Как Карлсен и един бестселър превърнаха шаха в мултимилионен бизнес
Бумът на древната игра в последните 2-3 години е забележителен
Шахмат - игра на близо 1500 години, която за мнозина в забързаното време на модерните технологии, както и динамиката на дигиталните устройства, изглежда дори скучна и мудна. Нищо, че е романтична с нейната история, в която от езика на персите императорът (шах) трябва да бъде умъртвен (мат), и заради черните и белите красиви фигури върху дъската.
Но играта шах изживява най-големият си бум като популярност, маркетинг и финансови изражения в цялата нейна история. Или по-точно казано - за първи път това е вече бизнес, индустрия за стотици милиони, каквито са повечето големи спортове. Струваше се немислимо доскоро, но вече е така.
И причините са основно две.
Магнус Карлсен е фигура №1 в тази игра вече десетилетие. Норвежецът е един съвсем различен шампион от гениите, владеели света на шахмата преди него. Първо - считан е за непобедим в момента, защити четири пъти световната си титла и статутът му е на огромна звезда в социалните мрежи, сред спонсорите и феновете.
Той е популярен, енигматичен, харизматичен и едновременно с това изключително модерен и отворен към реалностите на новото време. Създадената от него платформа Play Magnus стана невероятен хит още през 2013-а. В нея, срещу абонамент, се изправяш срещу самия Карлсен, а днес вече - и срещу някои от най-силните играчи в света, като те показват и някои от тренировъчните си техники. Онлайн платформата спечели милиони, вече е на борсата и е страхотно печеливш бизнес.
От 2 години тя е част от chess24 - мегасайт за шах, за излъчване на турнири, за организирането на онлайн такива, за публикуване на стари партии, както и игра един на един с противници от целия свят. Отново Карлсен е в основата, той е съсобственик. Абонатите му са милиони, като стриймванията на някои партии на гросмайстори достигат над 10-15 хиляди гледания в реално време.
Конкурентният chess.com декларира 125 милиона изиграни игри между своите потребители само за 12 месеца - уникални числа за шахмата. Вероятно бумът е донесъл на спорта поне 40-50 милиона нови почитатели, както и начинаещи и вече напредващи играчи по света.
Официалните регистрирани играчи по света са 170 000, но се предполага, че около 155 милиона души практикуват играта. А в послединте 2-3 години онлайн сигурно са над 200 милиона, макар това да е изключително трудно за точно пресмятане.
Карлсен е в основата на всичко, но не е единствената причина. Популярността на шаха в Щатите нараства значително в последното десетилетие с появата на няколко страхотни млади местни играчи, като Фабио Каруана например. Аудиториите на тв предаванията на неговите партии за титлата срещу Магнус през 2018-а стигнаха по няколко милиона зад Океана. А това е огромен пазар и като интерес, и като пари - спонсорите не спят и се ориентират по това, какво харесват хората.
Онлайн шахът пък направо избухна като популярност и заради пандемията, частичните и пълни локдауни из различни точки на планетата.
Втората причина. Ето думите на Гари Каспаров пред CNN по-рано тази година:
"Шахът е във възход и в Америка, и по света. Това е нов бум. За това помогна и сериалът, който помогна да се опровергае имиджа на играта като нещо, което може да те превърне в зубър или просто да те докара до лудост. Напротив, виждаме, че шахът помага на Бет Хармън да преодолее нейната слабост и пристрастеност. Така че шахът ѝ помага да достигне до нови висини и мисля, че това ще окуражи много други родители да погледнат по-добре на шаха и да подтикнат децата в тази посока, особено момичетата."
Какво визира Гари?
Разбира се, хитовия сериал "Дамски гамбит" по бестселъра на Уолтър Тевис, който помете класациите в края на миналата година. Излъчен в 63 страни, гледан от 62 милиона домакинства в първите 28 дни от старта на премиерата му в Netflix, филмът за детето-чудо Бет направи страшно много за преоткритата световна популярност на шахмата. Изследвания показаха, че между ноември 2020-а (когато бе в пика на излъчванията си) и март тази година, броят на търсения в google на думи около шахмат, комплекти за игра, фигури за шахмат и история на този спорт, са се увеличили около 300 процента спрямо обикновено.
За първите месеци на 2021 г. според FIDE - световната централа, на ден са се провеждали по около 11 милиона онлайн игри на шах в различните платформи за това. Потребителите на различни приложения прекарват около милиони часове в гледане на стриймове от тези игри, като през май те са били около 8 милиона само в Twich.
И - отново към Карлсен.
Преди дни той защити пак титлата си срещу Ян Непомнящии, като наградният фонд на мача в Дубай бе 2 милиона долара. Огромен за играта. Ако се загледаме в това как бе представен двубоят като спонсорски логота, ще се изненадаме - това е почти Шампионска лига!
Логата на Mastercard и Unibet не слизат от ризата на Карлсен, с която игра в партиите. На гърба на стола му е Coinbase - огромна платформа за обмен на криптовалута. Kaspersky и Phosagro са брандирали масата и стените около нея, а това са компании за киберсигурност и за преработка на химически отпадъци. И накрая - Algorand, една от най-големите бази данни за шахматни партии и статистики. Магнус е ходеща мишена на големите компании, а с това играта е все по-популярна и интересна за света.
"Аз съм номер едно в света и актуален шампион - казва по темата норвежецът. - Имам ангажимент, задължение, да правя шоу във всеки свой мач. Защото го следят или гледат на живо милиони, милиони хора. За шахмата е важно партиите да са атрактивни. Това е моментът на нашия спорт и не бива да го изпускаме. Ние вече сме бизнес, глобално напредваме и сме в първите редици на най-популярните спортове. Ако запалим децата сега, бъдещето на шахмата няма да е на "онази игра, в която двама седят дълго край масата и мислят". Това е моето и нашето общо задължение."
Към момента бумът е огромен. Древната игра вече е индустрия, империя с милионен оборот и спорт, харесван от все повече хора на планетата. Достъпен и практикуван от милиони.