Драма, катастрофи, смърт и епични дъждове, обвинения в корупция и свършване на горивото. Това са само част от събитията, спохождащи всеки финален старт от Формула 1, когато залогът на финалната линия е титлата.

Именно уикенд с такъв залог бележи и края на изключително вълнуващия сезон 2021, който след години на почти нулева интрига около титлата, върна милиони фенове пред екраните заради подходящата за холивудска продукция битка между Люис Хамилтън и Макс Верстапен.

Именно като в холивудски сценарий, двамата влиза в този последен уикенд с абсолютно равни точки - по 369,5.

Така че този уикенд в Абу Даби математика и калкулация няма да има. Който от Хамилтън и Верстапен завърши по-напред, ще бъде шампион. Ако пък и двамата не успеят да спечелят точки, то шампион ще е нидерландецът заради повечето си спечелени състезания в хода на сезона (9 срещу 8).

Квалификацията е днес от 15 часа, състезанието утре от 15 часа. И двете събития от Абу Даби може да наблюдавате по Diema Sport 3.

Сценарият с абсолютно равни точки между двама пилоти в последния ден от сезона е едва втори в историята на Формула 1. Случаите обаче на все още нерешена титла преди последото състезание са доста, а драмата почти винаги е била задължително.

Предишният път, когато двама пилоти започнаха последния кръг с равни точки бе през 1974-а. Тогава легендарния бразилец Емерсон Фитипалди с "Макларън" и швейцарецът Клей Регацони с "Ферари" са с еднакъв точков актив, а предстои решителен старт в САЩ.

Ако търсим сходства с настоящото, то тогава Фитипалди е завършеният пилот, който просто не греши, а винаги извлича максимума от ситауцията. Регацони пък е луда глава с гореща кръв, известен с безрасъдни действия и чести сблъсъци. Дуел напомнящ ни на този между Хамилтън и Верстпен.

Драма в последния старт обаче няма, защото болидът на Регацони има проблеми със завиването, а колкото и да се мъчи швейцарецът да се справи, той успява да завърши едва 11-и. Наясно с проблемите на конкурента си, Фитипалди кара умно, без никакъв риск и постига четвърто място, което му е напълно достатъчно за шампионската титла.

Този старт обаче е белязан от смърт, макар тя да не е в челото на колоната и пряко свързана с битката за титлата.

Едва във второто си състезание, в десетата обиколка австриецът Хелмур Койниг изхвърча от пистата и е обезглавен от неправилно поставена бариера. Ужасяващ инцидент, който тотално реформира местата около пистата и подобрява тяхната безопасност.

Разбира се, освен трагични, тези битки са имали и комични развития, като това през 1959-а, когато Формула 1 все още не е този високотехнологичен и лъскав спорт, а отпаданията и разпадащите се болиди са нещо често.

Тогава Джак Брабъм, Стърлинг Мос и Тони Брукс имат шанс за титлата преди последното състезание. Мос обаче отпада, а лидерът преди старта Джак Брабъм свършва горивото няколко завоя преди края. Той обаче успява да добута болида си през финалната линия, като маршалите в крайна сметка зачитат четвъртото му място, което се оказва достатъчно за него да се окичи с шампионската титла.

Но Формула 1 има четири епични истории от финални решителни състезания, които се открояват над всички други, като ето кои са те:

Джеймс Хънт срещу Ники Лауда, сезон 1976

История, която вдъхнови филма от 2013-а "Rush", който всеки спортен фен трябва да изгледа, ако вече не го е направил.

Преди финалното състезание в Япония, Ники Лауда с "Ферари" има три точки повече пред Джеймс Хънт с "Макларън", в един забележителен сезон с много скандали, драма и истински оспорвани състезания помежду им.

Това е и сезонът, в който три месеца по-рано болидът на Ники Лауда избухва в пламъци на "Нюрбургринг", а австриецът оцелява по чудо. Носи жестоките белези от този инцидент по лицето си до своята смърт преди две години.

Тогава е истинско чудо, че Лауда изобщо се възстановява толкова бързо, като успява да се качи отново на болида за последните четири състезания и дори да влезе във финалния старт с преднина. Наистина вдъхновяваща история за човешката воля и характер.

Онзи уикенд обаче небето над планината Фуджи се разтваря, като се изсипва невиждан дъжд. Добре познат сценарий, който само няколко месеца по-рано довежда по ужасяващата катастрофа на Лауда в Германия.

Самият той призовава да отложат състезанието с ден или седмица, но битката мржду двамата за първи път издига този спорт на такова ниво, че милиони чакат нетърпеливи пред екрана, отлагане е немислимо.

Така Лауда излиза на мократа писта, завърта само две обиколки, а вероятно и кошмарите от катастрофата го карат да се откаже, макар ясно да съзнава, че това може би ще му коства титлата.

Джеймс Хънт прави нужното, завършва трети и макар без бой, печели шампионската титла през този сезон. Все пак трябва да му отдадем заслуженото, защото три обиколки преди края той пука гума и излиза от бокса пети, като в последните завои успява да грабне заветната и шампионска трета позиция.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Войната Сена - Прост от 1989 и 1990

Може би двата най-скандални финала на сезон във Формула 1 са тези от 1989-а и 1990-а, в които откровенната война и омраза между легендрните Айртон Сена и Ален Прост взе връх над спортсменството и феърплея.

През созен 1989 двамата съотборници в "Макларън" са неконтролируеми, като жестоките им състезания, преминаващи границата на разума съпътстват целия сезон.

Така се стига до предпоследния старт в Япония, когато седем обиколки преди края Ален Прост вади от състезанието опитващия се да го изпревари Сена. Нещо, което самият французин къде на шега, къде сериозно, е загатнал, че може да се случи още преди старта.

Докато двигателят на Прост е аут, то Сена успява да се добере до бокса, а благодарение на голямата преднина впоследствие печели и състезанието. Поне той си мисли така, защото от ФИА го дисквалифицират заради пропуснат завой при удара и минаването напряко през шикана.

Мотивът е, че Сена не е изминал цялото разстояние на състезанието, а с около 50 метра по-малко от конкуренцията, което предизвиква огромен скандал. Естествено, обвиненията на бразилския идол са, че всичко това е корумпирано и долна манипулация на спорта, още повече, че почти целият борд на директорите на ФИА са французи.

А всичко това решава титлата в полза на Прост.

Година по-късно двамата отново са в жестока битка за титлата, като пак идва състезанието в Япония. Тогава вече Прост се е преместил във "Ферари", а Сена знае, че ако не му позволи да спечели точки в Япония, то полседният стаарт ще е без значение, победител ще е именно бразилецът.

Така още в първия завой Сена позволява на Просто да вземе леко предимство и с удар в задницата му го вади от състезанието, което на практика и решава сезона.

Дано Макс Верстапен не си пропомни тези случаи, защото подобен сценарий утре ще му донесе титлата.

Михаел Шумахер - Деймън Хил, сезон 1994

Първата от седемте титли на Михаел Шумахер също бе белязана от огромни скандали и противоречия.

Тогава младата немска звезда с болид на "Бенетон" влиза с точка повече пред Деймън Хил от "Уилямс-Рено" преди последния старт от сезона в Австралия.

В критичната 35-а обиколка Шумахер, който води състезанието допуска грешка и удря страничната ограда, а секунда по-късно усещащ наближаващия до него Хил, завива надясно и удря конкурента си.

Ударът запраща Шумахер в предпазните гуми и го вади от надпреварата. Ударът обаче също така поврежда окачването на Деймън Хил, което означава край и на неговото състезание и край на битката за титлата.

Разбира се, Шумахер е обвинен, че е ударил съперника си умишлено и така изглежда от всички повторения, макар немецът да отрича в следващите години.

В излезлия наскоро филм посветен за Шумахер, се обръща огромно внимание на този инцидент, във филма участва и Деймън Хил, който накрая споделия:

"Дали е нарочно? Вероятно. Той направи това, което трябваше да направя. Щях ли да постъпя като него, ако бях в неговата позиция, наистина не зная, вероятно - да".

Първата титла на Хамилтън - 2008

Докато този уикенд Хамилтън влиза в драматична битка за рекордната осма титла, но първата му преди 13 сезона бе не по-малко драматична.

Тя се реши с изпреварване в последния завой на последната обиколка в последното състезание. Колко по-драматично може да бъде всичко?

Тогава битката водят Фелипе Маса с "Ферари" и Хамилтън с "Макларън-Мерцедес". Бразилецът знае, че трябва да спечели у дома, а британският му опонент да е извън топ 5, за да се получи перфектният сценарий на "Интерлагос".

Над пистата се изсипва брутален дъжд, а цялата надпреварата е низ от изпреварвания и критични ситауции.

Фелипе Маса направи всичко по силите си онзи следобед, когато спечели състезание, а публиката на "Интерлагос" избухна в невероятни празненства.

Те обаче продължиха твърде кратко, защото в последния завой мъчещият се с гуми за сух асфалт Тимо Глок едва удържаше болида на пистата си, а Люис Хамилтън го задмина малко преди финала.

Така британецът завърши на заветното пето място и с точка повече спечели шампионата, носейки на Бразилия най-тъжната победа на бразилски пилот на домашната сцена.

В неделя дуелът е пряк, а драмата - гарантирана.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos