пилот. Останалото... без коментар.

Макс си е все същият. Някои хора го харесват, други не. Казва каквото мисли, но не се замесва в политически въпроси, както го прави Люис. Макс гледа само работата си като спортист и живее по този начин. Това е неговият начин".

Йос, който тренира Макс от годините му в картинга, призна, че епилогът на сезона го прави много нервен и че състезанията носят голям стрес. Една от "горещите точки" на кампанията бе състезанието на "Силвърстоун", където двамата претенденти за световната титла се удариха и отпаднаха от надпреварата. Йос все още е ядосан заради поведението на "Мерцедес" в онзи ден

Запитан какви са му отношенията с шефа на отбора Тото Волф, с който имат дълга история, нидерландецът отговори: "Нямаме отношения вече. Не ми харесва неговото поведение, най-вече на "Силвърстоун". Един от пилотите беше в болница, а те празнуват на подиума все едно са спечелили световната титла. Не вярвах, че Тото е такъв, но научих, че има различен Тото. Не получихме никакво съобщение от него в онзи ден. А мога да кажа, че преди "Силвърстоун" имахме добри отношения".

Снимка: Getty Images

Йос коментира и бъдещето на своя син във Формула 1:

"Макс има договор до 2023 година, но се надявам да остане в "Ред Бул" до края на кариерата си. Доволен е от обстановката, а с Кристиан Хорнер и Хелмут Марко имаме добри отношения".

Припомни си и момент от 2012-а, когато използва драстични мерки, за да възпита наследника си. Тогава Макс се блъска глуповато във втората обиколка по време на световното първенство по картинг в Сарно, Италия.

"Не му говорих в продължение на шест или седем дни. Той направи голяма грешка и бях много ядосан, и разочарован. Той трябваше да помисли върху това за час или два. Знае какво правя и мисля, че това му помогна да се оформи като характер. Вече не е моя работа да го съветвам. Разговаряме за всекидневния живот и съм тук, ако има нужда от мен. Но той вече е самостоятелен човек и всичко, което мога да направя, е да седна, да го гледам и да се надявам, че ще има късмет", завърши 49-годишният бивш пилот.