В неделя следобед голяма част от феновете на Формула 1 ликуваха. И то след неподправена еуфория, каквато този спорт не бе носил в продължение на години. Не и в такава степен. Не се знае дали Макс Верстапен има повече фенове по света от Люис Хамилтън. Все пак британецът е изравнен по световни титли с неоспоримата икона на автомобилизма Михаел Шумахер.

Но дали заради противоречивия характер на британеца, дали заради омръзналата на мнозина негова доминация или заради стремежа на хората да викат за аутсайдерите, то няма спор, че нидерландецът имаше по-голяма подкрепа преди финала. Това е сигурно. Твърде много фенове на спорта искаха да видят нов шампион, а мнозина - да не видят надминаването на рекорда на Шуми от 7 титли.

Верстапен е само на 24 години, но вече е врял и кипял в много състезателни битки. Естествено, такава като тази за световната титла, те превръща от момче в мъж. В онази последна обиколка в Абу Даби роденият в Белгия пилот доказа, че има качествата да е световен шампион. Да, беше с много по-добри гуми и с нагласата, че се играе за всичко или нищо, но не всеки на неговото място щеше да детронира 7-кратния световен шампион. За това не се стигат само новите гуми.

Снимка: Getty images

Истината е, че и Макс далеч не е любимец на всички. И той има своите критици. В началото на кариерата си караше не веднъж безразсъдно, но през последните няколко години постепенно израсна и подсказа, че е направен от шампионско тесто.

Тестото "Верстапен" вече знаехме, че е качествено. Йос носи бащинската фигура, която повече от всеки друг заслужава наградата за поддържаща роля за новия шампион.

"Макс още от малък искаше да кара всеки ден. Имаше споделени чувства с двигателя. Нямаше значение дали е бъги, детски джип или нещо друго. Винаги беше зает с шофиране. Всеки ден имаше нужда да го прави", спомня си Йос Верстапен, който записа 107 състезания в кариерата си от Формула 1.

Не е тайна, че Макс израства с картинга под влиянието и на майка му Софи, която също е бивш състезател. Тя като малка е била на една писта срещу хора като Дженсън Бътън, Ян Магнусен, Джанкарло Фисикела и Ярно Трули.

Снимка: Getty Images

Йос споделя, че не е искал синът му да започва много рано с професията и плановете са били това да се случи на 6-годишна възраст. Още тогава обаче малкият има собствено мнение за кариерата си. На 4 и половина години той се разплаква, защото вижда по-млади от него състезатели на картинг пистата в близост до дома им в Генк. Тогава през 2002 година започва всичко и до края на 2003-а Йос знае, че иска да инвестира всичко в кариерата на сина си. Дистанцирайки се от родителската амбиция, той ясно вижда, че в него има нещо специално. Тук не говорим само за воля и целеустременост, но и за дозата талант, присъща на всеки голям шампион, в който и да е спорт.

"Без моя баща аз нямаше да съм тук сега. Откакто той спря да се състезава във Формула 1, използва всичкото си време в това да ме подготвя по най-добрия начин. Израснахме заедно и той бе моят механик в картинга. Караше бус от Холандия или Белгия до всяко състезание в Европа", спомня си пилотът на "Ред Бул".

Постепенно картинг кариерата на Верстапен се изменя от "дай да видим какво ще стане" до "това ще е бъдещ шампион във Формула 1". Увереността не идва от най-обикновено самочувствие без покритие, а от видимите резултати. Това момче е много по-талантливо от връстниците си, а и побеждава деца, които са по-големи от него. Още като 7-годишен оставя зад себе си 11-годишни.

"Беше трудно, защото ефектът от меките гуми правеше Макс много уморен в края на състезанията. Но показваше характер и състезателен дух. Не го интересуваше, че другите са по-възрастни, искаше да спечели. Това винаги личеше в него. Училището му приключваше в 14:30 часа. Чаках го в буса. Качваше се и го карах до Италия. Прекарвахме два дни там в изучаване на пистите и в неделя от 17 часа тръгвахме наобратно. Това са 1250 километра в посока. На сутринта го оставях отново на училище.

В Италия са истинските състезания. Там са всички фабрики и исках той да научи пистите, да преценява скоростта си според двигателя, шасито и такива неща. Готвихме се много добре и той обожаваше това. Обяснявах му всичко, а същото беше и в Генк. Два или три пъти в седмицата се състезаваше, независимо дали вали. Дори и да беше минус 2 градуса и да трябваше да тестваме нещо, правихме го.

Веднъж, след пет обиколки, ръцете му бяха замръзнали. Казах му "окей, ела в буса и се стопли". След това се върна. Не му бе приятно, но така изгради характер. Знаеше колко много усилия полагаме и двамата. Това го направи целеустремен и мотивиран", споделя Йос.

Картингът е арената, на която всички пилоти във Формула 1 са се калявали. Разликата със състезателни коли е основно в това, че стоиш върху нея, а не в нея, а и ги няма скоростите. Но Макс има това изградено усещане, което е нужно на всеки нов пилот в по-високия клас автомобилен спорт.

Единствената година на Макс в така наречената "едноместна кола" преди Формула 1 е във Формула 3 за отбора на Фриц ван Амерсфорт.

"Йос и Софи бяха направили бебе, което има правилните гени - казва с усмивка собственикът - След това Макс беше програмиран да стане пилот. Помня, че Андре Агаси е направен тенис робот от баща си, пращайки към него 3000 топки всеки ден. Йос бе нещо подобно. В годините на картинга е имало нечовешки моменти в подготовката и програмирането на сина му да стане най-добрият автомобилен пилот в света".

Естествено, не всичко е цветя и рози. Макс е феноменален талант, но в онези години е и просто дете. Изграждането му като характер става и чрез нужната бащинска дума на високи децибели, за която и двамата признават.

"Понякога той се нуждаеше от това. Случваше се да не е достатъчно фокусиран и да мисля за много неща, а да не получавам от него необходимата обратна връзка. Малко по малко и той стана твърд", казва бащата за периода, преди който Макс на 16 става световен шампион в картинга.

Интересно е, че Верстапен и Хамилтън правят тестове в един и същи отбор преди да тръгнат за големия спорт. Става дума за Manor, чийто шеф Тони Шоу си спомня разликите в представянето на двамата.

"Макс беше абсолютен динамит още от първото си сядане в колата. Беше удоволствие да се работи с него. Чудихме се дали наистина това е първият му тест. Контролираше всичко и беше много бърз. Идваше му естествено и нищо не го притесняваше. Когато Люис караше, бяхме малко притеснени, защото той се затрудняваше, когато има много коли на пистата. Той имаше различен начин да покаже, че не се страхува. Макс обаче контролираше всичко и не правеше никакви грешки. Знаехме, че в бъдеще ще блести, но това важеше и за двамата", казва Шоу.

Точно заради тези невероятни резултати на младия нидерландец в тестовете, баща му решава, че може да го прати директно във Формула 3, което е изключително рискована стъпка. Директният скок в тази категория е голяма хапка и тя не е съвсем за начинаещи пилоти.

Снимка: Getty Images

В онази година Макс печели 10 състезания, с едно повече от Естебан Окон, но губи титлата от французина, с който към момента са конкуренти и във Формула 1. Бързо отборите на "Ред Бул" и "Мерцедес" проявяват интерес към нидерландеца и още през август същата година австрийският отбор го привлича. През 2015-а той вече кара за младежкия отбор на "Торо Росо".

Още същата година стана най-младият пилот в историята на Формула 1 - на 17 години и 166 дни. 14 месеца по-късно той бе "повишен" в отбора на "Ред Бул" и спечели дебютното си състезание - Гран при на Испания през 2016. Тогава остави на подиума зад себе си двамата пилоти на "Ферари" Кими Райконен и Себастиан Фетел.

Тогава е трудно да се обясни на външен човек и неспециалист колко впечатляващо е един пилот да дойде директно от картинга във Формула 3, а след това да бъде веднага изстрелян във Формула 1 и да спечели състезание в дебюта си за новия отбор.

През годините оттогава Макс Верстапен изгради стила си на каране. Той е готов да превърне агресията в екстремност и това бе една от причините да е конкурентен на Хамилтън през този сезон. Готов е да премине границите на разумното, за да е победител. Виждали сме го и в пилоти от миналото, включително и в шампиони.

"Макс беше такъв и в картинга. Когато видеше пролука и знае, че може да изпревари, не се поколебаваше", казва Йос, а шефът на "Ред Бул" Кристиан Хорнер е на мнение, че този стил идва именно от бащата:

"Той има агресията на татко си и интелекта на майка си, когато е на пистата".

Снимка: Getty Images

Новият световен шампион изгради много приятелства с колегите във Формула 1, но има и темерутската черта в характера си. По време на пресконференция през 2018-а, когато бе запитан защо се замеси в инциденти в първите си шест състезания, той се изнерви и каза, че иска "да забие една глава на някого".

Но за това колко е обичан подсказва подкрепата, която получава от зрителите. На всяко състезание в Европа, а и не само, ставаме свидетели на оранжево море по трибуните с нидерландски фенове, което засенчва всички останали. А последователите на Верстапен далеч не са само в Ниската земя.

Бившият му наставник във Формула 3 Фриц ван Амерсфорт описва защо нидерландците обожават Макс и не харесват Люис: "Ние тук не обичаме полираните световни шампиони. Обичаме тези, които са готови да се борят като бик. Верстапен е точно такъв".

След неделя феновете му може би се удвоиха. И още по-важното е, че това бе триумф, който увеличи цялостния интерес към Формула 1. В последните години се бе позагубил.

Снимка: Getty images

Малко статистика за Макс:

 

Стартове във Формула 1: 141

Победи: 20

Стъпвания на подиума: 60

Пол позиции: 13

Дебют: Гран при на Австралия (2015)

Първа победа: Гран при на Испания (2016)

Рекорди за: Най-млад пилот във Ф1, Най-млад пилот с точки във Ф1, Най-млад пилот с победа във Ф1, Най-млад пилот с място на подиума, Пилот с най-много подиуми в един сезон.