Детайлите от ужаса във Ф1: Как животът на Грожан е бил спасен 4 пъти за 28 секунди

Пилотът успя да каже часове след катастрофата: Не знам как, но съм още жив

Обратно в новината

Коментари - Детайлите от ужаса във Ф1: Как животът на Грожан е бил спасен 4 пъти за 28 секунди | Корнер.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

5-тото е, че стюардите бяха близо и веднага започнаха да пръскат с пожарогасители - така значително намалиха пораженията от огъня. Ама за тях никой нищо не каза...

то 99%от произшествията във Ф1 са с участието на този нещастни -Отдавна трябваше да е изгонен.

Спомням си за Елио де Анджелис 1986 в Ла кастелет на частни тестове. Счупва му се едно от предните крила колата е на екипа на Brabham TB55 проектиран от Гордън Мъри. Катастрофира, запалва се. Маршалите с къси шорти и тениски с къс ръкав не могат да направят нищо за пилота, той се задушава. Част от другите пилоти казват на Ален Прост направи нещо да го измъкнем, а Прост само казва не мога, не мога.

Този е най-дълго състезаващия се некадърник в историята на Формула 1. Има вина и за този инцидент. Нямам обяснение как се задържа. Да се радва, че оцеля. Не е благодарение на неговите действия и заслуги.

След якото комоцио, което неминуемо е получил, дано му дойде ъкъла!

Голям късмет, че мина целия кокпит от другата страна! Ако беше уцелил стойката на мантинелата, или беше заклещен в нея или ако бяха гуми.. нямаше да може да излезе. Голям късмет!

Мисля, че благодарение на процепа между мантинелите, откъдето успя да се промуши кокпита му е жив...ако се беше забил без убиване на скоростта, никакви халота, колани нямаше да го спасят..

Радвам се, че Грожан оцеля, беше наистина стряскаща картина. Но, вина за инцидента има изцяло той самия, това беше поредния инцидент на който той е инициатор, а за съжаление този беше изключително тежък. Дано накрая си вземе поука и спре да шофира толкова детински. Гледах повторенията от всички възможни ъгли и не мога да повярвам, че предприе толкова абсурдна маневра. Дано да му е за урок!

"Гледах повторенията от всички възможни ъгли и не мога да повярвам, че предприе толкова абсурдна маневра." Като си гледал от всички възможни ъгли, не може да не си забелязал, че болидите пред Грошан като по команда се струпват в лявата част на пистата, за да вземат завой №3. Той обаче има повече скорост, дясната част на пистата остава празна, а след бързия завой следва дълга права с нов десен завой накрая. Според мен решението му да се промуши вдясно е разумно; избягва възможността от меле след сблъсък на автомобилите пред него и може да спечели позиции. Съвсем друга работа е, че Квят след него вече предприема същата маневра и затова закача задната дясна гума на Грошан. За мен най-озадачаващото е реакцията на французина след удара с руснака. Като че ли в първия момент няма опит за спиране или за промяна на посоката, което е необяснимо, предвид това колко бързи са рефлексите на тези момчета. Следи от гуми се виждат чак върху боята между пистата и мантинелата. Интересно е дали Грошан има спомен от катастрофата и какво ще разкаже.

Прав си само до някъде. За да избегне струпването, трябваше да върне газта, а не да се опитва да се промуши пред друга кола, която само преди секунди е била до него. През цялата си кариера във Формула 1 Грожан е водил много битки в средата на колоната, където е най-напрегнато. Има голям опит и трябваше да се досети, че Квият ще опита да направи същото като него. Явно адреналинът на надпреварата му изигра лоша шега в този случай. Но най-важното е, че е жив и здрав и по всичко личи, че ще се възстанови.

Ей, голям анализатор си! Кога слезе от болида, че се изказваш с този поучителен тон "Тенчев". Осъзнай се, тук всеки има право на мнение! А, че твоето не е правилно и изписването на Грожан с Ш е просто забавно! Искаш нещо друго, да ни кажеш ли?

Твоят коментар ме накара да потърся наистина кадри. Абсолютно съм съгласен че Грожан е виновен след като изгледах видеата. На камерата от въздуха се вижда най-добре. Той засича колата от дясно на него като дори направо си се блъска в нея бих казал, тк тя е буквално изравнена с него. Тя го завърта и болида излита странично Грожан няма никакво време и място за реакция преди сблъсъка с мантинелата. Модерните технологии и процедури за сигурност го спасяват + малко късмет. Светкавична реакция на всички маршали също така. Евала и за тях. https://www.youtube.com/watch?v=iSxGxecQ8As

Грожанчо е най доброто dummy използвано за краш тестове до сега....

като спорт формулата ми е доста скучна може би щото нямам допуск до такива коли и никога няма да имам затова ми е скучно да ги гледам как се въртят по пистите и сегиз тугиз се вмъкват един пред друг в завоя но едно неможе да се отрече иновациите от формулата влизат след години при серийните автомобили и малко неразбирам шматоците дето я следят и четът и слушат като гламави какви неща има във Ф1 а карат опел астра с газова уредба и теглич за ремеарке муахаха

Явно толкова ти сивото вечщество и няма как да разбереш с твоята астра на газ но понеже си гледал повече филми за възрастни много неща не си разбрал например за гумите и други техничски подробности които важат за всяка кола та и за това такива като теб се спират често в някое дърво

Купи си АЛФА. Там технологиите са F1.

Статията е пълна с фактологични грешки и си личи, че е писана от човек, който хала хабер си няма от Ф1. 1. Монокока на пилота е от специално подсилен карбон, а не от титании. От титании е само халото. 9 килограма титании. 2. Възпламененото гориво не е от резервоара, а вероятно от разкъсаните горивопроводи под високо налягане или горивния колектор. Ако се беше възпламенил резервоара със 100 кг. гориво в него и Гросжан, и някои от маршалите зад мантинелата, щяха да са пътници вече. 3. Не маршалите помогнаха на пилота да прескочи мантинелата, а доктор Йън Робъртс от медицинския автомобил. А шофьора на колата - Алън ван дер Мерве се включи с пожарогасител да помага на маршалите.

Не се казва, че нещо е направено от карбон (въглерод), защото звучи смешно. Монокока е ПОДСИЛЕН вероятно от листове карбонови нишки формовани със специални смоли, ама едва ли е само това. Все пак видяхме на какво трябва да издържа. Сигурно в нета пише, ама да четат по-любопитните. А иначе си абсолютно прав относно качествата на спортните журналисти у нас.

Съгласен. Просто термина “карбон” е популярното название. Иначе материалът всъщност е микс от няколко слоя карбонови нишки с различна струкура, които се редуват за по-голяма здравина - гладки и с гребенна форма, допълнително са смолите и други слоеве от композитни материали, а отпред в краката има и зона подсилена със слоеве кевлар, за да не може елементи от предното окачване да пробият монокока и да наранят краката на пилота.

"ама едва ли е само това" Две черупки от формовани карбонови нишки с кевларена плънка помежду им, за да предпазва от пробождане. http://www.formula1-dictionary.net/monocoque.html

Сега научи и как се пише името на елемента титан и си готов за шеф на формулата.

Не знам дали ви направи впечатление, но факта, че мантинелите не се правят да си останат непокътнати при удар (както много коментират когато видят разскъсана мантинела у нас), а се смятат до колко да поддадат. Това също му спаси живота. Разбира се ако имаше и някоя гума отпред...но това да си го анализират отговорните люде на ФИА.

У нас има друг проблем - мантинелите като поддадат и си остават така за неопределено време. Иначе, дали ще се удариш в стена или неподддала мантинела е едно и също. У нас някои хора като видят и смачкана кола си мислят, че не е качествена. А идеята е да се смачка колата и да обере енергията на удара а не хората.

Ако бяха гуми и беше заклещен в тъх, нямаше да се измъкне!

...имам предвид, че ако бяха гуми самия удар в мантинелата вече щеше да съвсем с груго "же" и едва ли щеше колата да се разцепи и запали. Ама това са си непрофесионални коментари все пак.

При 53G според мен тялото му щеше да се втечни и да излезе цялото през процепа на каската !

Не е така. Тези 53G са моментно пиково натоварване, което е само за няколко стотни от секундата. Сензорите в колата на Кубица при прословутата му катастрофа в Канада бяха отчели над 90G.

Не бе чак на такава скорост, че вече бе загубен контрола и там още не бе ускорил както би било в края на правата.

Напълно съгласен съм! 1G е 9.8 м/сек! Хайде да сметнем 53G колко м/сек са и колко километра в час! Нещо куца в данните!

Грешиш! 9.8 м/сек2. Не изпускай тази малка двойка

Този трябва да приключва с Ф1, изгори си всички възможни животи с тази безумна маневра...оттук нататък не трябва да се качва на нещо по-бързо от тротинетка.

Браво! Такова G 53 направо му е уголемил оная работа от инерционните сили! Тея чуват ли се какви ги пишат?

Така става , като се чете само фейсбук, а не се ходи на училище. Дали да ти обясня къде ти е грешката...не по-добре да те посъветвам да идеш да завършиш училище горе-долу от 6-ти клас нагоре поне до 9-ти.

Я да видим сега кой е ходил на училище! Образованият, 1G = 9.8 м/сек! Смятай от тук нататък, да видим! :-)

А като можеш да смяташ знаеш ли скоростта или наизуст я слагаш?

Адмирации и за стюардите.

Честно казано и аз бях против системата Хейло, защото препречваше видимостта , като и през ум не ми минаваше, че е предназначена да пази пилота да не навлезе челно мантинела или друг автомобил. Това е най- сериозната катастрофа от времето на трагедията с Аертон Сена и катогорично най- смъртоносната. Факт е и това, че спасителния екип буквално догони Грожан и вече го пръскаше, когато се готвеше да прескочи. Така , че и екипът имаше голямо значение.

Не искам да спекулирам, но може би ако Хейло-то беше измислено по-рано, Жул Бианки щеше още да е сред живите. Човекът загина от травмата на главата, останалата част от тялото му беше добре. Иначе по ирония на съдбата, Хейло спаси няколко от пилотите, които най-много го критикуваха.

...след катастрофата с Жул Бианки се "разтръгнаха" нещата.

Търся два таса за ВАЗ 2101 запазени, че някой снощи ми ги цунал пред входа.

От мен имаш един - намерих го вчера в мазето. Къде да ти го доставя?

... та Рос Браун казва, че надали се е взривил резервоара - все пак в началото на състезанието там има 100л (по регламент) гориво и взривът щеше да е много по-голям. Това, което се запали, най-вероятно беше горивото в горивната система - няколко литра - и може би масло, но не и самият резервоар.

Моля, правете разлика между 100 литра и 100 килограма гориво!

Само,че са 100КГ. а не литра което е доста различно-1л.=0.853гр.

Експертът от Форбс е описал много професионално и драматично ситуацията. Всичко във Формулата са върхови технологии. Това са САЩ и ЕС технологии и няма нищо по- добро в света. така е във всичко. Така са и ваксините против коронавирус. И има едни невъзможно малоумни български тулупа , които не вярват в нищо и мозъкът им е като на пиле.

За технологиите във формула съм съгласен, но това включване с ваксините няма никаква логическа връзка. В същия ред мога да кажа, щом формула използва върхови технологии, значи на Слънцето има вода. Замисли се малко, преди да цитираш БТВ

къде намеси и ваксини и тулупи тука, бре? Остави поне тази тема чиста от Ковид!

САЩ си имат други спортове, които са доста назад технологично. Във Ф1 няма US отбори, няма и пилоти. Ford по едно време пробваха, но всичко за Ford се правеше в Англия. Както и за много от японските отбори. Японците поне имат инженери и конструктори. А и пилоти от време на време. Та по-скоро са ЕС и японски технологии.

Защо имам странното чувство, че авторът изобщо не знае какво преписва. Например, едва ли би възхвалявал "хейло" системата, приписвайки и нечовешки способности, ако си беше направил труда да прочете какво е това. Разбира се, карбоновата пръчка, стояща над главата на пилота е попречила същата да бъде отнесена, но все пак тук няма нищо магическо.

Абсолютно вярно е.За 53g ....как изобщо е жив.Колко сигурна е станала колата.отдавна не бяхме виждали такъв огромен пожар.Той най ме уплаши.Помислих че Грожан умира.можеше да е в безсъзнание и да не може да излезе сам.На негово място бих пуснал един фиш от тотото.Най вече мантинелата трябва да бъде сменена.колата не трябва да преминава през мантинелата.За мен това е основния проблем заедно със факта,че там тя е наклонена спрямо трасето.Мисля,че 3 редици гуми с облицовка и промяна на наклона на мантинелата ще помогнат.

Какъв фиш? Изхарчил си е късмета за следващите 50 години :)

Почти съгласна. Но тези предложени 3 редици гуми най-много да го отблъснат обратно на пистата и ако не е от последните някой друг ще го размаже. Някой да забеляза общия участник и в двата инцидента на нон-финиш?

как 3 реда гуми ще отблъснат братно на пистата 750кг болид летящ с 200 км/ч към тях?! Това няма как да стане... но със сигурност нямаше да разцепи мнтинелата и да мине през нея. Голям късмет за Грожан... това е предупреждение от съдбата. Той и без това след края на този сезон щеше да се отказва от F1

Само на наще жалки коментарори по диема им отне 3-4 минути да асимилират , че се е случило нещо страшно преди това си се смееха и плямпаха глупости!!!! Трябваше да ги уволнят още в ефир!!!! Бездарници!!!

Особено има един който се казва Момчил Манчев не дава думата на останалите и само глупости коментира а като започне да възхвалява хамилтън мед му капе от устата........такива има и във футбола,харесват си даден отбор и все за него си говорят и за това спирам звука доста често като разбера кой е коментатора

да те наричат в ефир е по-подходящо за "Семейни войни". А иначе колкото повече коментаторите, толкова повече се увеличава логареята им.

И после отиваш да караш ски....

Абсолютно всеки професионален спорт е рисков-повече или по-малко но в желанието за по-добър резултат риска се увеличава и те си го знаят много добре....адреналина е на макс

Всичките тези технологии са напълно излишни. Може само да се насмъркаш или да пиеш няколко водки и ставаш най-добрия пилот и също безсмъртен. Всеки който е карал с над сто в града ще Ви го каже, освен ако някой спрял тъпак не го е убил нарочно .

"Ако не бе тя, носът от карбон..." Квой туй "карбон", бре тъпаци?! Погледнете в речника преди да пишете простотии!

Малий, колко минуси! А бре, тъпаци, в българския език дума "карбон" няма! Що тъй мразите родния си език?! Май наистина в тая държава дебилите са около 80%.

"карбон" казват заради въглеродното име на английски а не на руски тъпако!

Защо се премълчава че всичко това е българско изобретение?

Кое е българско изобретение?

Всичко онова което спаси живота на Гросжан! Провери като не вярваш, американецо!

той се шегува бе

Руско е, Русия е най-напред във всички технологии! Без руските учени и технологии F1 нямаше са я има! Мда.

Не знам какъв беше този зор от последен да стане предпоследен.

Катастрофата беше направо нереална. Изглеждаше много по тежка от тези на Сена и Раценбергер, а също и тази на Жул Бианки. Кокпита буквално беше пробил мантинелата, откъсвайки се от задната част на колата. Ако Грожан беше изпаднал в безсъзнание, не мисля, че щеше да оцелее. Добре, че това не се случи и успя да излезе от това, което беше останало от болида. Всеки един критик на HALO трябва да замълчи след тази катастрофа. Ако HALO не съществуваше, Грожан просто щеше да бъде обезглавен при тази катастрофа

При Сена за фатално се счита откъснала се гума, която го удря по каската. На предният ли ден умира друг пилот, по-неизвестен. След това променят закачването на гумите, да не се разлитат лесно така. Тук сигурно защото гонят да са леки, са колите основно от някакъв алуминия и то не много дебел и здрав. Ники Лауда, трябва да е преживявал тежка катастрофа с изгаряне, че си му личеше по лицето и част от ухото му липсваше и бе деформирано.

Тази изглеждаше ужасяващо. Много по-тежка от тази на Сена. Но днес системите за сигурност в болид на Ф1 са без аналог и това е причината Грожан да е жив. Лауда катастрофира на Нюрбургринг, като пораженията по лицето му са от тази катастрофа

Всъщност при смъртта на Сена, се нарича черен уикенд. Първо се блъска петъка Барикело и си чупи ръката. Съботата загива новак Роланд Раценбергер, който имал едва 2 старта във Ф1 преди това. И неделята Сена.

Сена го уби кормилния лост, който му се заби в каската, какви гуми.

При Сена смъртта настъпва от счупеният кормилен лост - никаква гума не играе там. При Лауда катастрофата е не по-малко ужасяваща - има клипчета. Спират други състезатели да му помагат. А пожарният автомобил е модифицирано Порше, на което под предния капак са монтирали разните там противопожарни работи. Грожан трябва курбан да прави всяка година на тази дата.

Хамилтън как не се е изказал по темата?

E, как няма да се изкаже Хамилтън? Изказал се е: "Кадрите от катастрофата на Грожан бяха шокиращи. Ние наистина поемаме рискове, когато се качваме в болида. Можеше да е много по-лошо. Това ни напомня - на нас и на хората, които гледат, че това е опасен спорт. Станалото демонстрира и невероятната работа, която Формула 1 и ФИА са свършили", коментира след финала световният шампион Люис Хамилтън, който спечели в Бахрейн.

А нещо за расизма ?

След като е французин името му се произнася РОМЕН ГРОЖАН.

Roman Crash-on

Имам колега с това име и му викат нещо като Рома, с ударение на А, ест. с мнооого френско Ръ. Тааа, нито е Ромен, нито Румен... А Грожан също е бг смехория. Имаше е едно детско филмче Тин-Тин на бг, е никога няма да се сетят така щото е Тан-Тан. А пък за запознатите с футбол, малкия но известен Гин-Гам по бг, тук е ГанГон и пак хич и няма да зацепят и ред други небивалици...

Ром[е]н, “ЕН” се произнася носово, но не и “РомА”, а по правилата за транскрипция на български е просто РомЕн. :-)

По-добре да ходи да пали свещ!

По-скоро свещ би трябвало да пали този пилот, през предната лява гума на когото прелетя като метеор гриз-жана...!!! Дааа...!!!

платено съобщение?