През изминалата вече 2022 година президентът на ФИФА Джани Инфантино не спираше да повтаря, че световното първенство в Катар ще е най-значимото в историята и сега очаква финалният мач да затвърди това негово мнение.

След всичките противоречия и закани от хората да не гледат този шампионат, се оказа, че телевизионната аудитория ще бъде рекордна за предстоящия двубой между Франция и Аржентина.

Много от нас ще станат част от група милиард зрители, които ще изберат в неделя вечерта да отделят времето си в гледане на футбол. ФИФА се надява, че ще бъде подобрен рекордът от 2014 година, когато 562 милиона зрители наблюдаваха финала между Аржентина и Германия - официална цифра. До момента това е най-гледаното единично спортно събитие в историята, но се смята, че аудиторията му е била три пъти по-голяма заради дигиталните платформи, организиратните гледания им милиони заведения, площади и други места по света.

На няколко пъти Инфантино каза, че интересът към световното първенство никога не е бил толкова голям. Според него над два милиарда души са наблюдавали груповата фаза, а общият брой за цялото първенство е над пет милиарда. По информация на ФИФА Мондиалът в Русия преди четири години е наблюдаван от 3,57 милиарда. Финалът - от около 1,2 милиарда (официалната тв метрика е 309.7 милиона). 

Никой не може да е сигурен в истинността на измерването на телевизионната аудитория, но няма спор, че предстоящият мач ще е най-наблюдаваният в историята. Тенденцията сочи за това, тъй като през годините финалът на световното се превърна в блокбъстъра за телевизията. А и възможностите да гледаш спорт на живо в наши дни са несравними, дори спрямо 2018-а.

Снимка: Getty Images

Притежателите на правата са над сто, а каналите, които излъчват, са над 450. Спадът преди четири години се дължи на факта, че вместо Аржентина игра по-непретенциозен в глобалната си слава отбор в лицето на Хърватия. Сега обаче ни предстои дуел между Килиан Мбапе и Лионел Меси.

Така вероятната официална стойност на метриката ще даде около 800 милиона зрители, но при изброените по-горе, неизчислими съпътстващи начини да се гледа мачът, това трябва да се умножи поне по 2.5. Само в Аржентина и Франция - страните, откъдето са финалистите утре, ще има поне 5 милиона души по улиците на публично организирани гледания, а колко ще са из баровете... никой не може да каже. Половин милион корейци бяха навън да гледат заедно мача срещу Бразилия от осминафиналите само в Сеул, въпреки студа и нощта. Ето пример за числа, които официална метрика не улавя.

Що се отнася до спортен турнир, единствено Олимпийските игри могат да са адекватен конкурент на световното първенство по футбол, но тяхната фрагментарност отнема от постоянния интерес на аудиторията. Спринтът на 100 метра при мъжете се счита за кулминационната дисциплина, но дори тя е далеч от финала на Мондиала. И не само. Всеки мач от световното е наблюдават средно от три пъти числеността на Великобритания.

Паоло Пескаторе, който е медиен анализатор, е на мнение, че световното първенство е толкова популярно заради своята опростеност - става дума само за футбол с 32 отбора, като един от тях става шампион.

"Футболът е следен заради индивидуалните истории - на играчите, треньорите, отборите и техните пътища в играта. Статутът на суперзвезди също е важна част от това. Ако вземете за пример Олимпиадата, там спортистите не са толкова популярни преди да постигнат голямата цел. Футболистите дават перфектния успешен продукт: провал, успех, сърцераздирателна загуба, герои и злодеи, знаменитости и секссимволи. За тях се говори постоянно и това не е валидно за никой друг спорт", споделя Паскаторе.

Снимка: Getty Images

ФИФА само и това чака. Приходите от телевизионни права за Мондиала в Русия бяха общо на стойност около 6,4 милиарда долара. Всяка държава иска да го излъчва.

Ако говорим конкретно за финал, нищо не може да го бие по аудитория. Взимаме за пример миналогодишния финал на Евро 2020 между Италия и Англия е гледан от над 328 милиона зрители. И тук интересът извън континента е огромен, но разбира се, не колкото за Мондиала.

Тези 328 милиона са почти три пъти повече от финала на Супербоул от февруари, когато Лос Анджелис Рамс победиха Синсинати Бенгалс.

Фактът, че настоящото световно първенство се играе през зимата, до голяма степен е в услуга за телевизионната аудитория и ФИФА. Турнирът беше стеснен до 29 дни, което помогна на много зрители да го проследят и да гледат максимален брой мачове.

Снимка: Getty Images

Маркетинговият експерт Тим Кроу уточнява, че същността на футболния двубой е перфектна за телевизионната аудитория, а именно две полувремена по 45 минути. Съвсем достатъчно да ти привлече вниманието и да не ти омръзне. Не случайно и филмите обикновено са с такава продължителност.

Големият пробив на ФИФА за това световно е, че успя да накара хората да ползват стрийминг платформи. Рекорден брой са наблюдавали мачовете без да имат нужда от телевизор. До голяма степен това се дължи и на ранните мачове в груповата фаза, които се играха в работно време.

Изводът е, че дори толкова оплювано преди началото си световно първенство, може да стане най-наблюдаваното спортно събитие в историята.