Всичко си има край. Рано или късно. Но едно от нещата, които със сигурност не попадат в тази клиширана категория, бе партньорството между националния отбор на Германия и местната легендарна спортна марка - Adidas.

Партньорство, което носи със себе си 70-годишна история и което изненадващо за много, много хора, ще приключи сравнително скоро. Не веднага, но през декември 2026-а, когато сегашната, вече поредна сделка между двете страни, ще изтече.

Вероятно подобен развой на нещата щеше да се приеме значително по-леко от футболната, а и като цяло от обществеността в страната, ако германския футболен съюз не бе решил да взриви ситуацията с избора на следващия спонсор, свързан с екипировката. Американската компания Nike.

Снимка: Getty Images

Adidas и Маншафта са заедно от 1954-а, като през годините са имали едва няколко периода разделени, но все за кратко. В страната е популярно твърдението, че Германия с трите черти на екипа е нещо толкова нормално, колкото това, че във футболната игра топката е кръгла. А днес в страната вече започват да се пита - дали второто твърдение вече е вярно?

Но както в много различни случаи в наши дни, лоялността и този път ще остане в миналото заради триваилна причина - пари. И то много, много пари. От ГФС не крият това, като подчертават, че са провели "прозрачен търг с равни условия за всички". И всеки е имал възможност да даде по-добра оферта от тази на останалите.

Снимка: Getty Images

Очаква се Nike да дава на германския футбол над 100 милиона евро годишно. Сума, която е двойно по-голяма от офертата на досегашния доставчик на екипировка. Освен това американците са впечатлили футболния съюз с визията си за бъдещето.

А предвид историческите отношения както между Германия и САЩ, така и между Adidas и Nike, то от американската компания бяха във възторг от победата си - описвайки сделката като "страхотно доказателство, че никой не може да ги победи". Типично по американски, с патос и самочувствие, но в случая и с голяма доза истина. В крайна сметка щом Германия ще носи Nike, а не Adidas... Действително времената се променят.

ГФС е преследван от наистина сериозни финансови неприятности. Които пък са продиктувани от бледото представяне на Бундестима на последните големи турнири. На Мондиал 2018 и 2022 страната не успя да излезе от групите, а пък на Европейското между тези две световни отпадна на осминафинал. Приходите на местния футбол за въпросните три шампионата са 27 милиона евро. Само за сравнение - световната титла от 2014-а донесе в касата 61 милиона от европейската валута. Освен това новата централа на съюза във Франкфурт се оказа двойно по-скъпа и струваше 180 милиона евро, така че парите са много, много спешни.

Getty Images

Новината за задаващата се раздяла разбуни духовете в страната и се вдигна изключителен шум, а особено чувствителни се оказаха политиците. Министърът на икономиката каза, че трудно би си представил германците без логото с трите ленти, а този на здравеопозването бе категоричен, че търговията унищожава традициите и чувството за принадлежност.

89% от анкетираните фенове също са категорични, че не одобряват това решение.

Което не трябва да е шок. Все пак с легендарните екипи страната става четирикратен световен шампион и три пъти е №1 в Европа. При мъжете. При жените има две световни титли, както и цели осем такива на Стария континент.

Американците натиснаха газта откъм инвестициите си във футбола през 90-те години на миналия век, когато Фил Найт бе решил, че това е следващото естествено решение в развитието на компанията. Шефът на гиганта от Орегон винаги е бил визионер и това е поредното доказателство за неговия нюх. Всъщност, още през 2006-а американците излизат с оферта да обличат Бундстима, която пак е по-висока от тази на adidas, ала тогава срещат отказ. Стига се дотам, че Байерн заплашва, че няма да пуска отборите си в националния, ако бъде реализирана подобна сделка.

Снимка: Getty images

С оглед еволюцията на играта и комерсиализацията - надали ще станем свидетели на нещо такова сега.

Според реномираното местно издание Bild от Adidas действително са направили всичко по силите си, за да спасят легендарното партньорство. Но реалностите са такива, че парите взимат превес спрямо историята и това, с което сме свикнали.

Освен това за първи път от над 30 години насам, Adidas изпраща година на минус. Това се случва с отчетите за 2023-а, след като последната подобна е била... 1992-а.

Така че отговорът на въпроса дали не е имало как местната компания да предложи по-добра оферта от тази на американците е кратък и ясен - "не".

Снимка: Getty Images

В последните години Nike се дръпна от глобалното си присъствие на футболната сцена, прекратявайки договорите си с над 50 играчи, както и с националите на Португалия, клубове като Лайпциг и Галатасарай, Барселона също е близо до изхода, а скоро ще спрат и доставките на топки за Премиър лийг в Англия. Заговори се за орязване на бюджета и спестяване на около $2 милиарда.

Но... Когато се появи възможност като Германия, тя няма как да бъде изпусната.

В портфолиото на Nike продължават да личат Кристиано Роналдо, Килиан Мбапе, Ерлинг Холанд, Винисиус, Маркъс Рашфорд.

Качество за сметка на количество? Или пък усет, че Германия отново ще бъде на върха скоро?

Ясна е линията в действията на Nike, която цели само сътрудничества на най-високото ниво. В случая е така, но също може да бъде обобщено, че когато не можеш да купиш нещо с пари, можеш да го купиш с още повече пари.

Точно както се стигна до раздялата на Германия с Adidas и сделката с Nike.

Снимка: Getty Images