Въпреки трудностите на терена: Юнайтед остава пред Реал като футболна марка №1
Барселона, Ливърпул и Байерн допълват топ 5 в класацията
Манчестър Юнайтед остава футболна марка №1 в света, въпреки че на терена нещата не вървят никак добре за "червените дяволи".
Класацията на "Sportico" - агенция за икономически анализ на спортни данни, обяви 50-те клуба на планетата с най-висока стойност.
Факторите, които подреждат отборите в списъка, са най-вече оборот за година и генерирани приходи от телевизионни права и маркетинг, и глобална популярност. Но са използвани и инструменти, които добавят стойност към определени категории в отчетите на клубовете, правейки ги още по-скъпи.
Нещо като евентуално оценяване на всеки от тях, ако му предстои продажба на нов собственик.
На върха е Юнайтед - 6.2 милиарда долара. Това вероятно е много близо до хипотетичната пазарна стойност на организацията, тъй като неотдавна сър Джим Радклиф плати огромна сума - 1.3 милиарда лири, за 25 процента от клуба. Ако го умножим по четири, получаваме 5.2 милиарда лири или някъде около сумата в добари, която е изчислил "Sportico".
Втори е Реал Мадрид - 6.06 милиарда долара, като обаче се очаква догодина тази стойност да е в посока нагоре, след като влезе в пълна функционалност за цялата финансова година и стадион "Сантяго Бернабеу", вече в новия му вид. Той ще носи съвсем други приходи на клуба от всеки домакински мач, музей, концерти и всякакви други прояви. Вероятно след 12 месеца Реал ще е на върха в класацията.
Трети е Барселона - 5.28 милиарда долара. Но каталунският клуб е оценяван високо като марка, докато проблемите с приходите и оборота му продължават. Барса продължава да генерира огромни пари, но и харчи страшно много - за строящия се нов "Камп Ноу", както и за раздутия бюджет за заплати в първия тим. След година вероятно сумата срещу името на този клуб ще е по-ниска.
Следва Ливърпул - 5.11 милиарда долара, като тук посоката вероятно ще е нагоре догодина. Тогава вече ще се види ефектът от функциониращата напълно нова трибуна с 9 хиляди места, която бе добавена към стадион "Анфийлд". А и се очаква клубът да спечели добре от участието в Шампионската лига, към което се завръща след година пауза.
Байерн е пети - 4.8 милиарда долара. Баварците са константа а стойностите почти не помръдват в последните години, което може да бъде счетено като огромен успех. Защото клубът е в неравностойна позиция спрямо Барса, Реал и английските грандове, като телевизионни пари. Правата в Бундеслигата се продават далеч по-евтино от тези в Испания и, особено, в Англия. Но Байерн продължава да е суперклуб и марка, която не пада от топ 5.
Челната десетка се допълва от Манчестър Сити (4.75 млрд. долара), ПСЖ (4.058 млрд. долара), Арсенал (3.91 млрд. долара), Тотнъм (3.49 млрд. долара) и Челси (3.47 млрд. долара).
Любопитно, от номер 10 до номер 20 откриваме и имена на клубове от Мейджър лигата на САЩ - ФК Лос Анджелис е 15-и, като е със стойност 1.15 милиарда долара. Атланта е №17, Интер Маями е №18 (и ще напредне доста след година - по ясни причини), ЛА Галакси е 19-и, а Ню Йорк Сити е 20-и.
Причината - пазарите откъм фенове в тези градове и около тях, огромният интерес към клубовете от спонсори, а и нарастващата популярност на лигата.