26 май 1923 година е дата, която дава началото на един спортен феномен. На този ден преди точно 100 години се провежда първото издание на надпреварата за 24-те часа на Льо Ман, превърнала се в същинска легенда в автомобилизма и моторните спортове като цяло.

Състезанието, провеждащо се ежегодно, минава дълъг път, изпълнен с много революционни коли, за съжаление и с инциденти, както и с постоянни подобрения, стане ли дума за безопасността на всички замесени.

Както може да се досетите от наименованието, победителят се определя от това кой участник е успял да премине най-голяма дистанция на пистата в рамките на 24 часа. А скоростите определено си ги бива - рекордната такава е 407 километра в час през 1988 година, като тази случка кара организаторите да премоделират пистата и да добавят повече шикани.

ГАЛЕРИЯ С КАДРИ ОТ ЛЬО МАН ПРЕЗ ГОДИНИТЕ ВИЖТЕ ТУК >>>

Първото състезание на Льо Ман се провежда на 26 и 27 май 1923 година и моментално се превръща в голям успех. Общо 30 автомобила преминават финалната линия в дебютното издание, което още тогава е описано като спектакъл. Първите победители са Андре Лагаш и Рене Леонар.

Снимка: Getty Images

Седем години след първото състезание, вратите се отварят и за жени, които искат да участват. Първите дами са Одет Сико и Маргерит Марес, които са съотборнички, карайки Бугати Т40 с 1.5-литров двигател, а 128 завършени обиколки им отреждат седмо място в крайното класиране. Сико има участие и през 1932-а, когато завършва четвърта.

Популярността на 24-те часа расте все повече и повече, но през 1939 година идва наложителна пауза от 10 години, породена от Втората световна война. При рестарта през 1949-а, пистата вече има значителни подобрения, но след като всичко тръгва постарому, през 1955-а се случва трагедия.

Снимка: Getty Images

Френският пилот Пиер Леве претърпява фатален инцидент, в който губи живота си, а смъртта си намират и повече от 80 зрители по трибуните. Други 180 пък са с различни наранявания. Неговият "Мерцедес" се движи в края на пистата, но след това полита над оградата и се разбива в трибуните... Колата избухва в пламъци, а отломки хвърчат навсякъде.

ГАЛЕРИЯ С КАДРИ ОТ ЛЬО МАН ПРЕЗ ГОДИНИТЕ ВИЖТЕ ТУК >>>

След всички подобрения, свързани с безопасността, всяка година хиляди фенове продължават да се стичат край Льо Ман.

Няма съмнение, че 24-те часа на Льо Ман са сред перлите в короната на френския автомобилизъм, но най-успешните отбори в историята му са германски. "Порше" има 19 победи, докато "Ауди" е на втора позиция с 13. "Ферари" може да се похвали с 9 триумфа, а пък от азиатска страна най-голям успех има "Тойота" с 5 победи, при това поредни - между 2018 и 2022-а.

Снимка: Getty Images

Японците се надяваха на успех през 2016-а, когато бяха много близо до триумф, но караната от Казуки Накаджима кола се развали при оставащи 3 минути до края на състезанието.

Преди доминацията на "Тойота" да стане факт, единствената друга азиатска марка с победа в култовата надпревара бе "Мазда" - през 1991 година.

Стане ли дума за пилоти, най-успешният е Том Кристенсен (Дания), печелил надпреварата 9 пъти, включително и шест поредни от 2000 до 2005 година.

Тазгодишното състезание е насрочено за 11 юни и ще бъде под №91 във вече вековната история на Льо Ман.

Снимка: Getty Images