Как кецовете на Джордан предизвикаха революция
Историята на колаборацията между "Найк" и звездата
През 1984 година "Найк" беше под заплаха.
Ръстът на приходите беше спрял, печалбите намаляваха, а грешна стъпка при избора на предлаганите дрехи водеше до много непродадени стоки. Големите конкуренти на пазара "избиваха рибата" с продукти за аеробика и обувки за ежедневието.
Главният изпълнителен директор Фил Найт праща писмо до акционерите с текст "1984-а беше трудна година".
39 години по-късно обаче, на екраните излиза филм на име "Air", който разказва как "Найк" в онзи момент успява да се превърне в световна марка №1 за обувки и спорт, като приходите й надхвърлят 45 милиарда долара.
Филмът е режисиран от Бен Афлек, а в главната роля е Мат Деймън, който играе Сони Вакаро. Въпросният е шеф на рекламата в "Найк" по онова време и главен виновник за появата на кецовете "Еър Джордан".
Филмът "Air" разказва как въпреки множеството опити да бъде разубеден, Вакаро подписва договор за спонсорство с изгряващата звезда Майкъл Джордан, изпреварвайки големите съперници "Адидас" и "Конверс". Предлага му да има собствена марка обувки с неговото име. Още по-противоречивото решение идва от заповед на майката на Джордан, той да получава процент от всеки продаден чифт. Рисковият ход води до революция в начина, по който спортните звезди се рекламират.
"Найк" пускат на пазара Air Jordan за първи път на 1 април 1985 година на цена от 64,95 долара. Очаква се да се продадат 100 хиляди чифта през първите 12 месеца. Находчив маркетинг, който подсказва, че НБА е забранила тези кецове, защото са твърде цветни (невярно), води до 1,5 милиона продажби за... шест седмици!
В наши дни кецове от тази серия, които не са носени, се продават за 20 хиляди долара. Марката Air Jordan и до днес е в основната на бума с продажба на колекционерски кецове.
Великият баскетболист е най-големият герой на поп културата в американската история. Това е човек, който надхвърля не само своя спорт, но и своята раса и генерация. Неговото трудно начало в Северна Каролина е на момче, което не успява да попадне в гимназиалния отбор. Майка му е банкова служителка, а бащата, преди да бъде убит през 90-те, е надзорник в "Дженеръл Електрик". Джордан се превръща в превъплащение на американската мечта.
Той е удивителен спортист и това е добре известно и за хора, които нямат афинитет към баскетбола или спорта. Въпреки че се пенсионира за трети и последен път през 2003 година, "Найк" продължава да представя нови модели от неговата марка. В момента има налични 37 модела Air Jordan във всякакви цветове, с лимитирани издания или ретро такива.
През 2020 година "Нетфликс" пусна филма "Последният танц", който разказа за кариерата на Джордан. Това привлече допълнителна аудитория от 24 милиона души и допълнително увеличи интереса към суперзвездата.
През 2021-а марката му заработи 5,1 милиарда долара, което е ръст със 70% спрямо 2020-а. Въз основа на тази цифра той печели 256 милиона долара, двойно повече от заплатите в цялата му баскетболна кариера. Към момента "Форбс" оценява състоянието му на около 2 милиарда долара.
Но не само "Найк" и Майкъл Джордан печелят от цялата работа. Моделът Air Jordan промени изцяло пазара за ретро маратонки и те са ценна вещ за колекционерите. Тяхната стойност вече се равнява на такава на някои произведения на изкуството.
Един от хората, които свидетелства за това, е Роберт Франкс. Той е съосновател и главен директор на бранда Kick Game, който продава колекционерски (и не само) маратонки на територията на Великобритания и в Милано. Въпросният разказва, че след филма "Последният танц" екипът му се е увеличил от 8 на 180 души за година и половина. Приходите му от 1,9 милиона паунда скачат на 45 милиона. 24 милиона идват от продажба на Air Jordan.
"Нашите клиенти бяха в 80% мъже. След "Поседният танц" двата пола се изравниха. За първи път бели жени започнаха да купуват кецове "Джордан" и вече този бранд се харесва от всички", разказва Франкс за "Гардиън".
През 2021 година най-старите известни кецове Air Jordan бяха продадени на търг за 1,47 милиона долара. През тази седмица започна наддаването за лимитиран чифт от филма "Последният танц", носени от Джордан по време на финалите през 1998-а. Те се оценяват на между 2 и 4 милиона долара, като е възможно те да станат най-скъпите, продавани на търг.
Бреъм Уочър, който е начело на аукционната къща, смята, че огромният интерес към тези кецове се корени в това, че те предизвикват носталгия. Това може би е вярно, но по онова време населението просто е искало комфортна алтернатива на традиционните обувки.
Сега следващото нещо, което ще доведе до бум на Air Jordan, е тазгодишният филм. Не случайно той бе обявен в рекламен слот по време на Супербоул", струващ 7 милиона долара.
Съвсем достойна сума за една от най-великите спортни суперзвезди.