Челси се наложи като един от най-силните отбори в света с Роман Абрамович начело, но създалата се ситуация, в която правителството на Великобритания наложи санкции на руския олигарх, изправя “сините” от Лондон пред един от най-трудните моменти в историята им. Според различни информации кандидатите за закупуване на столичния тим са около 200, но те са притиснати от времето, защото крайният срок за представянето на финалните им оферти е този петък.

Най-големият страх на всички, които обичат отбора, категорично е това, че Челси може да бъде обявен в администрация - или иначе казано контролът на клуба да премине от собственика в ръцете на специално подбран екип от счетоводители и управляващи.

Как обаче изглежда бъдещето на Челси от чисто търговска гледна точка? Определено не е розово, след като редица спонсори се оттеглят от партньорствата си с клуба.

Първо това стори телекомуникационният гигант “Три”, чието лого стои на екипите на клуба. После дойде отказът и на “Хюндай” - южнокорейците също се отказаха временно от задълженията си към лондончани.

Снимка: Getty Images

Емблемите и на двете компании все пак фигурираха на екипите на футболистите на Томас Тухел срещу Нюкасъл в неделя. И ще продължат да бъдат там поне още известно време, защото се оказва, че Челси не може да се сдобие с нови екипи, ако не наруши наложените от правителството санкции. 

За разлика от тези две компании, други остават лоялни към европейските и световни клубни шампиони - “Найки”, американският гигант, който има сделка до 2031 година ед един от тях. 

Но при приходи само от реклами в размер на над 150 милиона паунда за миналия сезон, сега нещата изглеждат другояче и ръководството ще трябва да търси начин да попълни отворилите се липси. За Челси никога не е било проблем да намира големи партньори, като в последните години единствено Манчестър Юнайтед, Ливърпул и Манчестър Сити печелят повече от реклама. Рекламната равносметка на “Стамфорд Бридж” за последните пет сезона доближава 1 милиард паунда, но какво ще се случи сега?

Експертът по спортен маркетинг Тим Кроу смята, че от ключово значение ще бъде кой точно ще стане собственик на клуба.

“Челси вече е глобална марка, след като през 2003 година, когато Абрамович ги купи, те бяха тим от средата на таблицата. Но идв и другият въпрос - има ли хора с достатъчно дълбоки джобове, че да плащат по 20 милиона месечно за заплати?”, казва специалистът.

Анализаторите отчитат, че живот без Абрамович със сигурност ще означава промяна в бизнес модела на клуба в следващото дестилетие.

Също така забраната за продажба на билети за домакинствата е друг удар, който “сините” трябва да понесат. Столичният тим разцъфна благодарение на милионите на руския олигарх, при това без да са пряко свързани с родината му - за разлика от Манчестър Сити и Пари Сен Жермен, които разчитат сериозни на спонсорски сделки с арабски компании.

Снимка: Getty images

Един от кандидатите за заместник на Абрамович е швейцарският милиардер Хансйорг Вис, който е направил съвместна оферта с американския бизнесмен Тод Бойли. Всъщност, единствената оферта досега - тя е в размер на 2.5 милиарда паунда.

Но Абрамович иска повече, което напълно обяснява фактите, че повече се спекулира с дадени имена, но конкретна и ясна информация липсва. 

Заговори се и за по-висока оферта, в размер на 2.7 милиарда паунда и получена от саудитска компания, която не е свързана с местната власт в арабската страна. 

Проблемът със смяната на собствеността е приоритет за Челси, но и други неща от ежедневието са не по-малко важни. Като например продажбата на билети, за която вече споменахме по-нагоре.

От клуба съобщиха, че работят в тази посока, без да споменават повече.

А феновете на клуба чакат да разберат дали ще могат да си купят билети за съботния четвъртфинал за Купата на страната с Мидълзбро.

Както и като цяло какво ще бъде бъдещето на техния любим отбор.

Снимка: Getty Images