Култът Монако, епизод №80 - бижуто в Тройната корона (Галерия)
Няма по-уникално състезание във Формула 1 като обстановка и предизвикателство за пилотите
През този уикенд във Формула 1 ще има празнично настроение. А дори тези, които не са фенове на Формула 1, ще се интересуват или поне ще гледат Формула 1. Това е уикендът на Гран при на Монако - нещо много повече от поредния старт за сезона, в който отборите и пилотите спорят за точки и титлата.
Тази класика по улиците на едно от най-чудните и различни места в Европа никога не разочарова. Двата часа, в които гледате състезанието край яхтеното пристанище, казиното, в тунела под хотел "Феърмонт" и по улиците на Княжеството, си заслужават. Дори само заради гледките и атмосферата, която надпреварата предава. Не е като на една от пистите, които са трасе, болиди и някъде далеч, далеч - трибуни.
Тук състезанието е в градска среда, при това - каква!
ВИЖТЕ ГАЛЕРИЯТА С ФОТОСИ ОТ ИСТОРИЯТА НА ГРАН ПРИ НА МОНАКО>>>
В неделя ще е 80-ото състезание Гран при на Монако. Невинаги е било част от Формула 1, защото традицията му стартира през 1929-а, а тогава просто не е имало организацията Ф1.
Тя се появява през 1950-а, като още в първия сезон има състезание в Монако. Само още три от надпреварите от онази дебютна година са в календара и днес - на "Спа", "Силвърстоун" и "Монца".
Първата надпревара е организирана от цигарения бос Антони Ноге, със съдействието на принц Луи II. Той е легендарен управник на тази миниатюрна територия, като днес името на стадиона на футболния тим в Монако носи името му.
Преди 94 години печели британецът Уилям Гроувър Уилямс, а през 1950-а, когато е дебютът като част от Формула 1, победата е за легендарния Хуан Мануел Фанджо.
Големите фигури не са една и две. Греъм Хил е наричан Мистър Монако, след като спечели пет победи в Княжеството през 60-те. Той остава и днес единствен пилот в историята, печелил всички състезания от Тройната корона на автомобилния спорт. Освен Гран при на Монако, тя включва Индианаполис 500 и 24-те часа на Льо Ман. Бижуто в нея обаче е именно край казината и изисканите ресторанти на Монте Карло.
Хил не е най-успешният състезател там - Айртон Сена победи цели шест пъти в Монако, което го прави ненадминат и днес. В десетте състезания от 1984-а до 1993-а само двама пилоти печелят - Сена и Ален Прост, като това само добавя детайл към великото им съперничество.
Този период е пълен с култови събития.
Сена по залез слънце по улиците на Монако - гледка, която се е превърнала в култ за това състезание
През 1984-а Прост води, но Сена бързо го достига под много тежък порой и в отвратителни условия. С други думи - условията, любими на бразилеца. Но състезанието е прекратено след само 31 обиколки заради дъжда и позициите обявени за крайни. Сена е бесен, както винаги, и прави голям скандал.
Четири години по-късно той води убедително и е на път към лесна победа, но пренебрегва инструкциите от бокса: Водиш с много, укроти скоростта и просто дръж темпо. Айортон кара като луд, сякаш гони въображаем болид пред него... И се блъска в предпазна мантинела, губейки глупаво състезанието.
Още четири години по-късно дуелът Сена - Менсъл остава паметен в Монако, а изпреварването, което бразилецът предприема в тунела под хотел "Феърмонт" и днес се счита за един от великите моменти в историята на Ф1. "Той е напълно луд", казва само британецът след края.
Това е едно от двете трасета в настоящия календар с такъв тунел. Другото е в Абу Даби. Третото, което вече не е част от сезона, но е историческо за Формула 1, бе в Детройт. С този символен за състезанието тунел е свързана друга велика история от споменатия старт през 1984-а. Дъждът е ужасен, а Бърни Екълстоун нарежда на местни пожарникари да наводнят с маркучи настилката в тунела, за да е същата тя като в останалите участъци от пистата.
Пилотите са изумени, но не се оплакват - решението им се струва честно.
В тунела видимостта е различна, а особено в слънчеви дни на състезание, влизането в него с огромна скорост е доста рисковано.
Подготовката за всяко състезание в Монако продължава шест седмици, защото е необходимо да се изградят 33 километра предпазни бариери из градчето, както и 20 000 квадратни метра телени ограждения, блокиращи стени от 3600 автомобилни гуми... И трибуните, а това са конструкции, тежащи над 1000 тона.
Трасето е съвсем различно от останалите в календара. Например - целият пробег е много по-къс, само 260 километра. Докато минимумът за състезания във Формула 1 е 305. Но изключението се прави, защото това е Монако. Няма как да има сезон без тази надпревара. Немислимо е.
Тук е и най-бавната част от което и да е трасе в календара. "Фибата" - обратния завой, който е толкова символен, колкото и тунелът, е номер 6 в техническата спецификация на маршрута. Тук скоростта пада до 48 кв/ч.
Няма как да го вземеш с по-голяма.
Няма по-култов завой от "Фибата" - единствен по рода си и най-бавен в целия календар от Формула 1
Снимка: Getty ImagesДнес сигурността в Монако е оценявана като една от най-добрите от всички състезания в календара. Тя се подобряваше след годините, особено след два - къде куриозни, къде доста смразяващи инцидента през годините.
Алберто Аскари водеше през 1955-а, за да излети през едни пясъчни торби, натрупани като ограждение, и да потъне с болида си в залива на Монако. Едва се измъкна от колата, която отиде на дъното. Аскари се отърва и бе измъкнат от водите, като споменът за този плашещ случай бяха счупен нос и извадено рамо.
Точно десетилетие по-късно австралиецът Пол Хоукинс повтори номера, като полетя с болида във водите на Средиземно море. Той пък се измъкна напълно невредим, но в пълен шок от случилото се.
Днес това няма как да се случи. Сигурността е на високо ниво и поне е сигурно, че никой няма да завърши в залива. Е, освен ако не реши да се отдаде на парти на накоя от баровските яхти наоколо.
В неделя отново е онзи момент от сезона, в който всички се интересуват от Формула 1. Дори онези, които принципно не са фенове на състезанието.
ВИЖТЕ ГАЛЕРИЯТА С ФОТОСИ ОТ ИСТОРИЯТА НА ГРАН ПРИ НА МОНАКО>>>