Евро 2024 е съвсем близо - остават няколко седмици до 22:00 часа на 14 юни, когато първата съдийска свирка ще даде старт на мача Германия - Шотландия в Мюнхен. След това за месец футболът ще стане тема номер едно на този, а и на още няколко континента. Вероятно само без Южна Америка, където си чакат тяхната култова надпревара - Копа Америка стартира на 21 юни.

Едва ли някой се съмнява в перфектната организация на турнира в Германия. Страната е доказала, че всяко футболно първенство там се превръща в празник - перфектни стадиони, отлични логистични връзки и комуникации, идеални условия за отбори, персонал на УЕФА, администрация, медии и т.н., както и готовност да се поеме огромния поток от фенове. Във всяко отношение Германия е винаги готова да приеме такъв форум.

Страната обаче гледа с тайничка надежда към лятото, очаквайки Евро 2024 да има икономически ефект, подобен на онзи от 2006-а, когато едно лудо лято и един чудесен Мондиал доведоха до "бум" по този показател. Данните за онази година отчетливо бяха по-добри от предходните за германската икономика.

Сега ситуацията е трудна, но пък очакванията май ще се разминат с реалностите. Или поне - такива са прогнозите на експертите.

През 2023-а германската икономика вървеше по пътя на рецесия, а по първите данни брутният вътрешен продукт е спаднал с 0.3 процента на годишна база - след отчитане на промяната в цените. Тези данни са на Федералната статистическа служба на страната. Частичното потребление е затруднено и забавено заради инфлация, което прави разликата. За сравнение, през 2022 г. най-голямата икономика на континента отбеляза ръст, макар и малък - 1.8 %.

Снимка: Getty Images

Експертите чертаят още по-мрачни перспективи за резултатите в края на настоящата година. Напълно възможно е икономическите показатели да се влошат.

Това е тенденция, която започна с пандемията. След нея икономическите резултати практически не бележат ръст - или поне, не такъв, който да е значим. Ситуацията за толкова дълъг период от време (вече близо 3 години) напомня за тази след "спукването на борсовия балон" в началото на века.

Евро 2024 идва навреме в това отношение. Всеки такъв форум би следвало да е инжекция с адреналин за икономиката, но голямото предизвикателство пред всяка страна-домакин е да задържи ефекта и да приеме максималната доза от него. Германия го направи през 2006-а, когато световното първенство бе оценено като най-големият футболен-икономически удар в историята. Но този път нещата ще са различни - отново според прогнозите.

Разбира се, събитието ще даде икономически тласък за десетте града-домакини на мачовете на Евро 2024, но това няма да се изрази в растеж на брутния вътрешен продукт в края на годината. Ефектът ще е по-скоро локален, отколкото национален.

Конкретните прогнози също са притеснителни. В Германия потреблението на бира (а това е национална култура) е спаднало с нови 4.5 процента за миналата година, което е тенденция от десетилетие. Числата са - около 8.4 милиарда изпити литра за 2023-а.

Сега се очаква в края на годината да има сходни данни, при условие, че няколко милиона футболни фенове ще минат през страната и ще изпият тонове бира само в рамките на 30 дни. Тоест - тук пък имаме временен, но не и устойчив икономически ефект. От сега е ясно, че нощувките, хотелските и логистичните услуги ще поскъпнат или вече са поскъпнали за дните на турнира, но - и това е нечувано за европейско първенство в последните години, все още могат да се намерят сравнително приемливи като локация и цени места за отсядане. При това в дни на полуфинали (а Дортмунд, където е единият от тях, никак не е голям град).

Снимка: Getty Images

И още: Има билети. Да, да - все още могат да се купят билети за почти всички мачове в груповата фаза.

Най-голям проблем ще имат тези, които опитат да гледат на живо мачове на домакините, на англичаните, Нидерландия, Шотландия, Полша и Турция. По различни причини това са най-големите групи фенове, които се чакат на турнира. Австрийците също ще пътуват масово, но само в дните на мачовете на отбора си. Същото важи за хърватите, италианците, сърбите, словаците, чехите и словенците. Отчасти и за поляците, но те ще са толкова много, че със сигурност ще има и групи, които ще отседнат за по-дълъг период в определени райони. Такива са прогнозните данни.

Британците и "оранжевото" море от Нидерландия са най-голямата икономическа надежда. Очаква се над 100 000 англичани да пристигнат още за груповата фаза, като поне половината ще останат в Германия известно време. Не са "еднодневни туристи". Същото се отнася за шотландците.

При турските фенове нещата са малко по-различни. Те изкупиха всяко място за трите мача в групата им (срещат Грузия и Португалия в Дортмунд, както и Чехия в Хамбург). Но това са основно хора, които са уседнали в страната. Това са местни "турци" - хора, които от години, а вероятно и не първо поколение, вече живеят в Германия. Няма да дадат сериозен ефект върху бизнеса в отделните градове с пътуване, хотели и т.н. услуги, които се събират в понятието "икономически бум".

Да дадем думата и на специалиста. Той се казва Михаел Грьомлинг и е шеф на Института по икономика в Кьолн. Ето мнението му пред "Ройтерс", дадено на 1 май тази година:

"Като цяло съществува малко подвеждаща теория, че големите футболни турнири са икономически значими за страната-домакин. Те са фойерверки, да. Мондиал 2006 бе малко изключение, за щастие на Германия. Но сега е различно.

Да, вероятно немалко потребители ще си купят нов телевизор. Ще се събират на обществени места да гледат заедно, ще пият бира - повече, отколкото ако няма европейско първенство по футбол. Ще харчат пари.

Но това ще е за сметка на други техни разходи от "ежедневните" - на билет за кино, а и ще си вземат братвурст на крак, а няма да седнат в ресторант. Нещата винаги са сходни като тенденция по време на такъв турнир. Потреблението не се увеличава, а се променя като формат. И това не се отразява като икономически "бум".

Ще влязат пари в няколко от стадионите - не са колосални суми, за частични подобрения и реконструкции. Но като цяло те са готови, отдавна построени - "бумът" около инфраструктурата бе преди Мондиал 2006.

Няма да има нови пътища или транспортни връзки, които да се строят, както бе например за световното в ЮАР. Така че и тук нямаме икономическо развитие или движение на средства.

Ефектът от първенството ще е най-вече в това да се повиши настроението в страната, да има позитивизъм, емоции и вълнения - както винаги се случва на голям футболен форум. Усещането за празник, за общност, а и присъствието на толкова колоритни групи като феновете от различни страни, винаги го прави.

Надявам се да има позитивен ефект и за имиджа на Германия пред света, защото и по този показател имаме спад, не само в икономическия сектор."

Всички ние не чакаме турнира по нито една от причините, които изброихме по-горе да вълнуват определени фактори в Германия. Искаме да гледаме футболно шоу.

Но и този аспект не е за подценяваме, когато опитваме да погледнем към Евро 2024 от всякакви възможни ъгли.

Снимка: Getty Images