От героя на остров Ман до митичния "Льо Ман": 1000 битки в кралския клас на моторите
Исторически уикенд в Moto GP, който ще отбележи и 100 години на едно от най-славните трасета
В неделя на пистата в Льо Ман ще има паметно събитие за всеки, свързан или просто харесващ мотоциклетния спорт. Гран при на Франция в Moto GP този уикенд е специално - това е състезание №1000 в историята на кралския клас на моторите.
История, пълна с легенди, с драми, инциденти и велики съперничества, започнала преди 74 години.
Началото е на остров Ман, където пистата "Snaefell Mountain" - всъщност пригодена част от пътя от градчето Рамзи до столицата Дъглас, приема на 17 юни 1949 г. първото състезание от първия сезон в мотоциклетния световен шампионат. Печели го при 500-кубиковите британецът Харълд Даниъл.
Но истинският герой на остров Ман е друг - Лесли Греъм, който води до последната обиколка, когато моторът му се поврежда. Култовият тип бута машината до финала, за да завърши все пак на десета позиция и да спечели точка за генералното класиране, тъй като е записал най-бързата обиколка в състезанието.
ВИЖТЕ ОЩЕ ПРЕДИ ИСТОРИЧЕСКИЯ УИКЕНД С БОГАТО ВИДЕОСЪДЪРЖАНИЕ>>>
Общо 59 състезатели стартират в онзи исторически ден, а завършват 35. Нито една от марките, участвали в първото Гран при, днес не е част от световния шампионат.
Сред тях са шампионите от "Ей Джей Стивънс", както още "Триумф" и "Нортън" (Великобритания), "Гилера" и "Мото Гуци" (Италия), BMW и други.
Мотоциклет на "Gilera" от 60-те, когато марката е основен играч в 500-кубиковите. Днес още съществува като производител, но не и на състезателни мотори
Снимка: Getty ImagesГреъм е и първият пилот-шампион в края на същия сезон, който се състои всъщност само от шест старта. Първи е с 30 точки, само на една пред Нело Пагани от Италия.
В следващите три години британецът се превръща в най-големия любимец на феновете на остров Ман, които се тълпят да го аплодират (основната снимка горе е от 1951 г.). Не успява нито веднъж да стигне до победата в кралския клас на това трасе. И именно там губи живота си в катастрофа през 1953-а. Две години по-късно мемориалната плоча "Лес Греъм" се появява край пътя, а един от завоите на пистата носи името му.
Това е първият шампион в мотоциклетния елитен клас. Последният, от 2022-ра, се казва Франческо Баная (Италия). Състезанието, мотоциклетите, технологиите, скоростта и абсолютно всичко около Moto GP се е променило до неузнаваемост за тези 74 години.
Но едно остава константа. Това е надпревара за луди глави, за невероятно мотивирани и отдадени на спорта типове. И състезание, което не спира да ражда легенди.
От 1951-ва до 1955-а четири пъти шампион е друг британец - Джеф Дюк. След него короната наследява Джон Съртийс (също Великобритания), който печели я печели още четири пъти до началото на 60-те.
Тогава идва времето на италианеца Джакомо Агостини, който и днес е ненадминат с осемте си световни титли. След неговото оттегляне идва ерата на янките.
Кени Робъртс (3), Фреди Спенсър (2), Еди Лоусън (4), Уейн Рейни (3) и Кевин Шванц (1) печелят 13 от 16-те старта между отказването на Агостини и появата на следващия феномен. Той не идва от Европа, а от Австралия - Мик Дуън прегазва конкуренцията в пет поресни сезона във втората половина на 90-те, преди в последната година на миналия век да се появи познато име.
Американецът Кени Робъртс печели, но това не е онзи Кени Робъртс, а синът му. Джуниър и синиър стават първата двойка баща и син, световни шампиони в кралския клас. И единствена до днес.
През новия век са разиграни 22 шампионски титли на света, като от 2002-ра класът се нарича вече не "до 500 кубика", а с новото, обединяващо наименование Moto GP. За тези 22 сезона седем титли взе Валентино Роси, а шест - все още състезаващата се легенда Марк Маркес. Той се завръща на Льо Ман този уикенд, след като пропусна три състезания с поредната си травма. И отново е зареден с амбиция да печели, след като за 10 години в кралския клас има 6 шампионски звания.
В последните два сезона бе нарушена испанската хегемония от девет поредни първи места на представители на тази страна. Фабио Куартараро спечели през 2021-ва, а Баная си осигури титлата през миналата година.
Днес надпреварата е на светлинни години от онази през 1949-а с шестте състезания. Сезонът е от 20 старта, пръснати из Европа, Южна и Северна Америка, Австралия и Азия. Продължава от 26 март до 26 ноември, цели 8 месеца.
А знаете ли защо остров Ман от 45 години не е част от календара? Агостини, тогава неоспорим крал на състезанието, протестира срещу Гран при там и казва, че ще бойкотира старта. Надпреварата по онзи маршрут е твърде опадна, твърди италианският ас и осемкратен шампион. Подкрепят го още от тогавашните звезди и от 1977-ма Гран при на Великобритания се мести на "Силвърстоун", друго легендарно място за автомобилен и мотоциклетен спорт.
В първата надпревара там рекордно бързата обиколка е на британеца Стив Париш - 1:34.270 минути. За 2022-ра, просто като сравнение, времето на най-бързото завъртане на "Силвърстоун" бе 1:59.346 мин (на испанеца Алекс Ринс), но при условие, че пистата е много по-сложна в наши дни. И по-дълга с около 1.5 километра, спрямо онази през 1977-ма.
Легендарният осемкратен шампион Джакомо Агостини по време на състезание през 70-те
Снимка: Getty ImagesПървият мотоциклет, спечелил титлата на Лес Греъм - "AJS 500 cc Porcupine", развива максимална скорост в условията на състезание от 218 км/ч. Днес шампионът Баная кара машината на "Дукати" с име Desmosedici GP 2023 може да стигне до оптимална скорост от 345 км/ч. През миналия сезон Хорхе Мартин (също с "Дукати") вдигна най-високата скорост изобщо в историята на кралския клас, по време на състезание - 363.6 км/ч. Това е с около 150 км/ч по-бързо от стандартите, установени от първия шампион преди 74 години.
Ето толкова се е променил спортът за тези над 7 десетилетия. А всъщност - съвсем малко, поне като манталитет, амбиция и мотивация на онези, които стартират върху зверовете на две колела.
Състезание №1000 в кралския клас, навръх 100-годишнината на пистата в Льо Ман...
Звучи като един пропит с история и романтика уикенд.
Гледайте целия състезателен уикенд с тренировките и квалификациите, както и Гран при на Франция, по MAX Sport 2 HD.
Валентино Роси - модерният мит на спорта с неговите седем титли. А от този сезон отборът му "VR46 Racing Team" мери сили с най-добрите. А той гледа отстрани
Снимка: Getty Images