Сезон 2019 във Формула 1 беше един от тези, които започна в минорно настроение, вместо с обичайното празнично.

Все пак това е най-чаканата автомобилна надпревара с милиони фенове по целия свят, като много от тях не са пропускали състезание от години.

Само часове преди първия състезателен уикенд за сезона, който по традиция беше в Австралия, почина рейс директорът на надпреварата Чарли Уайтинг.

Британецът тогава получи белодробна емболия в четвъртък сутринта и напусна този свят на 66-годишна възраст. Уайтинг работеше в Международната автомобилна федерация от 1988 година и бе сред най-влиятелните фигури в този спорт. В дълъг период от време той отговаряше за безопасността във Формула 1, като инспектираше пистите и даваше идеи за технически промени, които да редуцират до минимум възможността аз фатални инциденти и смъртни случаи.

Не е случайно, че има само един загинал във Формула 1 след гибелта на Роланд Раценбергер и Айртон Сена през 1994-а. Жул Бианки погуби живота си през 2014-а, когато се заби в авариен кран, а през този век не е като да нямаше стряскащи катастрофи, които при различни обстоятелства биха отнели животи.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Спомняме си какво се случи през 2020-а по време на Гран при на Бахрейн. Ромен Грожан се вряза в стената с 240 км/ч, автомобилът му се разцепи на две и се запали, а той излезе само с леки изгаряния, като във холивудски филм. Французинът престоя в горящия болид 28 секунди, а оцеляването му нямаше да е възможно без работата на хора като Уайтнинг.

Една от причините Грожан да оживее е т.нар. "Halo" или между нас казано ореолът, който бива монтиран над главата на пилотите, за да ги предпази при евентуално обръщане на автомобила. Титановата обвивка, в която е затворен пилотът в кокпита си, също спаси живота му при директния контакт и съответно оставя крайниците му цели. Ако не бе тя, носът от карбон просто нямаше как да предотврати фатален удар за човека вътре. Краката и тялото му щяха да поемат първия удар. По-малко от секунда по-късно идва намесата на втора технология - т.нар. HANS (сигурност за глава и врат), която е част от Формула 1 в продължение на почти 20 години.

Снимка: Getty Images

Всички тези технологии допринасят за спасяването на животи във Формула 1, макар че и самият Грожан няма обяснение как е успял да излезе невредим от зловещия инцидент.

Такъв имаше и през този сезон, когато по време на Гран при на Великобритания болидът на китаеца Гуан Джоу се преобърна няколко пъти и дори прескочи предпазната ограда. След това се заби в друго ограждение, което ако липсваше, щеше да помете публиката.

Снимка: Getty Images

В продължение на няколко секунди Джоу беше с главата надолу и подобно на Грожан, остана жив заради ореола. Технологията влезе във Формула през 2018-а и мнозина му се присмиваха. Шарл Леклерссъщо може да е благодарен, тъй като през 2018-а на "Спа" Фернандо Алонсо прелетя през неговия болид, а дясната предна гума мина точно през кокпита. Ако нямаше "Halo", колата на испанеца щеше да премаже главата на Леклер. Такъв беше случаят и при една от катастрофите между Люис Хамилтън и Макс Верстапен през 2021-а, макар и с много по-ниска скорост.

Именно Чарли Уайтинг въведе ороела във Формула 1 и до голяма степен самият той се превърне в ангел пазител на пилотите. Точно заради това смъртта му донесе голяма мъка преди три години, а в края на тази седмица той щеше да празнува 70-и рожден ден.

Британецът е описван като изключително скромен човек, който върши работата си съвестно и отдава живота си на това никой да не пострада на пистата. Още като дете решава, че ще стане състезателен инженер и на 25 години през 1977-а се присъединява към Хескет Рейсинг - отбора на Бърни Екълстоун.

Снимка: Getty Images

Именно благодарение на Бърни, Уайтинг е взет в Международната автомобилна федерация през 1988-а, за да изпълнява ролята на технически директор. Той е толкова талантлив и честен в работата си, че е въпрос на време да бъде повишен.

1997-а е годината, когато той започва да отговаря за сигурността на пистата и застава начело на техническия орган във Формула 1. Работата му е изключително отговорна и стресираща, но Уайтинг й се отдава напълно и непрестанно дава нови идеи. Предложенията му не винаги са успешни и срещат подкрепа, но в повечето случаи той се оказва прав. Точно заради това печели уважението както на колегите си, така и на пилотите.

Снимка: Getty Images

Това е завидна признателност за Уайтинг, тъй като професията рейс директор в същността си не позволява да угодиш на всички. Решенията му през годините често срещат недоволство от отборите или конкретни пилоти, но времето в повечето случаи доказва, че нововъведенията му са ако не гениални, то поне добре обмислени и оправдани. А когато не е прав, е първият, който признава грешките си. Това му печели още повече респект.

В последните години авторитетът на Уайтинг беше неоспорим. Той работи толкова дълго във Формула 1 и е преодолявал толкова всевъзможни кризи, че вече никой не оспорва решенията му.

Конкретно фаталният инцидент с Жул Бианки през 2014-а не му дава мира и го кара да е още по-изобретателен в работата си. Той осъзнава, че смъртта на французина не се дължи на каската му или нещо друго, а на самия дизайн на автомобила. През 2017-а почти всички отбори се възпротивиха на решението за въвеждането на 9-килограмовата система "Halo", но отново времето доказа, че това е животоспасяваща иновация.

Снимка: Getty Images

Чарли Уайтинг не иска и да чуе упреците. Той знае, че сигурността на пилотите е на първо място и фокусът не трябва да бъде изместван към това дали ореолът прави автомобила грозен или дали влошава аеродинамиката.

Тази отдаденост на британеца към професията, на която посвети живота си, накара всички във Формула 1 да плачат при неговия край през март 2019-а. Дори железен мъж като Екълстоун пророни сълзи, говорейки за дългогодишния си приятел.

Пилотите също го имаха за такъв, а малко след смъртта му Себастиан Фетел отдаде признателността на всички в тях с емоционално изявление:

"В моторните спортове зависим от хронометъра. Зависим от времето. Преследваме го. Ставаме експерти в това преследване. Понякога успяваме и се задържаме за него за момент преди този момент да изчезне отново. Правим обиколки в това преследване и забравяме за света около нас. Ние сякаш летим и това е най-великото чувство, което можем да изпитаме.

То обаче си има своята цена. Рисковете, които поемаме си струват, за да изпитаме това чувство отново и отново. Формула 1 е върха на моторните спортове, като никои други коли могат да се движат по-бързо в преследване на времето. Но тя е върха и заради теб. Ти направи това преследване по-безопасно за нашето поколение. Сега ние вярваме, че качването в нашите коли е по-безопасно от това в качването, в която и да е друга кола. Наричаме ги наши, но много от тях принадлежат на теб.

Ти не си нашият ангел пазител, тъй като те се появяват само в конкретни случаи. Не. Ти си нашият пазител, работещ всеки ден. Стоиш изправен и наблюдаваш всяко наше действие докато сме на пистата. Ти си важна част от нашия живот - по-важна от това, което можем да си представим или можем да изразим. Твоите усилия, идеи, любовта към състезанията, към спорта помагаха и продължават да помагат за спасяването на животи. Твоето влияние е толкова значимо, че едно "благодаря" не изглежда достатъчно.

Следите, които оставяш на пистата, са много по-ценни от тези на перфектната обиколка. Стилът ти винаги е бил толкова балансиран и сякаш беше намерил перфектните настройки. От името на всички настоящи пилоти във Формула 1 и всички други, които са работили с теб, искаме да кажем, че ти беше истински състезателен директор, пазител, приятел. Оставаш с нас, защото всеки е жив докато спре да бъде помнен. Ние ще те помним, Чарли".

Снимка: Getty Images

Думите на бившия световен шампион описват по много добър начин признателността на пилотите към Уайтинг. Някак символично, дойде и времето на Фетел да слезе от голяма сцена.