Лейди Пат често бе по-бърза от мъжете. И можеше да ги бие дори във Формула 1
Сестрата на легендарния сър Стърлинг Мос е велика фигура в моторните спортове
Сър Стърлинг Мос си отиде от света през април тзи година, а в света на моторните спортове той остана като "най-добрият пилот във Формула 1, който никога не стана световен шампион". Наричаха го още Джентълмена на пистата, защото излъчва и се държи именно така - аристократ още като активен пилот, а и винаги след това през годините.
Сър Стърлинг бе сред тези, които не подкрепяха идеята жените да мерят сили с мъжете в общи състезания на автомобилния спорт. Той дори веднъж бе пращал въздушни целувки на дамите, с които се е надбягвал в състезание извън Формула 1. В онези години бе тълкувано като галантен жест, леко ироничен. Днес щеше да е сексистко. Но има една жена, в която сър Мос сляпо вярваше и твърдеше до последния си миг, че можеше да печели победи във Формула 1 наравно с мъжете.
"Това, която постигна Пат е наистина впечатляващо", признава нейният брат. Да, точно така - Патрисия Мос или просто Пати, е сестра на сър Стърлинг. И направи чудеса в моторните спортове, побеждавайки нерядко мъжете.
Тя се ражда през 1934 г. в Съри, Англия. Това е точно 10 години, след като нейният баща Алфред се състезава на "500-те мили на Индианаполис", докато следва стоматология в Щатите. Майката Ейлийн е карала линейка през Първата световна война и в семейството го има състезателният дух, смеят се и Пати, и Стърлинг.
И двамата като хлапета и тийнейджъри се увличат по друг спорт - конна езда, като участват дори на състезания из страната, а Пати печели и награди. Едва на 18 разбира, че е изключително добра в това да шофира бързо и ловко своя Morris Ten, модел 1936 г., с който започва.
После влиза с Morris Minor в отделни английски ралита и скоро получава покана от BMC (British Motoring Corporation) да кара за компанията в по-големи състезания. От маркетингова гледна точка това решение е отлично, освен това Пат е и бърза.
Това е и първата жена, на която е поверена истинска заводска състезателна кола - огромна чест и отговорност.
През 1958 Пати Мос и нейният Morris, който е кръстила на шега "Бабата", завършват на 4-о място в RAC Рали, изпреварвайки куп асове-мъже.
После прави невероятно състезание на изключително тежкото рали Лиеж-Рим-Лиеж, където отново е четвърта, но зад волана на Austin Healey.
Две години по-късно Лудата Патрисия, както вече са започнали да я наричат, печели "Битката за Лиеж". И, съвсем не като легенда, ето един детайл от постижението, който го прави направо невероятно - на нея й се налага да кара с дървени блокчета, привързани към педалите, тъй като не ги достига. А колата е далеч от най-добрите в ралито!
"Проклетият Healey, дадох му три години, за да ме убие и той почти успя" - припомня си сър Стърлинг Мос за сестра му. - Пат беше много силна психически и физически, не отстъпваше на никого и не очакваше някой да й прави отстъпки. Едва след победата й в Лиеж тези, които се занимаваха с ралита осъзнаха колко е добра."
Други велики истории идват от навигаторката Ан Уиздъм, с която си партнира по това време. "Разумната Ани" я нарича Пати, за да има контраст между двете (тя е Лудата). Та тя признава, че е прекарала доста време по време на състезанията... извън колата.
"Много често ми ставаше лошо, тъй като Пат караше много бързо - припомня си Ан. - Казвах й, че ми прилошава и тя ме хващаше с една ръка, а аз отварях вратата. Понякога, за да поема въздух, но понякога и да повърна."
Самата Уиздъм изобщо не е "разумна" - за да иде на състезание с Пати си взима една седмица болнични от офиса, в който работи. Шефът обаче забелязва снимка на Мос и Ан в автомобилно списание и връчва друга заповед - за уволнение. И така Ани сменя писането на пишеща машина със състезанията за постоянно. Оказва се, че е вероятно първият или поне един от първите навигатори изобщо в света, които получават заплащане за работата си и са нещо като професионалисти. През 1962 г. двете с Пат печелят рали "Тюлип" в Нидерландия, което е първа международна спортна победа на марката Mini Cooper в историята. А по това време Ан е бременна.
"Веднага след финала още не знаехме, че сме спечелили - припомня си Ан. - На съдиите им трябваше време, за да сметнат времената от етапите. След това Пат започна да блъска по вратата на стаята ми, а аз се стреснах и скочих върху съпруга ми, който вече беше заспал. "Спечелихме! Спечелихме!", викаше Пат. В това време съпругът ми се събуди и несъзнателно замахна, вследствие на което се явих на награждаването с насинено око."
И двете са любимки на всички по състезанията, напълно различни и откачени. И бият мъжете по трасето! Асовете от ралитата наричат Пати "едно от момчетата", докато Ани е по-женствената от двете.
"Първоначално мъжете приемаха това за смешно - две жени в смешна малка кола - обяснява Ан Уиздъм. - Но когато Пат започна редовно да печели, вече не им се виждаше толкова смешно. Много малко жени са имали възможност да карат за заводски рали тим и да им се плаща за това. Нямаше друга като Пат, тя беше брилянтен пилот."
През 1963 година Мос се жени за шведския рали пилот Ерик Карлсон. В следващите пет години продължава да печели състезания, етапи, награди... Петкратна европейска шампионка при жените, а през 1968-ма бие на рали "Сестриере", което е нов гръмък успех. Забременява и с раждането на дъщеричката Сузи спорната кариера приключва. Всъщност...
Само за пет години. През 1973-а става първата жена в Световния рали шампионат с Renault Alpine като завършва десета на рали "Монте Карло" - нечувано. Но през 1974 г. се отказва окончателно.
Тя не е най-титулуваната жена-пилот в моторните спортове. Но е пионер, а и различна и ярка. Единствената дама, печелила състезание от световния рали шампионат (WRC) е французойката Мишел Мутон - 3 победи през 1982 г. Последната, стигнала до Формула 1, е италианката Джована Амати, която не успя да прескочи квалификациите в три състезания през 1992-ра. Пати не опита да се добере до Ф1, защото в първите години на тази надпревара това е било напълно невъзможно за жена.
Разговорите по темата продължиха между сър Стърлинг и сестра му до нейния последен дъх.
"Мъжете се борят по-лесно със страха и психически са по-подготвени за такива натоварвания от жените", категоричен бе Мос.
Но по неговите думи, Пати винаги е имала какво да каже в отговор на това:
"Не мисля, че тя някога е приемала тази моя теза. Винаги се опитваше да ме обори", казва великият пилот.
Пати вероятно е съжалявала, че не успя да го докаже на пистата на Ф1 с карането си.
Тя си отиде от света 12 години преди брат си, на 14 октомври 2008-ма. Не успя да е по-бърза от рака, който я отне от съпруга Ерик и дъщерята Сузи. Наследството на тази необикновена жена пилот от семейство на хора с гориво в кръвта обаче остава.
Тя се състезаваше с мъжете и нерядко бе по-бърза от тях. "Едно от момчетата" или Лудата Патрисия - така я помни светът на рали спорта.