Формула 1 продължава да е сред най-гледаните спортове в световен мащаб, макар в последните сезони интригата да е почти нулева поради доминацията на Макс Верстапен и "Ред Бул". Болшинството от феновете ликуваха, когато Летящия Нидерландец детронира Люис Хамилтън, но надали са си мислели, че се задава нещо сходно.

Несъмнено F1 е машина за пари, а популярността продължава да расте, особено след влизането на Netflix зад кулисите на надпреварата посредством сериала Drive To Survive. Продукцията генерира нови и нови фенове, както и нови приходи, а както неведнъж сме чували през годините - моторните спортове и по-конкретно Формула 1 е доста скъпо удоволствие.

Кои обаче са хората, които стоят зад десетте тима на стартовата решетка? Ще разберете в следващите редове - дали да имаш отбор при най-бързите е прищявка за всеки милиардер или пък има и други методи за финансиране?

Getty Images

Доминиращият "Ред Бул"

Както може да се досетите, основната движеща сила зад шампионтие в последните години е именно компанията за енергийни напитки. Нейният основател Дитрих Матешиц почина през октомври миналата година, но кончината му не оставя фамилното име далеч от спорта. Неговите 49% дялове в "Ред Бул" бяха прехвърлени на сина му Марк, a пък мажоритарен собственик с 51% е Чалерм Ювидия - тайландски милиардер и също инвеститор в компанията, а и в отбора от Формула 1.

Състоянието на Марк Матешиц е оценявано на $20.7 милиарда, а това на Ювидия - на $20.2 милиард. След смъртта на Дитрих Матешиц, Марк пое ангажимент да продължи делото на баща си, а в следващите три сезон в отбора трябва да влязат най-малко $400 милиона.

Легендата "Ферари"

Най-славният отбор във Формула 1 продължава да бъде воден от клана Аниели, в случая в лицето на Джон Елкан, който контролира най-големия пакет - малко повече от 24%. Фамилията е легендарна в италианския спорт, известна още с връзките си и във футболния Ювентус, 10% са в ръцете на Пиеро - син на Енцо Ферари, а 65.5% са пласирани на фондовата борса.

Getty Images

Отборът попада и под марката "Ферари", която извън Формула 1 се оценява на повече от 38 милиарда евро, като F1 е основната маркетингова платформа на Скудерията.

Тимът няма титла вече прекалено много години (последната е от 2007 година с Кими Райконен), но това по никакъв начин не намалява подкрепата на тифозите и високите очаквания сезон след сезон.

Новата надежда е свързана с доста доброто начало на настоящия сезон, както и с това, че Люис Хамилтън ще кара за "черните кончета" от следващата година. Британецът преследва осмата си световна титла.

"Сребърните стрели" от "Мерцедес"

Собствеността на "Мерцедес" може да бъде описана като "света троица" - по 33 процента държат Тото Волф, шеф на отбора, германския концерн, дал името си на тима, както и основния спонсор в лицето на компанията INEOS.

Волф има изключителен бизнес нюх, като отвъд качествата си на ръководител, през годините е имал акции в "Уилямс", както и в британския автомобилен производител "Астън Мартин", а също така се е занимавал с мениджмънта на различни пилоти през годините.

Снимка: Getty images

Всъщност в момента "Мерцедес" е ребрандираният отбор на "Браун Джи Пи", който бе продаден на германската марка през 2010 година и името му бе сменено.

Няма нужда да се коментират успехите на тима след това, тъй като Люис Хамилтън спечели шест от седемте си титли именно с болидите на този отбор. Първата пък бе за "Макларън Мерцедес".

Французите от "Алпин"

Френският тим носи това име от 2020 година, след като преди това в продължение на пет години бе "Рено", а Жерар Лопес, който даде началото на тима в сегашния му формат, го бе закупил като "Лотус" през 2011-а.

65% от акциите са на фондовата борса, точно както при "Ферари", а миналото лято "Алпин" се сдоби с холивудски инвеститори в лицето на Райън Рейнолдс и Роб Макълхени. Двамата актьори, които нашумяха покрай покупката на футболния "Рексъм", са част от група, която за 200 милиона евро взе 24% от акциите на френския тим.

Снимка: Getty Images

Сред останалтие там са консорциуми, които имат дялове в Милан, Ливърпул и Тулуза във футбола, както и в Бостън Ред Сокс В МЛБ, Питсбърг в НХЛ, както и в тим от НАСКАР.

Тимът тогава бе оценен на 833 милиона евро.

"Макларън"

Британският тим е сред знаковото присъствие във Формула 1 - 12 титли при пилотите и 8 при конструкторите са повече от достатъчно доказателство за това. Създаден от Брус Макларън, сега отборът продължава да е собственост на "Макларън груп" (67%), но сред останалите 33% има интересно присъствие.

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Включително на бахрейнския държавен фонд, който е акционер в тима от 2007 година насам, както и на обществения инвестиционен фонд на Саудитска Арабия, нашумял покрай парите, които наля във футболния Нюкасъл и в елитния голф.

Въпреки наличието на арабски инвеститори, "Макларън" е далеч от шампионските си дни, макар да има проблясъци, но определено липсва постоянството.

"Заубер"

Швейцарците също са постоянно присъствие във Формула 1 откакто Петер Заубер ги вкарва в елита през 1993 година.

Поради спонсорски причини в момента се казват Stake F1 Kick Sauber Team. И през миналия месец официално станаха част от семейството на германския автомобилен концерн "Ауди", който се очаква да започне да работи още по-сериозно с тима през 2026 година, когато ще започне да доставя шасита и двигатели на отбора.

Снимка: Getty Images

Германците започнаха навлизането си в "Заубер" през 2022 година, сделката бе обявена официално през 2023-а, а по непотвърдена информация 25% от акциите са стрували на "Ауди" около $650 милиона.

Компанията вече има свой представител в борда на директорите и постепенно ще увеличава влиянието си докато дойде 2026-а.

Семейният "Астън Мартин"

Семеен не е преувелично твърдение, защото собственик е Лорънс Строл, канадски милиардер, а един от пилотите е Ланс Строл, който е негов син.

Строл-старши взе отбора, когато той бе нашумял под името "Форс Индия" през 2018-а, а след това го преименува на "Рейсинг Пойнт", за да стигнем до ерата "Астън Мартин". Това се случи, след като плати $238 милиона за 16% от акциите на марката автомобили, които кара Джеймс Бонд в легендарните 007 филми.

Снимка: Getty Images

Той обаче не е единственият инвеститор - група негови приятели, разбира се, милиардери, също наливат пари в тима, а през 2026-а година "Хонда" ще се включи като доставчик на двигатели.

Странниците от "Хаас"

Отборът е собственост на Джийн Хаас. Освен с култовия си вече бивш шеф Гюнтер Щайнер, "Хаас" не може да се каже, че е оставил трайна диря във Формула 1 от дебюта си през 2016 година до момента.

Колкото до Джийн Хаас - за него се знае само, че е милиардер, който има сериозен бизнес, свързан с автоматизация. В един момент в отбора бяха наливани руски пари, като дори имаше и руски пилот - Никита Мазепин, но това приключи светкавично.

Снимка: Getty Images

За да се сдобие с тим във Формула 1 той закупи активите на несъществуващия вече отбор на "Маруся", фалирал през 2014 година.

Малките "червени бикове"

Дъщерният тим на "Ред Бул", който през настощия сезон носи краткото име "РБ", допълнено със спонсорско звание, е обвързан с историята на няколко изчезнали вече отбора, включително и този на "Минарди".

Снимка: Getty Images

Тук разпределението е същото, както и в големия брат - 49% са на Марк Матешиц, а останалите 51 на Чалерм Ювидия.

Легендата "Уилямс"

"Уилямс" е синоним на Формула 1, но в момента името е единственото, което свързва отбора с легендарната фамилия. Малко преди смъртта на сър Франк Уилямс отборът бе закупен от американската инвестиционна група "Дорлитън Кепитъл" за около $160 милиона.

След сделката Клеър Уилямс, дъщерята на сър Франк, също си тръгна.

Снимка: Getty Images

Така славният британски тим е с американски мениджмънт в момента и няма изгледи да се върне към славните си дни, в които завоюва 7 конструкторски титли и още 9 при пилотите.

Кои са мераклиите да се появят във Формула 1?

След като "Ауди" ще навлезе изцяло през 2026-а година, друга марка от портфолиото на "Фолксваген груп" също гледа към стартовата решетка.

Става дума за "Порше", като се говори за преговори с "Ред Бул", "Уилямс" и "Макларън", но към момента няма нищо конкретно.

Специалистите сочат, че бившия "Алфа Таури" и понастоящем "РБ", филиалът на "Ред Бул", изглежда като най-добър вариант за германската марка.

Други слухове пък пращат "Тойота" сред кандидатите за слава, докато "Форд" вече обяви завръщането си като партньор на "Ред Бул" от сезон 2026 нататък.

Популярната в автомобилизма фамилия Андрети от няколко години се опитва да влезе във F1, но все без успех.

Следващият им опит ще бъде за 2027-а година в комбинация с "Кадилак".