Ефектът "Меси" в САЩ: 400% ръст в оборота на неговия клуб и луди пари за всички останали
Аржентинската легенда промени изцяло бизнеса във футбола в Щатите
Лионел Меси дебютира за Интер Маями преди 14 месеца, като ефектът от неговата поява в Щатите е умопомрачителен. И - да, беше ясно, че интересът към мачовете на отбора му ще е голям. Няма съмнение, че огромните латинообщности във Флорида, а и околните щати, няма търпение да иде и да гледа Лео на живо.
Икономическият бум в клуба, а и в цялата Мейджърс Сокър лига обаче надминава всички очаквания.
Интер Маями очаква финансовата година 2025 да донесе 400 % по-голям оборот за клуба от 2023-а, в която Меси дойде. Тогава числата показваха 54 милиона долара на година, а през настоящата - 165. За догодина прогнозите са за малко над 210 милиона долара, а за 2026-а, когато ще е готов и новият стадион "Маями Фрийдъм Парк", нещата отиват към над 300 милиона оборот.
Това е бизнес, сравним със сериозен европейски клуб, далеч над тези зад Океана. Нечуван за Щатите, когато става дума за "сокър".
За сравнение - Атлетико Мадрид декларира оборот от 364 милиона евро за миналата година. Интер и Милан също са под 400 милиона евро, а клубове с историческа стойност като Бенфика, Рома, Севиля и Лион въртят под 300 милиона евро годишен оборот.
След пристигането на Меси клубът от Маями просто излетя в друга орбита.
"Глобалният интерес към Интер е неописуем - казва шефът на бизнес операциите в клуба Хавиер Асенси. - С Лео в състава, ние сме искани от целия свят. Поканите за турнета отвъд Океана са постоянни, а интересът от потенциални рекламодатели е огромен."
Интер подписа 11 нови спонсорски договора, откакто има Меси в състава. Audi, JPMorgan Chase, Duracell, Lowe's, Visa, LaCroix, Fracht и Royal Caribbean са някои от имената на компаниите. Маями прави бизнес с всичко - лога на спонсори се появяват на фланелките на играчите, на гащетата, на различни сектори от тренировъчния комплекс, както и на тениските за тренировките - като в голям европейски клуб. Всеки иска да рекламира в отбора на Меси.
Херардо Сото, който пък е маркетингов директор на компанията Lowe's, разкрива:
"Веднага след идването на Лео тук, ние подписахме индивидуален договор с него да промотира Мейджър лигата и да е лице на компанията ни. Не мога да разкрия сумата, която платихме, но е съпоставима с тази, която получават за подобни роли най-големите звезди от НФЛ и НБА (тоест - около 100 милиона долара за 3 години, вероятно - б.р-).
Само ще кажа, че след първите 4 месеца тази инвестиция се изплати."
И още.
Интер Маями продава невероятно количество фланелки на Меси с номер 10. Въпреки че играе в Щатите, аржентинецът и в момента е №1 в портфолиото на Adidas по този показател, като изпреварва звезди от европейските клубове, облечени в екипи от същата марка. В списъка на Мейджър лигата, сред първите 15 играчи по брой продадени фланелки, четирима са от Интер:
1. Меси
2. Луис Суарес
11. Серхио Бускетс
15. Жорди Алба.
Добавяме, че общата продажба на тези фланелки за цялата лига е скочила с 48 процента за тези 14 месеца, откакто тази с името на Меси се завъртя в магазините. И това е само един ефект от появата на феномена от Аржентина, който засяга цялата Мейджър лига.
Интер продава над 90 процента сезонни билети за местата на стадиона си, а те не са никак евтини - минаха 2700 долара. Но и останалите клубове декларираха огромен ръст в това отношение. Орландо, например, който също е отбор от Флорида, вдигна продажбите с над 25 процента за новия сезон. Хората искат да гледат футбол, а и знаят, че в два от мачовете, за които са си платили, ще видят на терена Меси (ако отборът им стигне до плейофите, може и да са три).
В паузата между двата сезона в МЛС от средата на декември до края на февруари, Интер отиде на турни в Салвадор, Саудитска Арабия, Хонконг и Япония. Получи огромни суми за мачовете там. Сега се очаква турнето между сезоните да е с няколко тима от МЛС - тоест, Лео и отборът му дърпат останалите като локомотив.
И, естествено, телевизионните права.
Меси пристигна в Маями отчасти и заради невероятната сделка с Apple, която го направи дори акционер в компанията. А точно тя има правата да предава мачовете от МЛС извън на, но и извън територията на Щатите. Стрийминг програмите и студията стартират час преди всяка среща, гостите са все по-елитни и популярни, а аудиторията е скочила почти двойно спрямо миналия сезон.
Всичко това е отлична новина и за МЛС, и за всеки от 29-те клуба в нея. Защото правата са продадени с общ договор и "солидарно" - всички печелят по равно. А е ясно кой е основният двигател за това контрактът да е толкова скъп (няколкостотин милиона долара) и интересът да е голям.
Всичко това е ефект "Меси". Когато Дейвид Бекъм и собствениците на Интер - братя Мас, взеха аржентинеца миналото лято в сделка, която излиза на клуба около 150 милиона долара, в Щатите реакциите бяха:
Великолепно за лигата и зрителите, но рисковано като бизнес модел. Рисковано ли? Инвестицията вече се е изплатила, а тепърва идва нов стадион, бумът около Мондиал 2026 в страната и интересът само ще се засилва.
В основата на всичко това е магнитът Меси. Машина за футбол, но и за долари.