Седем от 10-те отбора във Формула 1 официално се противопоставиха на Ферари след противоречията за двигателя на отбора, използван през миналата година.

Преди седмица ръководният орган на Световната федерация (FIA) заяви, че "е постигнал споразумение" с Ферари, след като бяха проведени разследвания. Съперниците на Скудерията издадоха колективен отговор, изразявайки своето "силно възражение" срещу процеса на разследване.

Те съобщават, че "ще се стремят към пълно и точно разкриване на истината" и "ще запазят правото си да използват правна защита".

Отборите на Мерцедес, Ред Бул, Макларън, Рено, Рейсинг Пойнт, Алфа Таури и Уилямс пуснаха идентични изявления по темата тази сутрин. Единствените отбори, които не се включват, са Ферари - очевидно, Хаас и Алфа Ромео - което също е логично, тъй като те използват именно този спорен двигател.

В писмото на останалите седем екипа се казва, че са "изненадани и шокирани" от изявлението на FIA, с което беше сложен край на разследването. В него се твърди, че "Международният регулатор за спорта носи отговорност и действа по най-високите стандарти за управление, почтеност и прозрачност".

"След месеци разследвания, които бяха предприети от FIA заради обвинения, повдигнати от други екипи, ние категорично не приемаме постигнатото споразумение с "Ферари" за приключване на този въпрос. Ние заявяваме публично ангажимент да продължим до пълното и правилно разкриване на този въпрос, за да гарантираме, че нашият спорт се отнася към всички състезатели справедливо и еднакво.

Правим това от името на феновете, участниците и заинтересованите страни от Формула 1. В допълнение запазваме правата си да търсим правна защита в рамките на надлежния процес на FIA и пред компетентните органи", се пише в изявленията на отборите.

Тимовете са обезпокоени, че FIA неглижира въпроса и не дава яснота дали двигателят на Ферари е отговарял на правилата по време на миналия сезон. В изявлението на Федерацията от петък се казва, че е приключило задълбочено техническо разследване на двигателя и че е постигнато споразумение между страните. Добавя се, че FIA и Ферари са постигнали съгласие по редица технически въпроси с цел да се избегнат бъдещи неясноти в следващите сезони.

Отборите смятат, че начинът, по който ръководното звено е решило да прекрати разследването на Ферари, повдига някои фундаментални въпроси:

- Означава ли липсата на наказателни действия срещу Ферари, че колата е била легална през целия сезон 2019?

- Ако това е така, защо не е е споменато? И защо е имало нужда от "споразумение" и какво точно е било то?

- Какво доверие могат да имат екипите във Формула 1, ако FIA не е в състояние да приключи техническо разследване, в което да каже дали въпросният автомобил е по правилата или не?

Ферари отказа да коментира обвиненията, които се породиха през миналия сезон. Въпросът възникна, когато съперници, най-вече от Ред Бул и Мерцедес, заподозряха нивото на превъзходство на автомобила на Ферари в движение в права линия.

Недоволството беше изразявано през по-голямата част от сезона и въпросът дойде на дневен рен по време на Гран При на САЩ през октомври, когато FIA издаде разяснения на правилата в отговор на поредица от въпроси, зададени от Ред Бул.

Те се съсредоточиха върху това дали е възможно да се изменя задължителния уред за измерване на горивото по начин, който да доведе до преодоляване на границата от 100 кг на час. В разяснението на FIA стана ясно, че всякаква подобна промяна на уреда с цел превишаване на максималния разрешен поток на гориво, противоречи на правилата.

При сложните турбохибридни двигатели във Формула 1 лимитът на разхода на гориво работи за повишаване на ефективността и ограничение на мощността, която един двигател може да възпроизведе. Това означава, че екипите не могат да увеличат мощността чрез увеличаване потока на гориво през двигателя.

Разясненията на FIA бяха публикувани преди квалификациите в Остин, а по-късно на същия бе сложен край на серия от шест поредни пол позиции на Ферари. В последвалите две състезания Скудерията не успя да постигне такива.

Директорът на отбора Матиа Биното тогава заяви, че решението на FIA и последвалите влошени резултати на отбора му нямат пряка връзка.