Фарсът в Австралия пак настрои всички срещу ФИА, определиха решенията за обида към спорта
Три рестарта, хаос и непоследователни решения
Едно от традиционните и чакани с най-голям интерес състезания в календара на Формула 1 - това в Австралия, се превърна в истински фарс.
Надпреварата на три пъти бе стопирана с червени флагове, а последните две обиколки, проточили се около 40 минути, привърнаха финала в истински хаос.
Сцени, които напомнят лудницата от Абу Даби в края на сезон 2021, когато Макс Верстапен победи Люис Хамилтън в последната обиколка след серия дискусионни решения.
Разликата сега е, че говорим за третия старт от сезона и залогът не бе толкова голям, но вълната от критики към случилото се изля от всеки един отбор, дори от тези, които бяха облагодетелствани от крайния изход.
В 56-ата от общо 58 обиколки, Кевин Магнусен закачи едно от предпазните заграждания и гумата му изхвърча на пистата. Това се случи в момент, в който Маск Верстапен водеше убедително, а и около останалите места в челото сякаш нямаше никаква интрига.
Състезанието трябва да завърши спокойно, но изхвръкналата гума наложи навлизането на кола за сигурност.
Това се случи в толкова късен етап от състезанието, че колоната трябваше да финишира 58-ата си обиколка зад кола за сигурност. Нещо, което е заложено в правилата като опция, но и сценарий, който нямаше как да се хареса на търсещите зрелища собственици от "Liverty Media".
Tака ФИА взе решение да развее червените флагове и да рестартира състезанието с оставащи две обиколки. Пилотите тръгнаха и още на първия завой буквално се помляха. Завъртания, ударени болиди и пълен хаос.
Зрелището бе факт, но на гърба на чисто спортния принцип, защото все пак Формула 1 е спорт, а не шоу в платформата "Нетфликс".
Хаосът при рестарта принуди организаторите отново да спрат състезанието и да го подновят с оставаща една обиколка, която все пак премина зад кола за сигурност и битка нямаше. Нещо, което можеше да се случи 40 минути по-рано и с доста спестени нерви.
Големият въпрос остава дали ФИА правилно подреди болидите при втория рестарт. Това се случи в реда от първия рестарт, а не в реда, в който пилотите бяха подредени по време на червените флагове.
Реално ФИА не нарушава правилата си, които са написани така, че подлежат на тълкуване. По този начин ръководният орган в автомобилния спорт може да оправдае всяко свое решение, както бе и преди година и половина в Абу Даби.
Но има няколко въпроса, които отборите и пилотите зададоха, а фенксият гняв в социалните мрежи от целия фарс е огромен.
Например защо Карлос Сайнц от "Ферари" бе наказан с пет секунди за удар срещу Фернандо Алонсо, при положение, че класирането от втория рестарт на състезанието не се взе предвид.
Това наказание на Сайнц на практика го остави без точки, а след състезанието той каза, че това е най-позорното решение, което някога е виждал във Формула 1.
Друг любопитен казус имаше с отбора на "Хаас", които можеха да грабнат четвърто място чрез Нико Хюлкенберг след целия хаос. Именно тази позиция заема немеца след сблъсъците при втория рестарт, но ФИА взе решение третия рестарт да е в реда на болидите отпреди втория.
Така Хюлкенберг изпусна шанс за четвърто място, а "Хаас" простестира по официален път, но без резултат.
Фернандо Алонсо, който бе трети преди цялото объркване, бе избутан от пистата от страна на Карлос Сайнц при рестарта, но след това бе върнат на трета позиция.
Въпросът е, щом Алонсо бе върнат на позицията си, защото наказанието на Сайнц остана.
Големият губещ също можеше да се окаже Макс Верстапен, който водеше убедително с 8 секунди преди всичко да се обърка, а след това бе принуден да стартира с всички останали.
"Не разбирам тези правила. Ако сме в началото на състезанието бих се съгласил, но защо има червени флагове две обиколки преди края", заяви гневно той и донякъде в правото си.
При рестарта например двамата пилоти на "Алпин Рено" се сблъскаха и изхвърчаха от състезанието, а без този рестарт щяха да попаднат в зоната на точките.
Редица фактори, които тотално се объркаха от серия решения на ФИА, която няма да спрат да рпедизвикват дискусии.
Една от причините е, че в случая няма категорично правилно решение, а всичко е въпрос на тълкуване.
У фенове и пилоти обаче се създаде усещането, че за малко доза екшън, спортният елемент на състезанието бе потъпкан.