25 години по-късно: След Сена нищо не е същото
Айртон е вечно кървящата рана на автомобилния спорт
Обратно в новинатаКоментари - 25 години по-късно: След Сена нищо не е същото | Корнер.dir.bg
Коментари 24
Плюс това, Сена явно е бил неуспешен маркетингов продукт, щото на 34 години я беше закъсал с 3 титли, а Шумахер на 34 имаше 6, така че няма какво да говорим, иначе рекламата на Сена беше абсолютна, медиина звезда от всякъде, даже и бабите го знаеха, мойта специално още го помни, нищо че няма идея нито от коя държава е, нито колко успехи има, като са казали медиите че е най-добрия и простичките хорица се връзват, имат ли друг избор???
Дай да се уточним, това което съм постнал е безпристрастно и даже категорично по отношение на фактите. Сена започна в любимия ми Лотус (преди да фалира). Знам много добре как се разви кариерата му. За 84-та на дъжда в Монако беше първия звезден момент и ако си чел постовете ми за Сена ще забележиш, че Алонсо ми стана любимец точно защото в Минарди караше с дълъг спирачен път. А дългия спирачен път беше най-голямата емоция на състезанията на Сена с Прост и Брандъл. Например виждаш от камерата на Прост как задминава Сена и в следващия момент Сена го изпреварва все едно, че е спрял. А до този извод не съм стигнал аз, хора които непрекъснато въртят огромни суми и са информирани. Пристрастието сие пристрастие, но истината е нещо съвсем различно. За справка Шумахер ми беше любимец до момента, в който замалко не претрепа Хакинен в по-малките серии. Оттгава ми стана антипатичен и на Аделаида 1994-та го намразих вдън душа, но това не значи, че не е блестящ пилот. Просто съм фен на пилоти тръгващи от нищото (Алонсо, Сутил, Кубица, Нелсон Пикет старши), а Сена не беше от тях, както Хамилтън и Шумахер. А да ти "кажа" едно е да ти дават, а друго е да вземаш. Колкото и странно да ти прозвучи за мене най-големия пилот за всички времена е австриец, но не е Лауда. Жокер: става световен шампион посмъртно. От поста ти да разбирам ли, че като Алонсо ми е любимец, не мога да го критикувам?
Без нито една обида към пилот или коментиращ, а прсто различно мнение, поста ми беше премахнат! Браво Dir, браво ......
На тези които сме го гледали и го помним - няма как да забравим онзи 1-ви май. Тогава бяхме като попарени, защото всички знаехме, че златната ера на спорта загубва голяма част от блясъка, харизмата и т.н. Сега дори и най-верните фенове на формулата не я гледат, така както преди време. Чакаше се да стане 15:00 в неделя, компании от приятели - защото беше по-популярен спорт от футбола сред моето поколение. Тогава, когато автомобилите бяха истински и истински култ, когато зависеха от разработките в спорта, а не от жълтурковци, кликащи симулации с мишката. Сена и Пикет - епични двубои, в които много често доминираше Пикет, който дори успя да изпревари Сена с дрифт от външната страна на завоя. И сега какво гледаме?? Някакви, които въртят просто обиколки в болиди с бутони като на плейстейшъна и стратегията в бокса им решава състезанието... В края на ерата на ДВГ се случват и статии като тази, която обаче вече има едва двайсетина коментара. И повечето са написани от индивиди със силно изявен синдром на Данинг-Крюгер. На всички, които не познаваха Сена - той не се състезаваше за пари и жени, защото беше наследствен милиардер от богата бразилска фамилия. Единствено бе отдаден на спорта и го правеше за удоволствие, без да има страх от натиск на спонсори и шефове - може би единствения комфорт, който му осигуряваше произход му. За разлика от него, дори Шумахер правеше умишлени тактически катастрофи, заради които загуби уважението на много голяма част от феновете си. Сена си беше спортсмен, над тези неща. През повечето от времето го виждахме на пистата, във фитнеса и на стадиона, защото част от тренировките му бяха леката атлетика. Не парадираше със себе си и като човек винаги се изказваше супер земно, без да се има за звезда, сякаш го правеше за бразилския народ, и до сега бразилците го боготворят, ако не повече, то поне на равно с Пеле. А и не само бразилците.
"За разлика от него, дори Шумахер правеше умишлени тактически катастрофи, заради които загуби уважението на много голяма част от феновете си." Явно и ти не си го гледал достатъчно. 90-та година, Сузука, Ален Прост, първия завой, дори Сена си признава една година по-късно по време на интервю със Сър Джеки Стюарт, а ако гледаш и самото интервю или интервюто със Сър Джеки Стюарт за Сена, цитирам ---------> „Бях си написал домашното. Аертон Сена беше замесен в повече инциденти от всички световни шампиони от 1950 насам взети заедно. Той беше развълнуван от факта, че е спечелил титлата по този начин и беше ясно, че само някой, като мен може да постави този въпрос към него – някой, който бе печелил три световни титли. Аз наистина вярвах, че инцидентът не беше случайност. Бях абсолютно убеден, че той умишлено предизвика катастрофата в Япония и когато го показах, това го разстрои много. На следващото състезание в Австралия му го казах и той отговори: “Не мога да повярвам, че някой като теб, може да каже нещо такова. Повече никога няма да ти проговоря!”... и не ми проговори повече от година. Мина година от нашето интервю, а аз бях в Австралия за поредното състезание, когато Сена ми се обади. Той бе много религиозен и ми каза: “Виж. Обаждам ти се, за да ти се извиня, защото сега признавам, че наистина ударих Прост умишлено и Господ не би ми позволил да живея с тази лъжа. Ще го обявя довечера пред медиите и исках ти да си първия, на когото ще кажа” ...... та какво каза за "синдром на Данинг-Крюгер"?
Има натискане на спирачките следствие на което при самия удар в стената скоростта е намалена от 308 в завоя на 217 км.ч.в стената. Сена е силно разстроен от смъртта на Рацзенбергер,но не това предизвиква инцидента. Съда в Болония доказа причината за катастрофата-кормилната щанга и единствено изтеклата давност спаси Патрик Хед техническия директор на уйлямс от присъда преди години.
Проблема не е само в щангата, няма да се правя на знаещ и разбиращ, но имаше и нещо друго, дори за секунда не натисна спирачките и явно "мита", че катастрофата на Раценбергер му е повлияла психически в малка или голяма степен, може и да е верен, и той беше човек все пак, а ако гледате внимателно неговата реакция след катастрофата на Раценбергер и изражението му преди състезанието ....... все едно се бе предал, а това го казвам като негов почитател, просто се бе пречупило нещо в него или все едно знаеше, какво го чака. Мир на прахът им.
Счупена кормилна щанга,следствие на некачествено коригиране на нейната дължина от инженерите преди състезанието.Това става в завоя Тамбурело, със скорост над 300 км.ч В един момент колата излиза от траекторията на завоя и тръгва направо,Сена възприема това като поднасяне и инстинктивно коригира с волана в посока към стената,това напълно досчупва лоста и колата му рязко тръгва към бетона.Следствие на удара,се чупи предно дясно окачване,част от него пробива визьора и черепа на Аертон.Удара в главата му се е равнява на падане от 15 м. височина.Офизиална причина да смъртта е не пребитото чело,а голямата кръвозагуба.Налице са множество форсмажорни обстоятелства.Загина като водач на кервана F1.
БЕШЕ НАЙ-ТАЛАНТЛИВИЯТ ПИЛОТ ! ЛЕГЕНДА ! КАРАШЕ БОЛИДИТЕ НАД ЛИМИТА ИМ. ШАМПИОН И МОДЕЛ ЗА ПОДРАЖАНИЕ. ТОЙ ВДИГНА ЛЕТВАТА ВЪВ ФОРМУЛА 1. ЗА МЕН ДВАМАТА НАЙ-вЕЛИКИ СА АЕРТОН И МИХАЕЛ. ШУМИ БЕШЕ ПО-АГРЕСИВНИЯ, СЕНА ИМАШЕ ПО-ДОБРА ТЕХНИКА НА ВОДЕНЕ НА БОЛИДА, НА МОКРА ПИСТА СИ ОСТАВА ЦАР, НЯМА ПО-ДОБЪР НА МОКРО ОТ НЕГО И ДО ДЕН ДНЕШЕН, ЗАТОВА ХОРАТА ГО ХАРЕСВАХА И ОБИЧАХА, ХАМИЛТЪН МУ Е ГОЛЯМ ФЕН. ХАМИЛТЪН СЪЩО Е МНОГО ДОБЪР И СЕ РАДВАМ НА УСПЕХИТЕ МУ. КАРАЛ ЛИ Е НЯКОЙ ХОНДА NSX С МОКАСИНИ, Е ТОВА МОЖЕ ДА ГО НАПРАВИ САМО СЕНА ! ПОКЛОН !
Спомням си оня 1 май 1994-та !! Кошмар, гледахме състезанието по телевизията, видяхме удара, чухме след малко и новината, че е загинал...R.I.P. Причината за повредата в болида му остава спорна, но бразилецът загива след удар със скорост около 297 км/ч на пистата Имола ?! Предния ден в квалификациите загива австриецът Роланд Ратценбергер - удар в стената с 315 км/ч ?! На "Имола" настава потрес. Сена, а и още няколко от най-опитните пилоти, просто отказват да продължат квалификацията. Не знаят и дали ще се състезават на следващия ден...И днес битува тезата, че смъртта на Роланд има огромно влияние върху психическото състояние на Айртон, който ден по-късно също е закаран с хеликоптер в "Maggiore", само за да бъде официализирано, че е мъртъв. И той се забива по необясним начин в стена, само че на завоя "Тамбурело". Сена - той угасна ден след Роланд на същата "гробарска черна писта" "Имола"...Изгледайте филма, има го и ще се уверите, че някой умишлено си замълчаха, за да прикрият истинската причина затова, че на този сравнително лесен завой този майстор на кормилото направо се заби в стената... ?!
Само четири месеца преди Сена да загине на пистата - през януари 1994 -та в интрвю той заявява (цитат): "Ако някога се случи инцидент, който да ми коства живота, надявам се да стане на един път. Не желая да бъда в инвалидна количка. Не желая да лежа в болница заради някакво нараняване. Ако ще живея, искам да бъде пълноценно, интензивно, защото съм интензивен характер. Ще бъда съсипан, ако трябва да живея само частично". КАКВО ПРЕДЧУВСТВИЕ НАЛИ ?!
Помня, че гледах състезанието, бях на десетина години. По-рано в същият уийкенд беше загинал Роланд Ратценбергер и атмосферата беше много тежка. Сена беше любимият ми пилот и когато се удари направо изтръпнах. На следващият ден майка ми ми каза, че е починал и си изплаках очите. Както винаги в ироничният живот смъртта му беше може би най-доброто нещо, което се е случвало в спорта - след това започнаха огромни промени в конструкцията на болидите, заради които над 20 години нямаше фатални инциденти във Формулата докато Жул Бианки не се заби под крана в 2014, което пък доведе до още по-осезаемо затягане на правилата за сигурност. Сена се превърна от успешен пилот в абсолютна легенда и пример за подражание на и извън пистата за много от младите пилоти, а и за обикновени деца от другият край на света като мен. Безскрупулен професионалист и огромно сърце. За мен за сега си остава най-великият, не като статистика, а като чувства, които ме кара да изпитвам дори 25 години след смъртта си. Да живее легендата за Сена!
През този сезон Сена беше подложен на голям натиск-Уилямс минаваше за най-добрата кола и от него се очакваха победи,които в първите три старта не се случиха.Странно е,но дори и той не устоя на натиска.
Какво да го съжалявам, цял живот е тънел в лукс и разточителство. Имал е много жени. Поживял си е. Сега аз какво, да седна и да ревъ ли за него? Умрял е преди аз да се родя.
всичко, което се е случило преди да се родиш , е маловажно... Но и след като умреш, нищо няма да се промени... Едва ли някой ще те помни ! Впрочем, точно Айртон Сена изобщо не "тънеше" в лукс и разточителство , а живееше единствено за спорта... За идеята си, за целите си... Неща, които профан няма как да разбере !
Ко ма интересува пък тоя бе?
Като сега виждам оная кошмарна гледка от тогава, разбитата кранта на уилямс, Сена, положен на пистата, кървава локва около каската, все още на главата му и останалите, които въртяха зад сейфтикара. Ссетла му памет!
Самият факт, че даже Дир пишат за Сена 25 години по-късно говори достатъчно за това колко велик е Айртон Сена. Всеки, който го е гледал знае за какво говоря, независимо дали е фен на F1 и/или на някой друг пилот. За колко събития се сещаме 25 години по-късно ...