Идеята, че рано или късно жена ще седне в болид от Формула 1, от няколко години се е превърнала в тема на общността около автомобилните спортове.

Няколко имена се въртяха в пространството като евентуални модерни наследнички на митичните Мария Тереса де Филипис и Мария "Лела" Ломбарди, но засега влизането на дамско име в списъците на пилоти в съвременната хипер технологична ера на Ф1 се отлага.

Де Филипис е първата, която някога е стартирала в Гран при - през 1958 и 1959 г. в отборите на "Мазерати" и "Бера-Порше". Успява да стигне до три старта, но не печели точки.

Ломбарди записва 12 участия в състезания през периода 1974-1976 г., като дори печели половин точка (поделена) и е единствената жена, която може да се похвали с такъв актив.

Днес спортът е много различен, а преминаването на един пилот през етапите до Формула 1 - Светая светих на моторните надпревари, не е само крачки по развиването на таланта му.

Амна ал Кубаиси води колоната на поредното състезание от Ф1 Академия

Снимка: Getty Images

Необходими са много пари, много силно лоби, много контакти...

Примерите с попадането на руснака Даниил Квят сред асовете на Ф1, или тези на Ланс Строл, Ландо Норис и Никола Латифи, не са изключения. Наричат ги дори "богаташки синчета", въпреки че някои от тях не са "пълнеж" в кервана на Формула 1 и печелят симпатии, точки и успехи.

Но след "богаташките синчета", май настъпва ерата на "богаташките дъщери". Въпреки че в този случай, за който ще прочетете в следващите редове, това може и да не е никак справедлив етикет.

Амна и Хамда ал Кубаиси прекарват целите си дни по пистите от години. Двете сестри са дъщери на Калед ал Кубаиси, някога пилот във Формула 3 и популярно лице сред азиатската общност на моторните надпревари.

Днес е изпълнителен директор и съсобственик на една от най-големите инвеститорски корпорации в света - Мубадала, като се предполага, че личното му състояние е над 200 милиона долара. Добре образован, завършил университет в Бостън със специалност финанси, но завинаги пленник на магията на състезанията с автомобили.

Калед ал Кубаиси - бащата на сестрите

Снимка: Getty Images

Дъщерите му наследяват тази страст.

Двете днес са част от Академия Формула 1, като се състезават в изцяло женските серии, които са част от семейството на Ф1, подготвяйки кадри, които евентуално да получат промоция в най-елитното състезание.

През сезон 2023-а двете сестри се състезаваха за отбора на "MP Motorsport", който е нидерландски, но с голяма инвестиция от ОАЕ. Разбирай, там са намесени интересите и парите, насочени от таткото. Или поне - няма съмнение, че той е препоръчал тази инвестиция.

По-малката - Хамда (на 21 г.), завърши на трето място в края на сезона. Амна (на 23) остана на шесто място. И двете записаха подиуми, а Хамда дори спечели две състезания. През настоящия сезон, който започва на 9 март, двете са сред фаворитките за крайната победа.

Бащата е голямата движеща сила. Той е участвал на елитни състезания като "24 часа на Льо Ман", а дъщерите му са били с него навсякъде. Приключението да гледат състезанията от боксовете и ложите оставят трайна следа - децата са пленени от магията и искат да бъдат част от нея.

Минават през картинг сериите, за да са там, където са в момента. Репутацията им расте с всяко състезание, а това, че зад гърба им е потенциален сериозен инвеститор, не е за подценяване. Такъв път към Формула 1 вече имаха немалко пилоти.

Единствената разлика е, че става дума за момичета.

"Стереотипи - коментира таткото. - Крайно време е да ги пречупим. Ако някой има качествата да се състезава във Формула 1, какво значение има дали е мъж или жена?"

Двете сестри разкриват в интервюто си за английската медия "The Athletic", че се сблъскват с тези стереотипи все още, а и така е било в цялата им кариера дотук.

Хамда ал Кубаиси

Снимка: Getty Images

"Разбира се, има погледи, които издават недоверие. Дори лека ирония - разкрива Амна. - Ние идваме от регион, който по принцип е доста консервативен. А жените в спорта - това е нещо направо радикално за родината ни. В Европа нещата са по-различни."

През този сезон в кариерата им се намесва нов голям фактор. "Ред Бул Рейсинг".

Компанията стана "официален партньор" и подкрепя отбора им "MP Motorsport", а двете сестри изкарват голяма част от времето си в базата в Австрия, която е вероятно най-модерната в света. Те са в полезрението на "Ред Бул Рейсинг" за промоция към Формула 3 или Формула 2, а защо не - един ден, и към Формула 1. Все пак това е концернът, който революционно промени представите за успех не само в моторните спортове. А стратегията да се помага на талантите и да се следи развитието им към най-високите нива на представяне, може да е жокерът на двете сестри от Емирствата в техния път.

Таткото още е основен фактор. Благодарение на инвестицията от ОАЕ, са покрити разходите на двете сестри, които живеят изцяло в Европа. От този сезон болидите им са изцяло субсидирани от Формула 1 чрез "Ред Бул Рейсинг", а това е разход от по около 150 000 евро за състезание (логистика и всичко останало).

Амна и Хамда бяха гости и на няколко състезания от Ф1 миналия сезон, по покана на "Ред Бул". Влязоха в бокса, покараха болидите, видяха се със световния шампион Верстапен.

"И от това амбицията ни само стана по-голяма - казва по-малката сестра. - Мечтата ни е да застанем срещу тези пилоти на състезание. Знам, че звучи нереалистично, но никой не може да ни спре да мечтаем."

С бензин в кръвта, но и с много солидна финансова подкрепа зад гърба - наистина никой не може да спре сестрите Ал Кубаиси да мечтаят.

Във Формула 1 понякога тези два фактора са достатъчни. И няма да е чак толкова сензационно, ако до две години видим първата жена там от времената на Ломбарди и Де Филипис.

Амна ал Кубаиси

Снимка: Getty Images

Хамда ал Кубаиси

Снимка: Getty Images