Преди 112 дни всички болиди и пилоти от Формула 1 бяха в Мелбърн. Механиците довършваха последните си настройки по машините, а всеки фен на по света с нетърпение очакваше старта на сезон 2020.

Тогава обаче се появиха първите положителни тестове за коронавирус в гаражите на "Макларън" и ХААС, а стартът в Австралия бе отложен. Впоследствие в целият спорт по света настана истински хаос, а феновете на Формула 1 трябваше да чакат още почти 4 месеца, преди да чуят любимия звук от болидите отново.

Въпреки всекидневните неясноти, огромните върпосителни и съмненията, че сезон изобщо няма да има, настъпи време за повторния му старт. Реално за истинският му старт, защото през март такъв не се състоя.

Това безспорно ще бъде най-странният сезон в историята на най-популярната автомобилна надпревара, или поне най-странният в модерната му високотехнологична ера.

На този етап сигруните състезания са само 8, като те ще се проведат в пет страни. При това само и единствено в Европа.

В следващите седмици обаче може да има и други положителни новини за феновете, отборите и целия спорт като цяло, защото продължава да е вероятно да бъдат включени още няколко старта. Разбира се, стига условията с коронавируса в дадената страна да го позволяват.

Снимка: Getty images/Gulliver photos

Не само съкратеният календар обаче прави сезон 2020 най-странният в цялата история на този спорт. Естествено, че най-голямата липса ще е на хилядите фенове по трибуните.

Особено тези в Европа, които винаги се отличават със своя колорит и страстта си към бързите скорости.

В тези осем състезания те няма да присъстват. Няма да виждаме морето с хилядите национални флагове, или такива на някой от отборите, най-вече на "Ферари".

Снимка: Getty images/ Guliver photos

Липсата на фенове няма до такава степен да повлияе на усещането за телевизионните зрители, които така или иначе следят сезона у дома и ще гледат основно случващото се на пистата.  Но противоепидемичните мерки ще им отнемат един от символите на моторните спортове - подиума след всяко Гран при.

Почетната стълбичка с първите трима, трофеят и шампанското са кулминацията на всяка една надпревара, но през 2020-а няма да можем да им се насладим.

Знаете гледката - пръскащи и празнуващи пилоти или пък просто Кими Райконен, който небрежно отпива от бутилката. Този странен и съкратен сезон ще остане без тези неща.

Снимка: Twitter

Все пак се обсъждат различни варианти като награждаване на играчите в болидите им, или чрез монтаж, който да направи в телевизионното предаване да изглежда, че призьорите са един до друг, макар да се намират в различни стаи.

След като няма публика е ясно, че и няма да има обичайните паради на пилотите и десетките инициативи, които спонсорите им ги принуждават да правят. Поне липсата на този детайл ще зарадва самите асове, които винаги са признавали, че това доста ги затормозява психически.

Е, изглежда само култовият герой Райконен имаше начин да се справя, като почти всеки път имитираше мигрена и лягаше да поспи.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Сезонът започва този уикенд в Австрия, на пистата "Ред Бул Ринг", тренировките и квалификациите ще стартират още в петък, 3 юли. Трасето ще е домакин и на следващия старт, който е седмица по-късно. Две поредни състезание на една писта.

Другата, която ще има честта да посрещне два старта в рамките на един сезон, е емблематичната "Силвърстоун", която е сред символите на Формула 1. На нея са надпревари №4 и №5.

"Хунгароринг" в Унгария, "Каталуния" в Испания, "Спа" в Белгия и "Монца" в Италия са останалите писти от късия календар на сезон 2020. Осем състезания в надпревара, която засега е планирано да продължи само два месеца. Последният старт от сигурните е на 6 септември в Италия.

Разбира се, желанието на организаторите е и други писти да станат годни за състезания, което да удължи календара поне с още месец. При най-оптимистичният вариант пък ще може да видим дори 15 старта. Разбира се - колкото повече надпревари, толкова повече пари за организаторите, а и шоу за феновете.

Едва ли е изненада за някого, че категоричният фаворит през този кратък сезон е Люис Хамилтън с неговия "Мерцедес". Букмейкърите дават пренебрежително ниската ставка от 1,60 за седма шампионска титла на британеца. С нея той ще изравни Михаел Шумахер, постигайки нещо, което дълги години смятахме за немислимо.

Изобщо не е ясно как пандемията се е отразила на механиците и отборите, но почти всяка прогноза сочи за безпроблемна титла за Хамилтън.

Ако може да търсим нещо позитивно в цялата ситуация, то е, че краткият сезон ще даде предпоставка за по-завързан шампионат и по-близки разлики в точките между пилотите. В последните години свикнахме Хамилтън още в средата на сезона да се откъсва на недостижима дистанция. Сега това трудно ще се случи в такава "блиц" надпревара.

Букмейкърите поставят на второ място Макс Верстапен от "Ред Бул" с коефициент от 4,50. Следва Шарл Леклер от "Ферари" с коефициент 10, колкото има и съотборникът на Хамилтън - Валтери Ботас.

При всички положения сезонът няма да е това, на което всеки фен на Формула 1 се е надявал. Малко и по-кратки състезания без голяма част от блясъка си.

Все пак и този спорт нямаше как бъде подминат от пандемията, а фактът, че все пак има сезон, е някакъв вид облекчение. Дългоочаквано, ако питате всеки фен на надпреварата, а те са милиони по света.

Първият старт е в неделя, когато ще приключи рекордната пауза от 215 дни без старт във Формула 1. Толкова минаха от финала на миналия сезон.

Двигателите вече работят. Най-после!

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

 

Програмата (засега):

5 юли - Гран при на Австрия, писта "Ред Бул Ринг"

12 юли - Гран при на Австрия, писта "Ред Бул Ринг"

19 юли - Гран при на Унгария, писта "Хунгароринг"

2 август - Гран при на Великобритания, писта "Силвърстоун"

9 август - Гран при на Великобритания, писта "Силвърстоун"

16 август - Гран при на Испания, писта "Каталуния"

30 август - Гран при на Белгия, писта "Спа"

6 септември - Гран при на Италия, писта "Монца".