Притеснително ли е бъдещето на Формула 1?
Организатори и рекламодатели имат притеснения за бъдещето на спорта
Шефовете на Формула 1 са подложени на огромен натиск и критики за действията си, като дори има притеснения за бъдещето на най-популярното и елитно състезание в моторните спортове.
Организаторите на стартовете и Асоциацията на рекламодателите, която спонсорира 16 от общо 21 състезания, са притеснени от неясните правила и високите финансови изисквания за домакинство на Гран при. Друг повод за тревога е и постепенното отпадане на безплатното телевизионно предаване на състезанията.
Тези теми не са случайно повдигнати сега.
В края на Сезон 2019 договорите за Гран При на Италия, Испания, Германия, Мексико и Англия трябва да бъдат подновени. От всички места са уверили, че искат да продължат да бъдат домакини на стартове, но не могат да го направят поради финансовите изисквания на Формула 1, която е собственост на американската компания "Либърти медия".
Председателят на Асоциацията на рекламодателите Стюарт Прингъл сподели пред английската медия "Дейли мейл":
"Всички сме недоволни. Идеите на "Либърти" са нелогични. До този момент мълчахме, но имаме опасения за бъдещето спорта заради хората, които управляват."
Парите, които плащат домакините за организиране на състезания на Формула 1, са най-големият източник на приходи в компанията-собственик. И летвата се вдига отново - сумите стават все по-високи.
Отделно от това, американският концерн иска да направи големи промени в начина, по който се разпределят финансите между отборите.
Сред плановете на "Либърти" е и въвеждането на горна граница на бюджетите на тимовете, както и не една промяна в техническите правила. В отговор, организаторите на Гран при разкриват, че е трудно да се стигне до споразумение и дългосрочен договор с компанията, без да знаят в каква посока е потеглил спортът. Така двете страни не са близо до това да работят в една посока, различията са сериозни.
Допълнителни притеснения се появиха, след като излезе информация, че от "Либърти" са предложили много изгодна сделка за провеждане на състезание в Маями. Асоциацията на рекламодателлите написа следното: "Нови състезания не трябва да се правят в ущърб на вече съществуващите."
Безплатното телевизионно разпространение на спорта също е проблем. То е на изчезване.
Великобритания стана поредната държава, в която бяха загубени правата за излъчване по свободни канали на състезанията през 2019 година. Единственото Гран При, което може да бъде наблюдавано безплатно от английските зрителите ще бъде това на тяхна земя (на пистата "Силвърстоун"). Останалите минават изцяло в ръцете на платения пакет на Sky.
Припомняме, че и у нас състезанията се предават по платени канали - тези на Диема Екстра.
Предизвикващата трусове в семейството на Формула 1 компания "Либърти медия" стана собственик през 2017 година , като за тази сделка бяха платени 4,6 млрд. долара.