Брандът "Мбапе": Как талантът на 10-годишния Килиан започна да издържа цяло семейство
Суперзвездата и приближените му отдавна са осъзнали, че представянето на терена е малка част от успеха
"Родих се във футбола", казва версията на Килиан Мбапе като герой в комикс, който е създаден в негова чест.
Книжката е издадена от обкръжението на френския футболист и от самото начало неговата история се изгражда внимателно и калкулирано. Още преди Мбапе да напусне предградието Бонди, за да се присъедини към Монако на 14, работата по имиджа му вече се върши. И продължи през световната титла с Франция, превръщането му в голмайстор №1 в историята на ПСЖ и сега с дългоочаквания трансфер в Реал Мадрид.
По този дълъг път Мбапе и най-близките му хора добре знаят колко много струва суперзвездата. Той започва да подписва договори още като дете и става посланик на различни световни брандове.
"Килиан Мбапе разбира, че е достатъчно да си успешен на терена, но и извън него", казва Жан-Баптист Гюган, който е един от двамата автори на биографичната книга "Революцията Мбапе".
Днешните суперзвезди бързо подписват с някой утвърден футболен агент, който да им движи нещата, но Мбапе от самото начало действа със семейството си. Баща му Вилфред е бивш играч на аматьорско ниво и се грижи за футболните въпроси, а майката Файза Ламари, бивша професионална хандбалистка, отговаря за имиджа му и рекламните договори.
И двамата родители имат опит от изграждането на кариерата на осиновения брат на Мбапе Жирес Кембо Екоко, който има 110 мача за френския Рен. Суперзвездата има и по-малък брат на име Итън.
През 2017 година, когато Килиан е тийнейджър в Монако, създават компания KEWJF (Килиан, Итън, Вилфред, Жирес и Файза). Майката е президент на учреждението, а Килиан притежава 100% от акциите. Тази фирма управлява целия маркетинг на нападателя и държи контрола около имиджа му. Единственият външен човек във фирмата е топ адвокатката Делфин Верхайден.
"Проектът Мбапе преди всичко е семеен и се води от майка му и баща му. Още по време на първия му професионален сезон, антуражът му започва да работи. В началото е малък бизнес, който разбира света на футбола и неговите недостатъци", обяснява Гюган.
Още като младо момче Мбапе започва да изучава интервюта на своите идоли Кристиано Роналдо и Тиенри Анри, за да знае как да се държи пред камера. Той и семейството му са наясно, че изявите му в медиите ще дойдат съвсем скоро. Пример за това е, че на 14 той създава имитация на списание "Таймс" с негова снимка на първа страница и надпис "най-добрият футболист в света".
Репортерите нямат търпение да чуят неговата история, а той няма търпение да я разкаже. След финала на Мондиал 2018 срещу Хърватия Мбапе вече е на истинското списание "Таймс", само четири години след шеговитото издание в училище.
Гигантският бранд "Найк" стана първият бизнес партньор на отбор Мбапе, като му дава безплатни футболни обувки още от 10-годишен. Официалният договор е подписан две години по-късно. Във времето с изграждането си на статута на суперзвезда, Мбапе и семейството му отказват много бизнес предложения, като държат да работят само с утвърдени елитни брандове с позитивно реноме.
Малко след спечелването на Световното, 19-годишният Мбапе подписа с швейцарският гигант за часовници Hublot, чиито посланици през годините са още Пеле,Юсейн Болт и Новак Джокович. На 21 години пък французинът стана най-младият футболист на корицата на играта FIFA.
През 2022 година суперзвездата създаде своя собствена компания на име Zebra Valley със седалище Лос Анджелис. Тя прави съдържание в сферата на спорта, музиката, изкуството, технологиите и младежката култура. Компанията обяви партньорство с Националната баскетболна асоциация и на няколко пъти Мбапе присъства на баскетболни мачове, както и на драфта в Ню Йорк през 2022-а.
Цената на компанията на семейството му KEWJF се покачва всяка година. През 2021-а обявяват оборот от 12,2 милиона евро, а през миналата година според "Форбс" вече надхвърля 20 милиона долара.
"Структурата на семейната фирма на Мбапе вече е професионална. Там работят над 30 души, които се грижат за всички аспекти от кариерата му - бизнесът, личния и професионалния живот, спонсорски договори, фондация, бранд и комуникации", разкрива Гюган.
Не всички приходи обаче отиват в джоба на нападателя. През 2018-а след триумфа на Мондиала неговият бонус от 350 хиляди евро беше дарен за благотворителност на деца с увреждания, които се развиват чрез спорта. Фондацията му KM получава 30% от приходите и чрез нея 49 момчета и 49 момичета на възраст между 13 и 21 години получиха образование с цел да бъдат подготвени за бъдеща кариера.
Мбапе има толкова голямо влияние, че през март 2022 той надигна бойкот в националния отбор срещу спонсорство на компании за бързо хранене и бетинг. Той стана посланик на хранителния бранд "Good Gout", който призовава децата да се хранят здравословно.
Французинът дори си позволява да се изказва и по политически теми, като по време на Евро 2024 осъди силните позиции на крайнодесните след първия тур на изборите. Нарече ги "катастрофални" и призова за "мобилизиране във вота и гласуване за правилната страна".
Една от причините Мбапе да остане толкова дълго в ПСЖ е огромната му заплата, която дори в Мадрид нямаше как да покрият. В миналото Флорентино Перес държеше суперзвездите му, включително Дейвид Бекъм и Кристиано Роналдо, да поделят с клуба приходите от имиджовите права. Такова нещо с Мбапе няма, защото неговите адвокати се пребориха за 80% от парите. За сметка на това заплатата му няма да е много по-висока от тази на Винисиус и Джуд Белингам. Очаква се да получава по 15 милиона евро на година.
При всички положения трансферът на Мбапе е едно ново начало както във футболно отношение, така и в маркетингово. Трудно е да си представим, че цифрите и в двете направления ще тръгнат надолу. Точно обратното.