Осем стадиона ще приковат вниманието на милиони по света в периода от 20 ноември до 18 декември. Толкова на брой са съоръженията, които ще приемат мачовете от най-скъпото световно първенство в историята досега.

Домакинството на Мондиал 2022 струва на Катар около $200 милиарда, което е в пъти повече от който и да е друг шампионат.

Футболни оазиси в пустинята.

Така може да бъдат определени арените на предстоящите битки. Желанието на организаторите бе спортните съоръжения да се превърнат в отражение на редица различни исторически и културни аспекти на Катар като държава и нация.

За първи път всички стадиони са толкова близко един до друг - най-голямото разстояние между две арени е скромните 55 километра.

ГАЛЕРИЯ НА СТАДИОНИТЕ В ПУСТИНЯТА ВИЖТЕ ТУК >>>

"Халифа"

Снимка: Getty Images

Няма такъв, който да е с капацитет под 40 000 места, а безспорно най-впечатляващи са двата най-големи - съответно "Ал Байт" (60 000) и "Лусаил" (80 000), които ще приемат първия и последния мач на турнира. Тази неделя на "Ал Байт" домакините ще открият надпреварата с двубой срещу Еквадор, докато след близо месец на "Лусаил" ще стане ясно кой ще вдигне така жадуваното отличие и ще се нарече "световен шампион".

А месец е достатъчно време, за да могат домакините да завършат продължаващите все още строителни дейности наоколо.

НАЙ-ДОБРИТЕ КОЕФИЦИЕНТИ ЗА МАЧА НА ОТКРИВАНЕТО И ВСИЧКИ ДРУГИ ТЪРСЕТЕ НА SESAME.BG

"Ал Байт" се намира на 35 километра от столицата Доха и впечатлява с това, че има подвижен покрив. Открит преди по-малко от година, стадионът може да се похвали с това, че на 10 декември 2021 година 63 439 фенове гледат на живо срещата между Катар и ОАЕ.

Друг любопитен факт е този, че по трибуните има и хотелски стаи, които ВИП гостите могат да наемат и директно от тях да следят случващото се на терена, защото гледката е именно в тази посока. В рамките на първенството тук ще се изиграят общо девет мача - повече от всички, провели се досега на същото място, които са пет на брой. След приключването на световното част от седалките ще бъдат демонтирани, за да бъдат пратени за спортна инфраструктура в други държави. На освободилото се място пък ще се появят още хотелски стаи.

"Лусаил" е най-големият стадион в страната със своите 80 хиляди седящи места. Строежът му продължава четири години - между април 2017 и април 2021, а през септември тази година бе и официалното му откриване с мачове от "Саудитско-египетската Суперкупа". Ситуиран е на 23 километра северно от Доха, а точно както и останалите стадиони на световното, ще бъде охлаждан посредством слънчева енергия и ще има нулев въглероден отпечатък. Част от нещата, с които катарците се опитват да изкупят онзи гняв, който продължава да се стича в тяхна посока отвсякъде заради ужасяващото отношение и условия за работниците-строители по време на подготовката за шампионата.

"Еджукейшън Сити"

Снимка: Getty Images

"Eджукейшън Сити" пък е стадионът, който се сдоби с прозвището "Диамантът в пустинята". Построен в един от кварталите на столицата Доха - "Ал Раян", а месеци преди старта на Мондиал 2022, два мача там изиграха и националите на България. Те загубиха контролите си с Катар и Хърватия, като по трибуните с капацитет 45 350 места феновете не бяха особено много. Програмата отрежда на тази арена осем мача - шест от групите и два от елиминациите, коефициентите за които може да видите тук. 20% от материалите за строежа му са изцяло "зелени".

"Ахмад бин Али", по-известен като "Ал Раян", също се намира във въпросния квартал на столицата и носи името на Ахмад бин Али Ал Тани, емир на страната между 1960 и 1972 година. Първоначално е бил с капацитет от 21 282 седящи места, но през 2015 година е разрушен, за да бъде построен отново, но вече с повече от двойно по-голям капацитет. И в непосредствена близост до най-големия търговски център в страната.

"Халифа Интернешънъл" е националният стадион на Катар, който е построен още през 1976 година, но след това претърпява две реновации, съответно през 2005 и между 2014 и 2017 година. Неговият капацитет е 45 416 места, а вече е бил домакин на няколко значими събития през годините, като например Азиатските игри през 2006, както и световното клубно първенство през 2019 година. През същата година приема и световното първенство по лека атлетика. На 17 декември "Халифа Интернешънъл" ще приеме спора за третото място, a също така Англия ще дебютира в Катар именно на този стадион - на 21 ноември срещу Иран, като "трите лъва" получават абсолютно преимущество, което може да проверите тук - 1.37 за победа на Англия.

Останалите три стадиона са "малчугани" в сравнение с другите, защото са с най-малък капацитет - по 40 000 всеки.

Това са "Ал Тумама", който се намира в непосредствена близост до международното летище "Хамад", "Ал Джануб", както и "974", който категорично е най-интересен от всички, защото е... временен. Шампионите от Франция ще изиграят първия си мач на "Ал Джануб", като напълно очаквано са фаворит срещу Австралия - коефициентите може да видите тук.

Да, точно така, "974" се казва така, защото е изграден от 974 рециклирани контейнера и ще влезе в историята като първото временно съоръжение на световни футболни финали. И защото +974 е телефонният код на Катар.

След края на Мондиал 2022 ще бъде разглобен и пренесен до Малдонадо, където пък отново ще има шанса да приеме мачове от световно, стига Уругвай да спечели с кандидатурата си за 2030 година.

За транспортната инфраструктура също е помислено. Арабската купа през 2021 година служи като генерална репетиция за световното. Метрото на Доха работи на пълни обороти, пътната мрежа е обновена и разширена, а освен това над 800 електрически автобуса ще помагат за придвижването на феновете между точка "А" и точка "Б".

ГАЛЕРИЯ НА СТАДИОНИТЕ В ПУСТИНЯТА ВИЖТЕ ТУК >>>

"Миналата година тествахме всичко, за да сме сигурни, че ще сме подготвени напълно и ще бъдем възможно най-ефективни в планирането на турнира", казва един от говорителите на събитието.

Влаковете в метрото са редовни, чисти (съвсем нови са) и имат дори... "ВИП вагон", в който има по-хубави седящи места и са малко по-скъпи от нормалните. Също така има и нещо традиционно за мюсюлманския сват - вагон единствено за жени и деца. И всичко това - на цени от около 75 цента, доста по-евтино возене от... лондонското метро, да кажем.

Транспортът из Катар по време на Мондиала определено няма да е най-скъпото перо. 

"Стадион 974"

Снимка: Getty Images