В четвъртък играчи, треньори, фенове и служители на германския клуб РБ Лайпциг се събудиха с гордото усещане, че са част от 16-те най-силни отбора в Европа. С 4:0 срещу Шахтьор, отборът влезе в осминафиналите на Шампионската лига и чака жребий в понеделник.

Недалеч, в австрийския Залцбург, се събудиха като част от елиминациите в Лига Европа, след като не успяха да сторят чудо и да бият Милан като гост (0:4) в решаващ мач, който също ги пращаше на осминафинал в най-силния турнир. И все пак - Лига Европа, не е никак зле.

Днес, а и от седмици вече, Макс Верстапен се чувства горд двукратен пореден шампион във Формула 1, новата суперзвезда в този спорт.

Какво е общото ли?

Част са от най-модерната и успешна спортна империя на новото време. И тази, която не знае какво точно я чака в близко и малко по-далечно бъдеще. Защото краят на спортното чудо, създадено от компанията "Ред Бул", може да се окаже близък.

Поне в този му вид.

Причината е, че преди дни от света си отиде Дитрих Матешиц, който я създаде.

Снимка: Getty Images

Австрийският магнат почина на 78 години, след като води дълга битка с рака. Неговата идея, подкрепена с парите от компанията, която съоснова преди 35 години, редом с тайландеца Чалео Йовидиа. Азиатецът е автор на рецептата и оригиналната енергийна напитка, Матишец е човекът, направил такъв маркетинг на бранда, че днес той да продава по 6 милиарда кенчета на година и да прави оборот от около 8 милиарда евро.

Австриецът има 49% от компанията, тайландецът е с 51. Но Дитрих бе човекът, който настояваше на спортната империя, която започна да изгражда от средата на първото десетилетие на новия век. Тайландците са напълно извън тази част от дейността. На тях спортът е далечен, той е идея, инициатива и страст на партньора им. И то - никак не евтина страст, но и такава, която носи големи дивиденти като популярност, позитивен имидж и т.н. Спортната империя е изградена не е само със спонсорство на атлети от друго измерение, на отделни прояви, на екстремни спортове. Но и с навлизане в джунглата на най-популярните и скъпи такива - Формула 1 и футбол, където традициите вече не са това, което бяха.

През сезон 2005 се появи "Red Bull Racing" - отбор във Формула 1, който веднага афишира амбиции за призовите места. Днес има 6 шампионски титли при пилотите - четири на Себастиан Фетел, две на Верстапен в последните два сезона. Матишец често бе в бокса на големите състезания, снимаше се с шампионите си, говореше с екипа, с механиците, бе близо до проблемите на тима. Запален по Ф1, австрийският милиардер не пестеше сили и контакти за славата на този отбор.

Снимка: Getty Images

Футболните му увлечения не са по-евтини, като през 2006-а се появи Ред Бул Залцбург, наследник на славния някога австрийски Аустрия Залцбург, а после носил името Казино Залцбург. Скандалите тогава бяха големи и местните фенове си основаха нов клуб, кръстен отново с коренното Аустрия. В протест срещу милиардите на боса на енергийните напитки.

Днес обаче неговият отбор е константа в Европа, играе постоянно в груповите фази, че и отвъд, на турнирите на УЕФА. Има 13 титли на Австрия след влизането на Матешиц, като девет са поредни в серия, която продължава и в момента.

РБ Лайпциг в Германия е обект на омраза, създаден по изкуствен път през 2009-а, минал през дивизиите и днес елитен фактор в Бундеслигата. Именно затова феновете на останалите отбори не го понасят, а точно покойният бос бе обект на най-голямата им ненавист.

"Най-мразеният човек в германския футбол", го нарече "Билд" преди няколко години. И разкри, че компанията му е финансирала с допълнителни инжекции под формата на заеми трансферната политика на двата клуба - австрийски и немски, като сумите са стигали до 200 милиона евро на сезон. Това, разбира се, няма как да е равнопоставеност с клубове като Майнц и Фрайбург, например, опитващи се да правят солидни и боеспособни отбори харчейки това, което изкарват.

Зад обвиненията и милиардите, наляти за елитен, успешен бизнес модел в спорта, някак скрити остават положителните неща. Оставяме настрана Формула 1 - отдавна превърнала се в надпревара на големи инвестиции и високотехнологични открития. Във футбола Залцбург и РБ Лайпциг станаха пример за политика и стратегия.

Снимка: Getty Images

Млади играчи, взимани с невероятна скаутска система в Южна Америка, Африка и Азия. Разбира се, помага и сателитната политика, създадоха се Ню Йорк Ред Булс, Брагантино Ред Булс в Бразилия, както и клуб в Гана. Но е факт - системата работи и през нея минаха играчи като Садио Мане и Ерлинг Холанд.

Тренировъчните комплекси на двата клуба са абсолютният връх в този бизнес. Реал Мадрид, Ливърпул, Манчестър Юнайтед (тепърва ще строи) и Интер пратиха хора за ноа хау, изграждайки своите бази. За да ги направят по модела на империята на Матешиц. Образцови места, разполагащи с всичко необходимо за успех.

Състоянието на покойния бос се оценява на 27 милиарда долара, но не е ясно какво ще стане с империята му след неговата кончина. Теориите, които от дни вървят в медии в Австрия и Германия са няколко:

Фамилия Йовидиа решава, че този разход - а той не е никак малък, около 650 милиона евро на година за спортен маркетинг, заплати, спонсориране на големи прояви, отделни атлети и отборите във Формула 1, футбол, НАСКАР и т.н., просто може да бъде спестен. 320 милиона евро е само маркетинговата и спонсорската кампания на година, останалото са големи суми за заплати на цели армии от служители, които в момента са в неведение какво ги чака.

29-годишният син Марк Матешиц, готов за наследник в бизнеса на татко си, е също запален по спорта. Той вече е на преговори при тайландците, съобщи в сряда The Athletic.

И иска от тях картбланш да продължи делото на Дитрих в досегашния му обем. Това е вторият вариант.

Снимка: Getty Images

Третият е хибриден. Спонсорските договори остават, но се търсят купувачи и основни собственици на футболните клубове, което може и да се окаже лесна задача, при инфраструктурата и работещите, печеливши системи, изградени в тях. Матешиц-младши обаче няма да има думата вече за големите решения, назначенията на директори и ръководители, както досега бе с татко му.

Засега няма индикации да се търси купувач на отбора във Формула 1, но и това не е никак изключено. Защото там разходът е най-голям, а възвращаемостта - най-малка. Защото футболните отбори могат да печелят от парите на УЕФА и трансфери. Верстапен не може да бъде трансфериран срещу тлъста сума, дори да има желание за това. 

Това може да промени много неща. Със сигурност такива промени ще има, въпросът е дали от Азия няма да решат, че спортната империя не е нужна на бизнес империята. Би било леко странно, честно казано, но изобщо не е изключено при размерите на разходите.

Казват, че спортът и маркетирането му са лицето на компанията за енергийни напитки пред света. И са толкова добра сделка, колкото - например, онази на "Кока-кола" с Дядо Коледа, знаете.

И въпреки това, времената са несигурни. Смъртта на Матешиц оставя повече въпроси за бъдещето, отколкото отговори.

Поне в спортната империя на един огромен бизнес динозавър.

Снимка: Getty Images

Снимка: Getty Images