Айртон Сена да Силва угасна преди 25 години. Споменът за него никога няма да си отиде. Феновете му няма да го позволят.

На 1 май 1994 г. две имена завинаги останаха дамгосани като проклятие - "Имола" и "Тамбурело". А едно бе вплетено като глава от Библията на автомобилните спортове. Сена.

Бразилският шампион се заби с болида на "Уилямс" в стената и остана завинаги легенда. За съжаление медицинската намеса нямаше шанс. Айртон бе мъртъв. Само на 34 години и на върха на славата си.

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ КАРИЕРАТА НА ВЕЛИКИЯ СЕНА>>>

Снимка: Getty Images

Статистиките му са страхотни, но не казват и половината история. Не можете да обясните със спечелените от него три световни титли във Формула 1 защо 28 дни по-късно, на 29 май в Каталуня, на пистата имаше надпис: "Айртон, как бих могъл да те забравя!?".

Не можете да намерите аргументи в 41 победи и 65 спечелени стартови позиции за невероятната любов и популярност, която един човек продължава да има четвърт век след смъртта му.

Сена е "златното момче" на Формула 1, гласи заключението на Герхард Бергер.

Най-добрият му приятел в спорта, австрийският му съотборник от годините в "Макларън" бе един от пилотите, които го изпратиха в последния му път в Сао Пауло.

Там, на гробището "Морумби", беше и големият съперник Ален Прост, с когото водиха безмилостни битки.

И той призна през годините: "След Айртон нищо не беше същото".

Времената на Шумахер и неговия небивал успех със 7 световни титли, на Фетел (4 пъти шампион) и Хамилтън (пет титли) не изтриха нито милиметър от диамантеното покритие на легендата. Сена остава мит, остава пример и стандарт.

Снимка: Getty Images

Харизматичният бразилец мина като комета за 10 години през Формула 1.

Дебютира на 29 март 1984-а в Гран при в родината му, като тогава стартът бе в Рио.

Последният ден, в който седна в болид от най-лъскавото състезание, дойде на "Имола" във фаталния 1 май през 1994-а.

Заби се в бетонната стена на завоя "Тамбурело" с огромна скорост, като причините за това и до днес са недокрай изяснени. Техническа повреда, очевидно. В дните преди старта, Сена се оплаква от неравности по пистата, които са изключително опасни. При детайлните разследвания на "Уилямс", както и на полицията, се виждат дребни детайли които водят към проблем с гума или невъзможност болидът изобщо да завие...

Мистерията остава. Спомените за десетте години страхотни състезания и магия - включително и с тъмната му страна на вманиачен в победите пилот, никога не избледняха. 

Десетилетие, което стига за незабравими съперничества с Нелсън Пикет, с Прост, Менсъл, с рекордите и със съдбата. Форсира болида винаги докрай, осланяйки се на уникалния си талант. Той е ненадминат.

"Само който е виждал как управлява колата отвътре, може да оцени какво правеше в нея Айртон", казва Бергер.

Животът му е на пистата.

Детето, родено в Сантана - краен квартал на Сао Пауло, има проблеми с двигателния апарат и крайниците.

Трудно се качва по стълби и тича, докато навърши 4-5. На 7 г. обаче кара джипа на татко си из двора, сменяйки сам скорости. Родителите му са изумени как детето става възрастен мъж, когато се качи в кола.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

На 13 се качва в карт, а на 17 печели картинг шампионата на Южна Америка.

На 21 решава, че за кариера в най-силните състезания на моторните спортове, му трябва да напусне Бразилия. Великобритания му дава шанс, печели титли в състезания там, преди на 23 години да получи шанс в Британската Формула 3. Оттам пътят към Формула 1 е отворен.

Говори перфектно английски език от гимназията, има отлични оценки по физика и математика, а познанията му за механиката на колите са смайващи.

"Той можеше да бъде и инженер на отбора, и пилот едновременно", казва Рон Денис, митичният ръководител на "Макларън". Привлича го през 1988 г. и нататък започва ерата на "Макларън Сена", както наричат отбора.

Три титли, куп рекорди и убийствена доминация. Запомнящи се победи - особено в дъжда на "Сузука" в Япония, с уникално изпреварване в тунела на Монте Карло или в последните метри на "Хунгароринг"... Както и скандалът с Ален Прост на последното състезание от сезон 1989-а, когато катастрофа с французина дава титлата на Ален, а Айртон е бесен. И двамата са бесни, стига се до размяна на юмруци. Врагове завинаги!

Като първата обиколка на "Донингтън парк" през 1993 г. или пък най-бързата му обиколка в квалификацията за Гран при на Монте Карло през 1988-ма. Примерите за проявите на таланта на Сена са много. Също както и изявите на тъмната му страна.

Размяната на удари с Прост, разправията с Еди Ървайн, забележката към Михаел Шумахер, който изгрява по пистите в началото на 90-те.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Това са детайлите, фактите. Статистиките, спомените. Но Сена остави следа, много по-ярка от тях.

Замечтано зареяният някъде далеч поглед, излъчването на енигматичен, вглъбен професор по предмета, в който преподаваше всяка неделя по пистите, както и несравнимите му избухвания на радост или гняв - всичко това го направи митична фигура.

Сена мразеше да не е първи. Искаше колата му да е най-добра така, както той бе най-добър. Механиците на "Макларън" разказват за нощни "бдения" до ранна утрин, в които обсъждат с него какво да се оптимизира, какво да се промени.

Човекът живееше и загина за единствената страст в живота му.

След него остана четвърт век кървяща рана в душата на автомобилния спорт. Няма да има друг като Сена - не като постижения, там го надминаха Шуми, Фетел, Хамилтън... А като харизма. Като обаяние и излъчване.

Като популярност също. Той и днес бие по този показател 99 процента от пилотите, които са минали през Формула 1 след него.

Сена не иска да се състезава в онзи проклет старт на "Имола", след като предния ден загива Роланд Ратценбергер. Айртон е съсипан, вечерта в хотела плаче и е в състояние, в което екипът му никога не го е виждал. Човекът, за когото няма нищо по-важно от състезанието, този път не иска да пипне волана и да влезе в болида.

На сутринта е преодолял всичко. Има да наваксва в сезона, след като до момента изостава от лидера Михаел Шумахер в генералното класиране. А Сена, както вече знаете, никога не можеше да не е първи.

"Той правеше невъзможни за другите неща да изглеждат лесни", каза в интервю сър Джаки Стюърт преди години. Така беше.

До онзи 1 май преди 25 години, когато Боговете на автомобилните спортове си го прибраха.

Имали са много какво да обсъждат.

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ КАРИЕРАТА НА ВЕЛИКИЯ СЕНА>>>

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images