Лауда - птицата Феникс на Формула 1
На 70 години си отиде австрийската легенда
На 70 години издъхна Ники Лауда и знамената в автомобилния спорт са спуснати наполовина в траур. Но и в почит, в признание и дори "отпразнуване" на един живот, в който никога нямаше почивка и скоростта винаги бе пета.
Още по темата
Австриецът бе считан за символ на жаждата за победа, но и за живот - често и това е заложено на карта, щом влезеш в болида на Формула 1.
ВИЖТЕ ИСТОРИЯТА НА НИКИ ЛАУДА В СНИМКИ>>>
Издъхна спокойно, в съня си, след като обаче последните 9 месеца бяха изпълнени с посещения в болница край Виена и все по-влошено здраве. Всъщност, проблемите му с дробове и бъбреци не спираха в последните 43 години, а причината за тях бе ясна...
1973 г. - В болида на Marlboro BRM вече като пилот във Формула 1
Лауда претърпя трансплантация през август миналата година, като състоянието му след това е определено като "стабилно". Но през месеците оттогава постоянно се налагаха посещения в клиниката, изследвания за инфекции и повишено внимание при всеки симптом. През януари легендата влезе за лечение след настинка, а остана 10 дни под грижите на специалистите в болницата.
Неговата история започва във Виена на 22 февруари 1949 г., а пак там завърши 70 години и три месеца по-късно.
Отиде си, заобиколен от близките, а именно с огромен семеен скандал започна всичко.
В края на 60-те Лауда жъне победи в автомобилни състезания и се чувства готов за Формула 1. Тегли кредит от 30 000 долара, защото семейството му е против страстта му и не иска да се състезава.
Къса временно контакта с тях, болезнен разрив, за който съжалява цял живот. Но преследва мечтата си.
На 22 години стартира във Ф1 с отбора на STP March Racing Team, но първите си точки печели едва през 1973-а с Marlboro-BRM. Конкуренцията е жестока, а точки се дават само на първите шест във всяко Гран при.
Следващата година е дебютна за Лауда във Ферари, а през 1975-а идва първата световна титла. Той вече е звезда, а е 1976-а е годината, която променя живота му и слага старт на мита за Ники.
Австриецът печели 4 от първите 6 старта за сезона, в другите два е втори. Пълен хегемон, той уверено върви към защита на титлата.
На 1 август в Гран при на Германия на пистата "Нюрбургринг" обаче болидът на Ферари се завърта и се удря в една от предпазните огради. Запалва се, а в секундите до идването на първите пилоти и хора от охраната край трасето, Лауда получава тежки изгаряния. Каската му е паднала и лицето му остава изложено на пламъците, а дробовете и кръвта му са пълни с газове и дим.
През целия му живот последствията за организма от катастрофата бяха причина за честите заболявания и престои в болница.
След шока изваждането му от горящия болид дори застава прав, преодолявайки ужасната болка. Но минути по-късно изпада в кома, а серия операции са необходими, за да бъде спасен.
Шест седмици по-късно, невероятно, Лауда се появява на пресконференцията на пистата "Монца" и заявава, че ще се състезава същия уикенд.
Пропуснал е само два старта за сезона. Ферари му приготвя специална каска, под която цялото му лице е увито в окървавени тампони и превръзки. Журналистите и колегите му са изумени, лекарите опитват да се възпротивят... Напразно. Шампионът завършва на четвърто място в Гран при на Италия.
И до днес се смята, че няма по-невероятно завръщане, пример за кураж, воля и способност да преодолееш болката. Кара с окървавено лице, а допирът от шлема до раните му е неописуема. Почти в несвяст завършва първите състезания след завръщането на пистата.
В края на същия сезон губи титлата с 1 т. от Джеймс Хънт, след като е принуден да се оттегли от последното състезание в Япония заради повреда. Голямо разочарование, въпреки че в отбора и Формула 1 се смята за чудо, че изобщо сяда в болида. Но характерът му е вече ясен на всички.
Съперничеството му с Джеймс Хънт е едно от символните в историята на Формула 1
Снимка: Getty Images/Guliver PhotosДва пъти се отказва и се завръща в следващото десетилетие, печели още две световни титли с Ферари (1977 г.) и Макларън (1984 г.).
Състезава се срещу две генерации велики пилоти, като хваща началото на ерата на Прост и Сена, които имат огромен респект от него. Големият му съперник обаче си остава Хънт, с когото в продължение на шест сезона се борят за титлата.
Сценарият на филм Rush, който стана огромен хит през 2013-а, е изграден върху тяхната вражда на пистата.
Лауда се захваща с авиокомпанията си след отказването през 1985-а, като придобива разрешително и сам управлява самолети.
Лауда бе един от хората, убедили Люис Хамилтън да избере отбора на "Мерцедес", където британецът се превърна в пълен господар на Формула 1
Снимка: Getty Images/Guliver PhotosСтрастта обаче е друга и се завръща във Формула през 90-те, първоначално като съветник във Ферари, после като директор на Ягуар.
От 2012-а е председател на тима на Мерцедес, но без оперативна власт. Именно той обаче убеди Люис Хамилтън да се присъедини към отбора, а днес британецът с пет титли посяга към трона за най-успешен пилот в историята.
Уважението към Лауда в света на Формула 1 остава непреходна величина. Наричаха го Цар Плъх, когато бе пилот (заради предните му издадени зъби), но при приемането в Залата на славата през 90-те, Флавио Бриаторе го нарече "Птицата Феникс" на Формула 1.
Почина в съня си на 20 май във Виена. Спокоен край на един неспокоен и пълен с адреналин и приключения живот.
ВИЖТЕ ИСТОРИЯТА НА НИКИ ЛАУДА В СНИМКИ>>>
С Бърни Екълстоун на благотворително състезание в Кицбюел преди година
Снимка: Getty Images/Guliver Photos