Гледките от неделното състезание във Формула 1 на "Силвърстоун" бяха като от филм, а във филмите такива катастрофи често не завършват добре. Болидът на Alfa Romeo с китаеца Джоу Гуаню в него прелетя през пистата и се приземи с главата надолу в ужасяваща сцена, която остави без дъх 142 000 по трибуните на легендарната писта.

Феновете не вярваха на очите си, а видяха случилото се само веднъж. Ние пред телевизорите го изживяхме няколко пъти с повторенията и вероятно не е имало и един човек, който да не си помисли най-лошото възможно развитие на нещата. Толкова тежък бе ударът, поет от кокпита и главата на пилота.

Но Гуаню е добре, изписан от болницата и готов пак да кара. Болидът му бе смазан от ударите, запратен в един от улеите между пистата и огражденията, изваден от там с помощен автомобил.

Как оцеля китаецът?

"Halo ми спаси живота днес. Ореолът ме запази, няма съмнение в това. Ударът бе поет от него, не стигнах до асфалта и това бе единственото, което съхрани живота ми. Не можеш да оцелееш от такъв удар в главата", каза откровено самият пилот.

Звучи страшничко това "няма как да оцелееш".

През 2018-а системата "Halo" влезе във Формула 1 насред куп спорове и полемики, бе осмивана, наричана "абсолютно ненужно утежняване" на болидите.

Embed from Getty Images

Това е една "качулка", както иронично я нарече тогава един от босовете на отбор в кервана.

Карбонов предпазител, който има втъкани ивици титанова сплав, минава над главата на пилота и тежи точно 9 килограма. Свързан е с кокпита в три точки, но толкова здраво, че е като неделима част от него. Издържа на натиск до 12 тона, макар именно това заключение на германските инженери, които го тестваха, да бе иронизирано и подложено на полемики преди 4 години.

От тогава "качулката", "ореолът" или както искате го наречете, спаси вече няколко живота. Китаецът Гауню е поредният, който трябва да благодари на него.

Шарл Леклер, който днес е ас на "Ферари", едва не загуби живота си през 2018-а на "Спа" в болида на Alfa Romeo Sauber, когато "Макларън"-ът на Алонсо прелетя през него, а дясната предна гума мина точно през кокпита. Ако нямаше "Halo", тя щеше да премаже главата на Леклер.

"Ако някой е имал нужда от доказателство как работи "качулката", ето го. Това бе смразяващо, помислих най-лошото", каза след състезанието самият Алонсо, видял от първа ръка ужаса.

Две години по-късно, на Гран при на Бахрейн Ромейн Грожан се разби в огражденията и се запали, но повторенията показаха, че болидът се разцепва на две от удара.

Embed from Getty Images

Той е бил с приложима сила от 67G, като "Halo" е спрял металните пластини от това да се врежат в главата на пилота, разделил ги е и те са минали покрай Грожан. Дигитализираните компютърни анализи изглеждаха като зловеща видеоигра - три години по-рано Ромейн нямаше да има никакъв шанс да е жив от такъв удар.

През 2021-ва на "Монца" Макс Верстапен мина през болида на Люис Хамилтън и нямаше начин британецът да остане невредим, ако не бе предпазната арка над главата му.

"Ореолът спаси Люис, няма съмнение", каза Тото Волф, тийм мениджърът на "Мерцедес" тогава.

Добавяме два инцидента още при тестването на системата в първата година - във Формула 2 и Формула 3, та спасените животи преди случая от неделя стават пет.

Рядко в историята на състезанието е имало по-ефективно нововъведение, което реално и на практика да доказва смисъла от това да е част от Ф1.

Embed from Getty Images