Макс и Себ изравниха цифрите, но не и доминацията на великия Шумахер
Понякога историята зад сухата статистика е далеч по-впечатляваща
Макс Верстапен вече над две седмици се радва на званието двукратен шампион във Формула 1 - нещо, което всички очакваха да стане факт още от лятото насам.
За разлика от миналия сезон, решен с драма в последната обиколка, през тази година Макс Верстапен бе категорично най-бързият и безгрешен пилот по пистите на света, като съвсем заслужено реши сезона в ранна фаза.
Това обаче в никакъв случай не означава, че той няма за какво да се бори в оставащите три старта, а всички говорят само за едно - рекорда на Михаел Шумахер и Себастиен Фетел по брой победи в рамките на един сезон.
Верстапен вече успя да го израни, записвайки своята 13-а победа за сезона в Тексас преди дни, а до края е твърде вероятно да видим още поне един негов триумф, който ще го направи едноличен рекордьор по този показател.
Със сигурност впечатляващо постижение, за което той ще си заслужи поздравленията, но понякога дори и цифите в спорта лъжат.
Да, Верстапен имаше доминация през целия сезон, такава имаше и Себастиан Фетел, когато отново с болида на "Ред Бул" записа 13 победи през 2013-а, но двамата са далеч от Михаел Шумахер, който през 2004-а просто промени значението на думата "доминация" в спорта.
През онзи сезон преди 18 години той превърна представянето си в терор за опоненти. Дали тази неделя в Мексико, дали след две или три седмици, дали след няколко години, неговият рекорд вероятно ще падне, но едва ли по начина, по който го стори големият Шуми.
Макс Верстапен само до момента е участвал в две състезания повече от Шумахер през 2004-а, като ще има и още три старта да подобри рекорда му. Нидерландецът в крайна сметка има шанса да стори това с пет надпревари повече, което не е за пренебрегване.
А с всеки следващ сезон състезанията се увеличават, което ще дава все повече възможности на бъдещите шампиони.
Нидерландецът освен това не го направи с възможно най-впечатляващото постоянство, като най-голямата му серия от победи бе 5.
През 2013-а Фетел стори това в 19 състезания, но едва във втората половина на сезона, когато в последните девет състезания уби конкуренцията с девет поредни от общо 13-те си победи.
Стореното от Шумахер обаче се случи по малко по-различен начин и в една по-различна ера на спорта, а именно сезон 2004 е от тези, които убедиха света, че немският шампион е може би най-великата фигура в историята на Формула 1.
В онзи сезон 2004 Шумахер стартира като шампион от последните четири години, а никой не вярва, че има кой да свали него и неговото "Ферари" от трона.
Никой обаче не очаква и това, което се стоварва на конкурентите, а именно безпощаден терор и победи в 11 от първите 12 състезания.
На практиката Шумахер подпечатва петата си поредна и общо седма титла още на 4 юли, а отново факт, който не трябва да пренебрегваме е, че по онова време победителят получава 10 точки, а вторият 8.
Несравнимо малка разлика със сегашните стандарти от 25 точки за победа и 18 за второ място. Тоест, през последните години, включително и настоящата, виждахме класиране без интрига и предизвестен шампион, но при обстоятелства в точковата система, които облагодетелстват победителя значително повече.
В първите пет старта от онзи сезон Михаел Шумахер стартира от полпозишън и печели убедително, преди да дойде първото и последно разочарование за годината - Монако.
Тогава шампионът стартира от петата позиция, но 28 обиколки преди края е трети и застрашително скъсява секундите до лидерите Ярно Трули и Дженсън Бътън.
Неочаквано за всички обаче идва една от най-нелепите грешки в бляскавата му кариера, когато зад кола за сигурност, Шумахер не преценява дистанцията в легендарния тунел "Луи II", спира рязко и блокира гумата си, про което е ударен отзад от Хуан Пабло Монтоя.
Това засилва болида на Шуми в стената, а той излиза от тунела с три гуми за удивление на всички.
Макар и в 21-и век, по онова време живото излъчване на този спорт не е достгинало сегашните си супернива и феновете не получават ясна картина на случилото се в тунела, двете възможни гледни точки са само от неговия вход и неговия изход.
С три гуми Шумахер се добира до бокса, където обаче трябва да сложи край на своето състезание.
Случилото се в Монако само амбицира повече шамиона, който печели следващите седем състезания с брутална доминация и рано-рано подпечатва титлата си.
За всичките 18 състезания през онзи сезон, Михаел Шумахер не печели точки само в две от тях. Това в Монако, в което не завършва, както и 16-ия старт в Китай, когато се нарежда 12-и.
Завъртане в квалификацията кара отборът му да прецени, че е време за нов двигател и Шумахер стартира от бокса. Трудно и мъчително състезание, което в крайна сметка той завършва на 12-о място.
Нова смяна на двигателя и наказание да стартира от 18-ото място в причина Шумахер да завърши на седма позиция в последния старт за сезона в Бразилия, а останалите два случая, в които не е първи са емблематичните надпревари на "Спа" и "Монца" - и в двата случая победен от съотборника си Рубенс Барикело.
Преди година видяхме как Люис Хамилтън подобрява рекорда за победи на Шумахер, биранецът бе на обиколка от това да свали и рекорда му за титли, а днес Верстапен е на успех в някой от следващите три старта, за да заличи още един от рекордните на Шуми.
Със сигурност в следващите години много от бляскавите рекорди ще бъдат заличавани, но понякога цифрите лъжат, защото доминацията на Михаел Шумахер от 2004-а все още е нещо, което никой не може да доближи.